نشست نقد و بررسی فیلم «دشت خاموش» که به تازگی جایزه بخش افق های جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرده است، شب گذشته شنبه ۲۹ شهریورماه به دعوت موزه سینمای ایران برگزار شد.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی موزه سینما، در ابتدای این نشست که سحر عصر آزاد منتقد سینما اجرای آنرا بر عهده داشت، احمد بهرامی کارگردان فیلم «دشت خاموش» به جوانان مشتاق فیلمسازی گفت: جوانان علاقمند به سینما و فیلمسازی برای ساخت فیلم ممکن است با چند نفر مشورت کنند و شاید تعدادی آنها را از این کار منصرف کنند درحالیکه من معتقدم اگر میخواهیم فیلمساز شویم نباید منتظر تایید دیگران بمانیم بلکه باید کار خود را انجام دهیم. به قول آقای عباس کیارستمی که می گفت با سادهترین دوربین هم میتوان فیلم سینمایی ساخت و حتی به جشنواره ونیز هم رفت.
نویسنده « دشت خاموش» با اشاره به این موفقیت های فیلم افزود: بخشی از موفقیتهای این فیلم نتیجه همراهی کائنات است. این طور نبود که به همه چیز خیلی جزیی و با حساسیت نگاه کنیم و بررسیها و مطالعات زیادی داشته باشیم. در کنار همه این موارد ، تقدیر و کائنات نیز همیاری کردند.
بهرامی افزود: برای انتخاب بازیگران خانم «دشت خاموش» فیلم شیرین عباس کیارستمی را بارها دیدم تا متوجه شوم آدم ها به چه شکلی هستند.البته برای انتخاب بازیگرها حدود چهره ها در ذهنم بود. در ایتالیا هر کسی فیلم را می دید درباره بازی علی باقری می گفت چه کارگر کوره پزخانه خوبی بود. باید بگویم پیوستن آقایان باقری و نعمتی و خانم نساج شانس خوبی برای ما بود.
وی با بیان اینکه فرم در آثار کیارستمی بر قصه قالب بود، یادآور شد: یادم می آید کیارستمی در کارگاه های خود همیشه شعر«گاهی بساط عیش خودش جور میشود/ گه با دو صد مقدمه، ناجور میشود» را می خواند؛ شعری از قیصر امین پور.
وی توضیح داد: با احترام به همه دوستان، اگر آقای امینی نبود شاید در مورد فیلم به سختی به نتیجه خوب امروز می رسیدیم. دوربین به شکل بسیار درستی در فیلم حرکت کرد و فیلم را با وجود فرم گرا بودن تبدیل به اثری کرد که ضمن قالب بودن فرم، قصه نیز شکل گرفت.
در ادامه این برنامه سعید بشیری تهیه کننده فیلم نیز خطاب به جوانان علاقهمند به فیلمسازی گفت: برای رسیدن به آنچه دوست دارید، باید وقت و انرژی بگذارید همچنانکه احمد بهرامی سال ها از نظر فیزیکی و فکری انرژی گذاشت.
وی ادامه داد: برای ساخت فیلمهایی مانند «دشت خاموش» بسیار علاقه مند هستم . بحث جشنواره که میشود گاهی با این تفکر رو به رو می شویم که موفقیت فیلم در جشنواره جُرم است، در صورتی که جشنوارهها تنها فضایی هستند که میتوانند درباره کارمان اظهارنظر کنند و فیلمها را عرضه کرد .ما در ساخت این فیلم فقط به علاقهمندی خود فکر کردیم و اصلا به حضور آن در جشنواره یا به مستقل ودولتی بودن آن فکر نکردیم.
بشیری با بیان اینکه فیلم را دوست داشتیم و از ساخت فیلم لذت بردیم، بیان داشت: برای ساخت این فیلم سختی زیادی کشیدیم ولی سختی لذتبخش و بدون هر ادعایی بود. در «دشت خاموش» واقعا دلی کار کردیم و اگر بحث امرار معاش نباشد، این نوع از سینما که سینمای آرتیستیک است را دوست دارم.
بشیری درباره موفقیت فیلم در جشنواره فیلم ونیز یادآور شد: «دشت خاموش» در هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیزسه جایزه دریافت کرده است که دو جایزه جنبی؛ جایزه انجمن اعتماد ملی ایتالیا و جایزه فیپرشی (جایزه فدراسیون بینالمللی منتقدان) را در کنار جایزه اصلی شیر سیاه بهترین فیلم بخش افق های ونیز دریافت کرد که این جایزه برای نخستین بار به سینمای ایران تعلق گرفته است.
وی با اشاره به موفقیتهای دیگر نمایندگان سینمای ایران در این جشنواره گفت: به جز ما فیلم «جنایت بیدقت» ساخته شهرام مکری و «خورشید» مجید مجیدی از دیگر نمایندگان سینمای ایران در جشنواره فیلم ونیز بودند و این دوره از جشنواره ونیز برای سینمای ایران پربار بوده است.
مسعود امینی تیرانی مدیر فیلمبرداری فیلم که در این برنامه حضور داشت نیز گفت: شاید بیشتر باید به این نکته توجه کنیم که مزیت نسبی در سینمای ایران پرداختن به چه شکلی از سینما است که به نظرم این نوع از سینما است. شاید کمی به غلط راهی را به خطا میرویم و هزینه ها را بالا میبریم در حالیکه باید به این نکته فکر کنیم که مزیت سینما در چیست و به اعتقاد من در رسیدن به شکلی از سینمای تجربی است که الگوها و زبانهای جدید در سینما را پیشنهاد میدهد.
وی افزود: خوب است بخش های مدیریتی به این نوع سینما توجه بیشتری داشته باشند زیرا افتخارات سینمای ایران متعلق به این گونه فیلمهاست که ساخت آنها سخت تر و مشکل تر از فیلمهای تجاری شده است. گرچه آن فیلمها هم باید باشند اما نیازی به حمایتهای ویژه ندارند.
امینی همچنین گفت: مهمترین نکته فیلم صحبت کردن درباره یک موقعیت انسانی است. اگر خیلی تکنیکی به همه جزییات نگاه کنیم بدین اندازه تاثیرگذار نخواهد بود. وقتی با جهان متن رابطه درستی برقرار کنیم، هر چه پیش بیاید درست است.
وی ادامه داد: از مواردی که فیلم را مورد توجه قرار داد ترکیب فضای ژنریک در سینماست و نوعی سینمای نئورالیستی وجود دارد و در عین حال از سینمای مدرن نیز وام می گیرد. همچنین اشارات مشخص به اشخاصی در سینما مثل بلا تار دارد و در کنار آن قصه ای ایرانی را نیز بیان می کند.
مهدیه نساج بازیگر فیلم با بیان اینکه یکی از موفقیت های خاص فیلم بازی یک دست بازیگرها است، گفت: بعد از اکران فیلم در جشنواره خیلیها فکر میکردند ما واقعا کارگر بودهایم و حتی برخی میگفتند علی باقری (دیگر بازیگر فیلم) بعد از این بازیگر خواهد شد درحالیکه وی چند سال است که بازی می کند.
وی ادامه داد: ابراز خرسندی از بازی با علی قربانی دارم زیرا او بازیگری بسیار بی ادعا است ، از همبازی بودن با او لذت بردم. از آقای فرخ نعمتی و همه دوستان در فیلم تشکر می کنم. نقش بسیار خوبی داشتیم و از ایفای نقش لذت بردم. یادم می آید بعد از اکران فیلم همه تصور می کردند که ما همه کارگرهای کوره پز بودیم.
بهرامی در انتهای این برنامه گفت: جایزه ونیز متعلق به سینمای ایران و قطعا جایگاه آن در موزه سینمای ایران است. انشاءالله در آینده آنرا به موزه سینما اهدا می کنیم.
گفتنی است، این نشست به صورت لایو برگزار و از صفحه رسمی اینستاگرام موزه سینما پخش شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شبهای مستند با «جام حسنلو» در موزه سینما آغاز میشود
- سه فیلم کوتاه در «یک سهشنبه کوتاه» نمایش داده میشود
- فیلمهای مهرجویی، کیارستمی و دیگران در استرالیا
- نمایش فیلمی مرمت شده از «داریوش مهرجویی» در موزه سینما/ نمایش تصاویر پشت صحنه
- تلخی چارهناپذیر نفرت/ نگاهی به فیلم «آه سرد»
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- از سجاده آتش تا کارو با احمد مرادپور در موزه سینما
- در آستانه روز ملی سینما؛ نمایشگاه ۳۰ نما از سینماهای قدیمی در موزه سینما
- در آستانه روز ملی سینما؛ برگزاری سه رویداد ویژه توسط موزه سینما برگزار میشود
- رقابت دو فیلم برنده نخل طلا؛ «آناتومی یک سقوط» در روز اول اکران از «پارازیت» پیشی گرفت
- در نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» مطرح شد: سینایی در سینما شرافتمندانه زیست/ سینایی بنیانگذار مستند پرتره بود
- دیدار با علی نصیریان در موزه سینما
- نکوداشت زنده یاد خسرو سینایی در موزه سینما
- مسعود جعفریجوزانی: سینما بیش از هر هنر دیگری نیاز به بسترسازی دارد/ هر کدام از ما مانند اثر انگشت متفاوت هستیم
- پایان کارگاه «خلق ایده، ساخت فیلمنامه» در موزه سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
آخرین ها
- نگاهی به ظاهر جدید؛شنل پیروز می شود یا دیور؟
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- تایید حکم ۸ سال حبس برای رسولاف
- فیلم کوتاه «یک روایت دقیق» در جشنواره ایتالیایی
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- فراخوان چهاردهمین دورهی جوایز ایسفا منتشر شد
- جایزه نتپک به «گیج گاه» رسید
- حضور «باگ» در جایزه آکادمی دانشجویی اسکار
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اعضای سومین دوره هیات مدیره صنف تماشاخانههای ایران مشخص شدند
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد