صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال تا پایان آبان ماه بیش از هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار از دولت دریافت کرده است.
به گزارش سینماسینما، آمارهای ارائه شده از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص لیست پرداخت های خزانه نشان میدهد سازمان صدا و سیما اعتباری برابر با هزار و ۳۸۱ میلیارد تومان به صورت مستقیم از دولت دریافت کرده است.پرداخت خزانه در قالب “سایر هزینه های اجتناب ناپذیر” بوده است. این پرداخت جدا از پرداختهایی است که برای شورای نظارت صدا و سیما و همچنین ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی و کمک به برنامههای سلامت صداو سیما و خبرگزاری سلامت دریافت میکند. این پرداخت به صورت مستقیم از خزانه صورت گرفته است.
درآمد مبهم
هر چند حرف و حدیثها بر سر میزان بودجه صدا و سیما بالاست و برخی معتقدند بودجه این سازمان اندک و برخی معتقدند بالاست، با این حال قابل انکار نیست که سازمان صدا و سیما از محل آگهیها درآمدی قابل توجه را داراست .
تعرفه آگهیها در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بالاست و دلیل این بالا بودن تعرفه ها برای شبکه های سراسری وضعیت انحصاری آن تلقی میشود.روزنامه قانون پیش از این در گزارشی تاکید کرده بود :” نگاهی به تعرفه آگهیهای تلویزیونی در مسابقات داخلی مثل داربی ۸۵ نشان میدهد که قبل از شروع بازی، رقمی حدود ۶۹ میلیون تومان و بین دو نیمه رقمی حدود ۱۳۹ میلیون تومان برای هر ثانیه تبلیغ از صاحبان کالا اخذ شده است؛ به گونهای که درآمد حاصله از تبلیغات این بازی رقمی حدود ۱۶ میلیارد تومان برآورد شده است. یا طبق برآوردهای تقریبی، سالانه بین ۲۵۰ تا۴۰۰ میلیارد تومان از تبلیغات لیگ برتر نصیب صداوسیما میشود. البته بر خلاف کشورهای اروپایی و آسیایی که بخش زیادی از درآمدهای تبلیغ تلویزیونی نصیب باشگاهها میشود، این رقم در ایران بسیار ناچیز و تنها درصد کمی از آن به تیمها اختصاص پیدا میکند و بیشتر درآمد آن متعلق به صداوسیماست.”
جدول شماره ۲ به این شرح است:
صدا و سیما چه تعداد کارمند دارد؟
داستان تعداد کارمندان صدا و سیما داستان مبهمی است . علی لاریجانی، رییس کنونی مجلس شورای اسلامی که روزگاری بر صندلی ریاست سازمان صدا و سیما تکیه داشت، خرداد ۹۵ او گفته بود: «کمککردن به بخشهای فرهنگی در مجلس، کم نبوده است. فرضا به رادیو و تلویزیون کم کمک مالی نشد؛ ولی اینکه درست مصرف شود هم مهم است. حقوقها در رادیو و تلویزیون ناگهان افزایش یافت. فکر میکنم مدیریتی متناسب با جاهای دیگر صورت نگرفت. اکنون یکی از بحرانهای صداوسیما، بحران مالی است. منبع برای تولید برنامه کم شد.
مدیریت رادیو و تلویزیون باید تلاش کند برای بخشهای مختلف پول درست کند؛ ولی همه به حقوق و مزایا میرود».با این همه علی عسگری نیز پیش تر با قیاس بودجه صدا و سیما و بی بی سی تاکید داشت که باید اصلاحاتی در این حوزه صورت گیرد چرا که بودجه شبکه بی بی سی فارسی از صدا و سیما دو هزار میلیارد تومان بیشتر است.وی در سال ۹۵ هزینه جاری صدا وسیما را چهار هزار میلیارد تومان و هزینه بی بی سی فارسی را شش هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود.
بودجه صدا و سیما در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ در حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعلام شد که برخی نمایندگان مجلس انتقاداتی به این موضوع داشتند و معتقد بودند طبق قانون این بودجه باید بیشتر باشد.
منبع: خبرآنلاین
۲۴۳
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش روابط عمومی صدا و سیما به بازگشت برخی چهرهها
- سه وزیر حاضر، رئیسجمهور غایب/ چه کسانی برای سینما تصمیم میگیرند؟
- انتقاد نصرالله مدقالچی از دوبلههای زیرزمینی؛ ویراستاران واحد دوبلاژ تخصص کافی ندارند/ نمیتوانیم مردم را فریب دهیم
- وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت: نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
- طی نامهای به رییس سازمان صدا و سیما؛ یک نماینده مجلس درباره تعطیلی پلتفرمهای داخلی هشدار داد
- نامه عجیب رییس ساترا به رییس صداوسیما/ آیا دستورالعمل جدیدی در حوزه نظارت بر پلتفرمها اعلام خواهد شد؟
- معاون سیاسی صداوسیما مطرح کرد؛ «شهر فرنگ» فضای خبری نداشت/ «چاپ اول» چالشی نبود
- حبیب اسماعیلی: شبکه جم فیلمها را رایگان تبلیغ میکرد/ تلویزیون چه خصومتی با سینما دارد؟
- سرپرست شبکه نمایش سیما منصوب شد
- اعتراض عضو کمیته علمی کرونا و پاسخ «خندوانه»؛ با مجوز کدام نهاد ماسکها را برداشتید؟/ مجوز شورای سلامت صداوسیما را داشتیم
- چهار هزار امضا برای پس گرفتن شبکه نمایش خانگی از ساترا
- تاکید خزاعی بر ضرورت افزایش ظرفیتهای اشتغال و تولید در سینما/ مطالبه خانواده سینما در زمینه نمایش خانگی پیگیری میشود
- جبلی در جمع دانشجویان مطرح کرد؛ شبکه خبر را برای «متروپل» به خط کردیم، گفتند بس است!/ تحت فشاریم
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- هشدار کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران در پی توقف صدور مجوز سریال نمایش خانگی/ آغاز انحصارگرایی؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی بخشی از فیلمهای جشنواره برلین
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ پوستر جشنواره رونمایی شد/ نشان جشنواره عنواندار میشود
- پایان ناامیدکننده سریال مهیار عیار
- یادداشتی به مناسبت زادروز فریدریش دورنمات
- پوستر دوم رویداد فرهنگی-هنری «خوشه پروین» رونمایی شد
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- برای کامران قدکچیان و روزهای اوجش
- کمدیهای مشنگ سینمای ایران را به کدام سو میبرد؟
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری /تراژدی بیپایان فقر در سینمای کمدی
- «خانه عروسک»؛ خودشناسی، خودباوری و رهایی
- تام فورد از حرفه مد بازنشسته میشود
- برگزاری کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت همراه اول
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- «بایکوت» ایرانی در راه بلغارستان
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است
- پنج جایزه برای «انتقام تیرهروزان» از جشنواره فیلیپینی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول