
محمد تاجیک :
علیرضا معتمدی کارگردان فیلم ” چرا گریه نمی کنی” در جدید ترین پست اینستاگرامی اش در اقدامی کم سابقه یا حتی بی سابقه ، با شدیدترین لحن از شرکت پخش کننده فیلمش یعنی فیلمیران انتقاد کرده و این شرکت را متهم کرده که در زمینه دادن سانس و سالن مناسب و تبلیغات به این فیلم کم کاری کرده است.به خاطر ندارم که تا با حال کارگردانی در این سطح به کم کاری پخش کننده فیلمش اعتراض کرده باشد .در این سالها برخی کارگردانها همواره از پخش کننده هایشان گله کرده اند ولی این لحن علیرضا معتمدی کم سابقه است .
فیلم ” چرا گریه نمی کنی ” اتفاقا از فیلمهای خوب اکران سینماهاست و نگارنده پیش از این در توییتر خود ، تماشای این فیلم را به مخاطبان جدی سینما توصیه کرده بودم .قبلا هم در مطلب دیگری در توییتر نسبت به اینکه برخی از فیلمهای رکورد شکن و یا مدعی رکورد شکنی باعث شوند که همه فکر و ذکر پخش کنندگان اکران این فیلمها باشد و به فیلمهای جدی دیگر توجهی نداشته باشند هشدار داده بودم و نوشته بودم اگر فیلمهای جدی هم فروش نسبتا معقولی داشته باشند به نفع همه است .
هم اکنون چند فیلم خوب جدی در سینماها اکران است علی رغم آنکه گفته می شود اکثر فیلمها کمدی است .فیلمهایی مثل جنگل پرتقال ، آهو ، یا همین چرا گریه نمی کنی و فیلم گیجگاه ، چند روز پیش نیز شنیده بودم که برای ادامه اکران فیلمی مثل گیجگاه هم مانع ایجاد کرده اند ودر صحبتهایی که می شد برخی می گفتند مافیای سینما خیلی دلش نمی خواهد فیلمی مثل گیجگاه روی پرده باشد و سینماداران و پخش کننده ها بیشتر تمایل به اکران فیلمهای رکورد شکن دارند.
البته به عنوان کسی که حدود ۲۲ سال است خبرنگار سینمایی ام ، این رفتار شرکت فیلمیران با فیلم علیرضا خیلی برایم عجیب نبود! بلکه خیلی طبیعی بود! .این جور شرکتها ترجیح شان این است که مثلا فیلمهایی مثل فسیل ۶ ماه و یا حتی بیشتر بر روی پرده باشند تا فیلمی مثل چرا گریه نمی کنی را اکران کنند . خیلی اهل ریسک کردن در این زمینه نیستند .مدیران از وزیر ارشاد گرفته تا دیگر مدیران مدام بر روی همین فیلمهای رکورد شکن مانور می دهند .
اصولا گروه هنروتجربه در اوائل دهه نود با همین منطق و استدلال به وجود آمد چون بسیاری از پخش کننده ها از اکران فیلمهای هنری و فرهنگی امتناع می کردند . فیلم قبلی علیرضا معتمدی نیز در گروه هنروتجربه اکران شد و این فیلم جدیدش اگر چه هنرپیشه های مطرح و بیشتری دارد باز هم همان مشکل فیلمهای فرهنگی و صاحب اندیشه را دارد . البته همان گروه و هنروتجربه علی رغم داشتن نقاط مثبت با انتقاداتی مواجه شد .گویا مشکل فیلمهای صاحب اندیشه و فکر ، مشکلی که گویا تا قیامت حل شدنی نیست !
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- گفتوگو با علیرضا معتمدی کارگردان «چرا گریه نمیکنی؟»/ تروما را به تجربه خلاقه و رهاییبخش تبدیل کردم
- رقابت ادامهدار کمدیها و گیشه ۸۰۰ میلیونی سینما
- جدیدترین آمار فروش فیلمها با ۱۸ میلیون تماشاگر
- ثبت قرارداد اکران «چرا گریه نمیکنی» و «سلفی با رستم»
- کارگردان به ملت رفت اما به نشست خبری نه!/ تهیهکننده «چرا گریه نمیکنی؟»: مگر بازیگران این فیلم من را به سینما آوردند؟
- «چرا گریه نمیکنی؟» علیرضا معتمدی در جشنواره فجر نمی تواند حضور داشته باشد
- حضور سینمای هنروتجربه ایران در سه جشنواره جهانی
- فیلم «چرا گریه نمیکنی؟» به جشنواره فرانسوی بلفورت راه یافت
- فیلمبرداری «چرا گریه نمیکنی؟» به پایان رسید
- پاسخ عضو شورای بررسی صلاحیت تهیهکنندگی به علیرضا معتمدی
- انتقادات تند وتیز علیرضا معتمدی از صادر نشدن پروانه ساخت فیلمش
- عشقی که نمیخواهد بمیرد/ نقد آن اشنایدر بر فیلم «رضا»
- عاشقی کردن در آرامش/ نگاهی به فیلم «رضا»
- نگاهی به فیلمهای «دوئت»، «رضا» و «حمال طلا»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





