نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی «بی حسی موضعی»سه شنبه ۲۵ مرداد با حضور حسین مهکام، حبیب رضایی، حبیب اسماعیلی، پارسا پیروزفر، باران کوثری، محمد بحرانی و سهیل مستجابیان در موزه سینمای ایران برگزار شد.
به گزارش سینماسینما در ابتدای این نشست حبیب رضایی تهیه کننده و بازیگر فیلم گفت: از همه شما ممنون هستم که در این شرایط در نشست مطبوعاتی فیلم حضور پیدا کردید. اول کار باید بگویم که فیلم «بی حسی موضعی» خیلی مدیون باران کوثری است.
وی با بیان اینکه فیلم سینمایی ساختن کار آسانی نیست، ادامه داد: فیلم دو سال پیش ساخته شد و برای ما محصول خوشایندی است تا اینکه قرعه چرخید که الان اکران کنیم و دلیل اصلی اکران در این زمان این است که چراغ سینماها باید روشن بماند. با صحبت با آقای رنجکشان و راهنمایی های آقای اسماعیلی تصمیم بر این شد تا ریسک بپذیریم و اکران عمومی کنیم و بعد از آن به صورت آنلاین اکران شود. فعلا شرایط بدی نداریم و بزرگترین نکته این است که مخاطب راضی از سینما بیرون می آید.
باران کوثری نیز در ادامه بیان داشت: در گذشته هم زمانیکه حسین مهکام فیلمنامه نویس بود با او کار کرده بودم و معتقدم بهترین نقش من را او نوشته است. خوشحالم که در این فیلم حضور داشتم و از اینکه در این فضا و زمان حاضر شدید بسیار سپاسگزارم.
وی ادامه داد: در تولید این فیلم مدیون مهدی بدرلو هستیم نقش زیادی در آرامش بازیگر دارد. من به عنوان یک بازیگر وقتی جلوی دوربین وی می روم خیالم بسیار راحت است. چندمین همکاری من با وی بود.
حبیب رضایی در ادامه این نشست اظهار کرد: آقای رنجکشان به خود به بخشی از سینمای ایران کمک می کند ایشان معمولا سرمایهشان را صرف فیلمهایی می کنند که شاید خیلیهای دیگر حاضر نباشند در این فیلم ها هزینه کنند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رنجکشان معمولا در فیلم هایی سرمایه گذاری کرده است که فروش بالایی نداشته است، با این روند ایشان تا کی می خواهد سرمایه گذاری کند توضیح داد: بدین شکل نیست که همه فیلم های ایشان فروش خوبی نداشته و یا فیلم خوبی نبوده است. مثلا فیلم سرکوب که باران کوثری در آن ایفای نقش داشته فیلم خوبی بوده است و یا سرخپوست نیز به فروش خوبی رسید و همچنین فیلم شنای پروانه که قطعا اگر در شرایط بهتری اکران می شد و کرونا نبود به فروش بیشتری دست پیدا می کرد.
وی افزود: در سینما سرمایهگذاران دولتی را داریم که بخش ناچیزی از سرمایهشان برمیگردد و نگران هم نیستند، یا سرمایهگذاران فصلی داریم که مدتی هستند و بعد نیست میشوند اما آقای رنجکشان نگاه مستدلی دارند که ریسک میکنند و کارهایی که دیگران تمایلی ندارند را بر عهده میگیرند.
رضایی تاکید کرد: سینما بدون آدمها وجود خارجی و مستقلی ندارد چرا که این آدمها هستند که سینما را میسازند و سینما وجودی مستقل ندارد و آقای رنجکشان در دو سالی که آمدهاند فیلمهای خوب و پرفروشی مانند سرخپوست و روسی و … را سرمایهگذاری کردهاند در نتیجه راندمان قابل دفاعی دارند و بهتر است قدر این آدمهای که سرمایهگذاری میکنند را بدانیم چراکه نوع نگاه ایشان و تعاملشان با سینما قابلتقدیر است.
رضایی در ادامه با یادآوری اینکه چند سال مترصد ورود به کار تهیه کنندگی بوده است، عنوان کرد: تقریبا در پشت صحنه فیلمها هر کاری کردهام و دنبال این بودم که روزی کار تهیه کنندگی هم انجام دهم. خداراشکر که اولین بار این اتفاق با فیلم «بی حسی موضعی» رقم خورد.
رضایی در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به اینکه فیلم را قبل از مرحله نهایی تدوین برای اصغر فرهادی به نمایش درآوردهاند، بیان کرد: وقتی ما از آقای فرهادی تقاضا کردیم که فیلم را ببینند و درباره آن نظر بدهند با نهایت عشق و همکاری به طوری که انگار فیلم خودش است پذیرفتند که فیلم را ببینند و درباره آن اظهارنظر کنند. حتی از پیشنهاد ما برای استفاده از کسی که مانند یک گزارشگر فوتبال در فیلم گزارش کند، استقبال کرد و ما محمد بحرانی را برای اینکار انتخاب کردیم.
رضایی در ادامه و در پاسخ به این سوال که بین بازیگری و تهیهکنندگی کدام یک برایش در اولویت است افزود: قطعا بازیگری اولین بهانه نفس کشیدنم است اما همان شوقی که در بازیگری دارم را در عرصههای دیگر سینما دارم.
وی خاطرنشان کرد: همه ارکان زندگی، امروز به قبل و بعد از کرونا تقسیم شده و سینما نیز مستثنی نیست. ما دائما فکر میکنیم که در این ایام چطور میشود فیلم ساخت و برای مردم کار کرد همچنان که در این ایام و در کمال تعجب فیلم ساخته میشود اما به هرحال راه پیدا میشود چراکه سینما از ذات زندگی میآید و زندگی هم همیشه راه خودش را پیدا میکند.
در ادامه بحث علی زادمهر، مجری این نشست با مخاطب قراردادن سهیل مستجابیان، به حواشیای که پس از حضور وی در این فیلم شکل گرفته بود، اشاره کرد و دلیل آن را عدم آگاهی بسیاری به پیشینه تئاتری مستجابیان دانست و سهیل مستجابیان در پاسخ، گفت: این فیلم اولین تجربه سینمایی بلند من و یک درس بازیگری برایم بود؛ وقتی فیلمنامه را خواندم متوجه شدم که جهانبینی آن فراتر از تمام چیزهایی بود که خوانده بودم و پذیرفتم؛ حضور در این کار هم درس بازیگری و هم بزرگتر از آن، درس منش برای من بود.
وی ادامه داد: ضمن این که در این کار نگاه از بالا به هیچکدام از اعضا نشد و خضوع و خشوع در تمام زمان تولید این فیلم جاری بود.
حسین مهکام کارگردان فیلم نیز با بیان اینکه اگر امروز هم بخواهم این فیلم را بسازم باز هم به همین شکل خواهد بود، گفت: من سال ۹۱ فیلمنامه این فیلم را نوشتم و از همان زمان به دنبال فرصتی می گشتم که این کار را بسازم.
وی ادامه داد: «بی حسی موضعی» فیلمنامه ای بود که از ابتدا دلم میخواست خودم آنرا بسازم. حتی علی مصفا و مصطفی خرقه پوش هم اصرار داشتند که خودم بسازم. من کارگردانی را بازنویسی فیلم خودم می دانم. در تولید به شدت مدیون حبیب رضایی هستم زیرا پلان به پلان با هم مشورت می کردیم تا طیف های مختلف بتوانند با فیلم ارتباط برقرار کنند.
این کارگردان سینما درباره شرط سنی برای نمایش فیلم توضیح داد: من در کل خط کشیها و مرزبندی سنی را در سینما دوست ندارم و نمی توانم بگویم که فیلم ما مناسب خانواده و کودکان است یا نیست.
وی ادامه داد: من اعتقادی به تفکیک سینمای بدنه و هنر و تجربه ندارم زیرا تفکیکی است که لاجرم در فضای بوروکراسی اتفاق افتاده است. قبل از فیلم آندرانیک فیلم آزادی مشروط را ساختم که اگر در هنر و تجربه اکران می شد شاید موفق تر بود و فیلم «بی حسی موضعی» قبل از اکران جعفر صانعی مقدم درخواست اکران همزمان در سینمای هنر و تجربه را داشتند اما این امکان نبود.
مهکام همچنین درباره فیلم جدیدش هم اظهار کرد: مشغول پیش تولید فیلم جدیدی هستم که سهیل مستجابیان نقش اول را ایفا خواهد کرد. مستجابیان با پیشنهاد حبیب رضایی از روی صحنه تئاتر به فیلم ما آمد و من خیلی از بازی او در این کار رضایت دارم.
محمد بحرانی نیز که در این نشست حاضر بود، درباره حضور در فیلم گفت: من و حبیب رضایی سالهاست با هم رفاقت داریم و زمانی که او خواست من نقش یک گزارشگر را در فیلم ایفا کنم ، بلافاصله پذیرفتم.
وی ادامه داد: البته زمانی که قرار شد من در فیلم گزارشگری فوتبال کنم هنوز فیلم را ندیده بودم و فقط بر اساس تعامل و صحبتهایی که با حسین مهکام داشتم این کار را انجام دادم که خدا را شکر نتیجه خوبی هم داشت.
حبیب اسماعیلی پخش کننده فیلم با بیان اینکه در شرایط فعلی هیچکس دلش نمیخواهد فیلمش را اکران کند و فیلم از بین برود،گفت: همانطور که حبیب رضایی هم توضیح داد باید به خاطر روشن بودن چراغ سینما ریسک را پذیرفت، به همین دلیل هم فیلم را در این زمان اکران کردیم.
وی درباره اکران آنلاین فیلم ها نیز گفت: بسیاری از کشورها وقتی فیلم اکران عمومی می شد همزمان به صورت آنلاین هم عرضه می شود اما من معتقدم سینما قسمتی از آن تفریح است و مردم با حضور در سالن های سینما مدت زمانی از وقت خود را می گذرانند. جایگاه سینما باید برای خود حفظ شود اما در شرایط کرونا اکران آنلاین می تواند کمک به تهیه کننده برای برگشت سرمایه باشد.
اسماعیلی یادآور شد: باید احترام بگذاریم برای کسانیکه میخواهند سرمایه سالمی را وارد کار فرهنگی کنند و کاری نکنیم آنها رنجیده و از سینما زده شوند. از جمله نکات مهم دیگر حمایت ارگان های دولتی است. وقتی فیلمی میخواهد اکران شود باید شهرداری و صدا و سیما برای تبلیغات به کمک فیلم ها بیایند. می توانند تیزرهای فیلم ها را پخش کنند و مردم متوجه شوند که سینماها باز هستند و اطمینان از امن بودن سینماها داشته باشند.
اجرای برنامه را علی زادمهر بر عهده داشت.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- سه پوستر فیلم «شهر خاموش» را حذف کردند/ تلاش برخی فیلمسازان برای حذف سینمای ایران از جشنوارههای جهانی
- سوینا (سینمای نابینایان) منتشر میکند؛ ۲ داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اکران فیلمی با بازی باران کوثری
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- جهانگیر کوثری: باران کوثری هم ممنوع از تصویر است هم ممنوع از خروج هم ممنوع از پوستر
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- درخواست حسین مهکام؛ «احمد به تنهایی» را قانونی تماشا کنید
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «شیر شاه» با صدای باران کوثری
- «گیج گاه» نامزد سه جایزه جشنواره پالرمو شد
- گفتگو با عادل تبریزی کارگردان «گیجگاه»/ سینمای ایران هیچ مراقبتی از هنرمندان واقعی خود نمیکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به سریال «ستایش»؛ لطفا به شعور مخاطب رحم کنید!
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
آخرین ها
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- نقد «ژن زامبی»، زندگیِ از دسترفته
- ایدههای تازه برای فیلمسازی با بودجههای کم
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- استیج ۱۴ میزبان آثار تانیا پاکزاد میشود
- با پیشتازی نمایش موزیکال «ویولنزن روی بام»؛ نامزدهای جوایز تئاتر اولیویه معرفی شدند
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- نمایش «پیوتر اوهه»؛ سیلی نهایی بر صورت مخاطب
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»