وزیر ارشاد در پی نامه اصغر نعیمی، کارگردان، در نامهای به رییس سازمان سینمایی دستور داد تکلیف فیلمهای توفیقی در دولتهای احمدینژاد و روحانی در مدت دو ماه روشن شود.
به گزارش سینماسینما، سیدرضا صالحی امیری در نامهای به مسئولان صداوسیما درخواست پخش ربنا را مطرح کرد. در پی آن اصغر نعیمی یکی از کارگردانهای سینمای ایران نامهای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت و از او خواست که به همان میزان که به پخش ربنا در تلویزیون توجه میکند، به رفع توقیف آثاری که اتفاقاً اختیارشان در حوزه مسئولیت وزیر است نیز توجه داشته باشد.
در این نامه نوشته شده بود:
«جناب آقای صالحی امیری، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی
با سلام
در حالی که تکلیف فیلمهای توقیفی در دولت یازدهم نامشخص است و رییس اداره نظارت و ارزشیابی به صراحت اعلام کرده هنوز از هیچ فیلمی رفع توقیف نشده، جنابعالی به رییس سازمان صداوسیما نامه مینویسید و تقاضای رفع توقیف و پخش ربنای استاد شجریان را میکنید. بنده در حسن نیت شما تردید نمیکنم. طبعا موافق حصر ربنا و مدافع سیاستهای صداوسیما هم نیستم. ربنا باید پخش شود و بسیاری از روشها و سیاستهای رسانه ملی هم نیازمند تغییرات اساسی و تصحیح است اما مطابق قاعده ذویالقربا و ضربالمثل چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است، پیشنهاد میکنم جنابعالی به موازات تلاش برای رفع محاق از ربنا، بابت رفع محاق از فیلمهایی که تعدادیشان هم اساسا پروانه نمایش دارند و تنها به دلیل سوءمدیریت، محافظهکاری و عافیتاندیشی مدیران وقت از اکرانشان ممانعت شده، به زیرمجموعه خود و مدیران سازمان سینمایی نامه بنویسید و دستور رفع توقیف این فیلم ها را صادر کنید. اگر بنا بر رفع توقیف است چرا از خودمان شروع نکنیم؟ راستش من به شخصه چندان امیدی به این شورای جدیدالتاسیس که قرار است حکم به اصلاح و سانسور فیلمها بدهد و لابد یا فیلمساز را از خیر نمایش فیلم بگذراند، یا نسخههای بی بو و خاصیت و مثلهشدهای را روانه پرده سینماها کند، ندارم و بیشتر به اقدامی قاطع و تدبیری کارآمد از جانب شخص شما امیدوارم.
با نهایت احترام.»
در پی این نامه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به رئیس سازمان سینمایی دستور داد تا ظرف دو ماه مشکل فیلمهای توقیفی در دولتهای نهم، دهم و یازدهم رفع شود.
متن نامه سیدرضا صالحی امیری به محمدمهدی حیدریان، رییس سازمان سینمایی به شرح زیر است:
«جناب آقای حیدریان
با سلام
گاهی حضوری اطلاع داده میشود یا در نشریات، روزنامهها و فضای مجازی میخوانم که نسبت به بلاتکلیف ماندن برخی فیلمهای توقیفی از دولت قبل تاکنون انتقادها و گلایههایی وجود دارد. شما به خوبی واقف هستید که توقیف هر فیلم یا هر اثر هنری و فرهنگی هم حبس و اتلاف منابع و سرمایههای مادی و هم بیثمر شدن رنج و کوشش شماری از انسانهای هنرمند و فرهیخته است و مهمتر، محتمل است که توام با تضییع حقالناس و حقوق فرهنگی تهیهکنندگان و سرمایهگذاران باشد. سلب چنین حقی باید با رعایت تام و تمام حقوق شهروندی و قانونی و مستندات موجه و غیر سلیقهای افراد و نیز امکان دفاع فرد از حق فرهنگی خود صورت گیرد. با توجه به اهتمام شایسته جنابعالی در تشکیل کمیته بازبینی فیلمهای توقیفی دستور فرمایید با رعایت حق الناس و قوانین و ضوابط مربوط، هر چه سریعتر و به فوریت و جدیت به این موضوع رسیدگی و گزارش آن برای بنده ارسال شود و ظرف مدت دو ماه پرونده فیلمهای توقیفی بسته شود.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- چه بودیم و چه شد!
- نمایش «دیوار» در شب دوم اجرا توقیف شد
- «دو روز دیرتر»؛ یک فیلم سینمای بدنه که جایش در جشنواره نیست
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- انتصاب دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- تصمیمات دوگانه در پی حادثه تروریستی کرمان؛ سازمان سینمایی اکران آثار کمدی را تعطیل کرد، انجمن سینماداران تمامی سینماها را!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما