انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران با انتشار اطلاعیهای از نامزدهای ریاست جمهور خواست، برای آشنایی مردم علاقمند به فرهنگ و هنر به سئوالات هشتگانه خانه سینما و نیز پرسشهای این انجمن پاسخ دهند.
به گزارش سینماسینما، در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «اگرچه مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی به حق از مطالبات اکثریت مردم کشورمان است، اما در کنار آن بسیاری علاوه بر مطالبات اقتصادی، مسائل فرهنگی جامعه را نیز مورد نظر قرار میدهند.
پاسخ نامزدها به سئوالات هشتگانه خانه سینما میتواند به اقشار فرهنگی و آن دسته از مردمی که نگاه فرهنگی نامزدها را برای حضور و رأی دادن پای صندوقها لازم میدانند، کمک موثری باشد.
انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران انتظار دارد هموطنان عزیز و گرامی قبل از حضور پای صندوقهای رأی، به نگاه فرهنگی نامزدها توجه خاصی داشته و در کنار بحثهای اقتصادی و اقتصاد سیاسی، به فرهنگ و نگاه فرهنگی این نامزدها توجه لازم را مبذول داشته و بر اساس نگاه فرهنگی آنان رأی دهند. کسانی که فرهنگ را سبک میدارند یا توجه ندارند، طبیعتا به قول، وعده و حرفهایی که میزنند نیز توجه لازم را مبذول نخواهند داشت.
سوالات هشتگانه خانه سینما به شرح زیر است:
۱- شما اشتغال به تولید و عرضه در فعالیتهای هنری به ویژه هنر صنعت سینما را حق میدانید یا امتیاز؟
۲. در پیوند با پرسش نخست، ساختار حقوقی اداری و عملکرد دستگاه اجرائی موجود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کدام گزینه (حق یا امتیاز) را برگزیده است؟ و برنامهی شما برای اصلاح ساختار و رویههای موجود این دستگاه چیست؟
۳. تدبیر مشخص شما برای رفع مزاحمتهای نهادها و اشخاص در اجرای برنامههای توسعه گرایانه تان در سپهر هنر به ویژه هنر صنعت سینما چیست؟
۴. وضعیت ممیزی متصلب کنونی مانع بازتاب چالشها، تحولات و واقعیتهای جامعه در قاب سینما است. شما چه سازوکاری را برای ایجاد تحول و اصلاح خردگرایانه آن (واگذاری به اصناف) برمیگزینید؟
۵. برنامه مشخص شما برای رونق اقتصاد هنر به ویژه هنر صنعت سینما چیست؟ و جست وجوی سهم تولیدات سینمایی ایران در نجد ایران و جهان را با چه برنامهای دنبال میکنید؟
۶. در چه بازه زمانی بیمه بیکاری هنرمندان که از حقوق بنیادین شهروندی و مصرح در قانون برنامه چهارم بوده و تاکنون مغفول و معطل مانده را عملیاتی میکنید؟
۷. آیا طرح تأسیس و اداره سازمان نظام صنفی سینما تهیه شده توسط این خانه، در زمستان ۱۳۸۷، تقدیم شده به مبادی ذیربط (موجود در وب سایت خانه سینما) را مطالعه کردهاید؟ چگونه در اجرایی شدن این مطالبه مترقی میکوشید؟
۸. فرد یا افراد مورد نظر شما برای تصدی پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی چه کسانی هستند؟
دو سوال انجمن تهیه کنندگان مستقل:
۱- با توجه به ممنوعالکاری بخش قابل توجهی از سینماگران در دولت کنونی، لطفا صراحتا نظرتان را درباره ممنوعالکاری و ممنوعالخروجی هنرمندان اعلام بفرمایید؟ آیا در دولت شما با هنرمندان اینگونه برخورد خواهد شد؟
۲- بخش عمدهای از بودجه فرهنگی هنری کشور صرفا در اختیار یک نگاه، یک تفکر و یک جریان بود و عملا تبدیل به رانت شد. از سوی دیگر عملا وام عام برای اهالی سینما حذف شده. آیا حضرتعالی به ایجاد فضای کار برای اهالی سینما اعتقاد دارید یا معتقدید تنها گروه خاصی میتوانند از امکانات ملی استفاده نمایند؟
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اطلاعیه انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران؛ ناتوانی تشکیلات تلویزیون با بودجه بیانتها در همراهی با مردم
- یک درخواست از هیات رئیسه خانه سینما و نگرانی برای فیلمسوزی
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است
- در یک نشست فوقالعاده مطرح شد؛ دغدغههای تهیهکنندگان سینمای ایران چیست؟
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- دو درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل در واکنش به قاچاق فیلمها
- بیانیه مشترک سه صنف سینمایی/ طرح صیانت از فضای مجازی محدودکننده اصل آزادی و محکوم به شکست است
- برنامه ویژه «دست در دست» برای انتخابات ریاست جمهوری
- ابراز نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از نمایش بدون مجوز آثار خارجی در شبکههای اینترنتی
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





