سید غلامرضا میرمعنوی که نیم قرن است در عرصه بازیگری فعالیت دارد، میگوید: این روزها حالِ من مثل خیلی از هنرمندانی که سالها دود چراغ خوردهاند و کنج حجرههای نمور در کتابها پی اندوختههایشان گشتند خوب نیست چون الان نمیتوانیم آن اندوختهها که از سالها زحمت بدست آمده، نمایش دهیم.
به گزارش سینماسینما، میرمعنوی بازیگر، کارگردان، محقق و مدرس تئاتر است که از سال ۱۳۴۸ به صورت جدی وارد عرصه بازیگری شده و تاکنون بیشتر از ۱۳۰ اثر نمایش را بازی و کارگردانی کرده است. اولین بازی تئاتری او در نمایش «پرچم» به کارگردانی محمد رئیسزاده بود. «ادیپ شهریار»، «گفت وگوی شبانه»، «بوی باران لطیف است»، «پلکان»، «شب روی سنگ فرش خیس» و «شب بخیر جناب کنت» از دیگر آثار تئاتری این هنرمند است.
البته میرمعنوی در بیش از ۲۰ سریال تلویزیونی هم بازی کرده که از مهمترین آنها میتوان به «کوچک جنگلی»، «خط قرمز»، «پس از باران»، «آواز مه»، «بشارت منجی»، «شب پرستان»، «گیلان خاتون»، «پیوند دلها»، «عطر ترنج» و «معمای شاه» اشاره کرد.
این بازیگر که دو جلد کتاب به نامهای «سیمای تئاتر گیلان» و «سیمای تئاتر رشت» و نیز چند مقاله علمی و تحقیقی در حوزه نمایش را نوشته است، سالها در زمینه مدیریت دوبلاژ کار کرده و سابقه دبیری شورای سیاستگذاری تئاتر و عضویت در شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر را هم دارد.
میرمعنوی که چند روز قبل تولد ۶۹ سالگیاش را جشن گرفته است، تولد را بهانهای میداند برای بهتر دیدن کائنات و به جا آوردن شکر خداوند که فرصت داده زیباییهایش را زیادتر ببینیم.
او با وجود سالها فعالیت حرفهای از اینکه این روزها بهرهای از تجربه و اندوختههایش برده نمیشود و فرصتی برای ارائه آنها و همچنین انجام فعالیت هنری ندارد گلهمند است، هرچند با وجود گلههایش خدا را سپاس میگوید که تکه نانی دارد و سر سوزن ذوقی که آنها را هم به بهانه سالها دود چراغ خوردن به دست آورده است.
این بازیگر و کارگردان تئاتر که همچنان پیگیر آثار نمایشی است و به گفته خودش حداقل هفتهای یک تئاتر میبیند، از وضعیت این روزهای تئاتر و انتظاراتی که دارد صحبت کرد.
میرمعنوی با وجود انتقاداتی که خیلی از اهالی تئاتر به وضعیت کلی این هنر بویژه در پایتخت دارند، اوضاع تئاتر در تهران را نسبت به شهرستانها خیلی خوب میداند و معتقد است: این خوب بودن به این دلیل است که نمایشها بازیگران چهره و مطرح و اسپانسر دارند و هزینههای خود را درمیآورند. اساساً تئاترهای تهرانی علاوه بر درآوردن هزینههای خود سود هم میکنند. مشکلات بیشتر در تئاترهای شهرستانی نمایان است. در شهرستانها هیچ حمایت مالی و اسپانسری وجود ندارد، به همین دلیل بچههای شهرستانی نمیتوانند آثار فاخری تولید کنند و دچار روزمرگی میشوند.
او مثال خود را نمایش «بینوایان» عنوان کرد و افزود: مخاطبان زیادی در هتل به تماشای آن نشستند و کارگردانش هم اعلام کرد که ۱۲۵ هزار نفر نمایشاش را تماشا کردهاند آن هم با بلیتهای گران. این نمایش کاری هزینهبر بود ولی از آن استقبال شد و سود هم داشت.
وی ادامه داد: من عضو شورای ارزشیابی و نظارت تئاتر هستم و آمار دقیقی از نمایشهایی که اجرا میشوند را دارم. در شهرستانها اساس اجرا بر کمیت است نه کیفیت. اثر با کیفیت آدمهای با کفایت و امکانات، ابزار و عنصر ارتباطی زیادی میخواهد اما در شهرستانها این موارد وجود ندارد، بنابراین به کمیت اکتفا میکنند. بر همین اساس تعداد اجراهای عمومی در شهرستانها زیاد است اما نمیتوان از آنها حس خوبی گرفت و بگوییم تئاتری اجرا شد و کشفی در تئاتر اتفاق افتاده است.
میرمعنوی در ادامه بیان کرد: ما در تئاتر همچنان دو مشکل بزرگ داریم؛ یکی نمایشنامه که نویسندگان خبره نداریم، به ویژه در شهرستانها که اساساً با فقر متون نمایشی مواجه هستیم، دیگری هم مشکل هنر کارگردانی است. در شهرستانها هنر کارگردانی بر اساس ذائقههای شخصی است یعنی در آنجا خیلی کارگردان مؤلف نداریم و نمیتوانیم بگوییم کارگردانها اثری را دراماتوژی میکنند و دارای تفکر اجتماعی و سیاسی خاصی هستند که آثارشان را بر اساس این تفکر اجرا میکنند. بسیاری از بچههایی که در شهرستانها به عنوان کارگردان کار میکنند یک جورایی هماهنگکننده هستند و تیم را مدیریت میکنند نه اینکه به عنوان کارگردان و یک عنصر هنری هنر خود را عرضه کنند. در شهرستانها شاید خیلی کم یک کارگردان مؤلف داشته باشیم ولی در اکثر موارد اینگونه نیست و درواقع بیشتر کارگردانهای شهرستانی در حال تجربه هستند.
به گفته او «برای رفع این مشکل نیازمند برگزاری کلاسهای تخصصی و ویژه برای شیوههای جدید و مدرن کارگردانی، آن چیزی که دنیا به روش آن آثار خودش را عرضه میکند، هستیم. البته کارگردانهای جوان ما هم باید غرور خود را کنار بگذارند و در این کلاسها شرکت کنند تا روشهای درست کارگردانی را یاد بگیرند، در این صورت آثار مؤثری ارائه میدهند و ارتباطهای دقیقی برقرار میکنند.»
این هنرمند تاکید کرد: مرکز هنرهای نمایشی و وزارت ارشاد باید یک سلسله سفرهای آموزشی به ویژه در زمینه نمایشنامهنویسی و کارگردانی با هزینههای خودشان و رایگان برگزار کنند. اگر رایگان برگزار نشود کسی در آن شرکت نمیکند چرا که امروزه وضعیت اقتصادی جامعه به شدت خراب است و والدین نمیتوانند فرزندان خود در کلاسهای هزینهبر شرکت دهند. با این کار میتواند یک دهه از آموزههایی که میدهد، استفاده هنری کند و افراد آموزش دیده وارد بازار حرفهای میشوند و با قدرت و قوت کارشان را ارائه میدهند.
میرمعنوی با اشاره به اینکه «حال من مانند تمام هنرمندانی که سالها دود چراغ خوردند خوب نیست» گفت: به این جهت که نمیتوانیم تمام اندوختههایی که سالها برای آن زحمت کشیدیم را نمایش دهیم. ابزار و امکانات به اندازه کافی در اختیار ما نیست. این روزها سالنهای نمایش و تئاتر به خصوص سالنهای بزرگی مانند تالار وحدت، تئاترشهر و … در انحصار افراد خاصی است که تقویم آن را دو سال، دو سال بستهاند و هیچ جای خالی برای ما در این تقویم نیست. با این حال تکه نانی داریم و سر سوزن ذوقی و این را به بهانه سالها دود چراغ خوردن به دست آوردیم. همین که زندگی میکنیم، خدا را سپاس میگوئیم.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بیماری مانع حضور رضا رویگری در «دلباخته» شد
- یوسف صیادی به برنامه «جشن رمضان» پیوست
- ابراز تعجب مهدی پاکدل از «خشونت بیش از حد جوانان»
- سرقت از بازیگران در مراسم تشییع پیکر جمشید مشایخی
- روایت مهدی صباغزاده از جمشید مشایخی/ او بسیار حرفهای و آرام بود
- دیدار نوروزی وزیر ارشاد با داریوش اسدزاده/ بازیگر پیشکسوت درباره خیابان لالهزار کتاب مینویسد
- چرا محمدعلی کشاورز مدتهاست که بازی نمیکند؟
- مرگ بازیگر سرشناس در غربت
- بازگشت رابعه اسکویی به صحنه نمایش
- بازیگر «غلامرضا تختی» چگونه از مشاور املاکی به سینما رسید؟
- انتقاد بهرنگ علوی از تکرار نقشها در تلویزیون
- چرا همه با بهنوش بختیاری بد شدند؟!/ تحلیل یک پژوهشگر درباره حاشیههای بازیگر سینما
- رامبد جوان و نگار جواهریان صاحب فرزند میشوند
- رضا کیانیان: کار سیاسی نمیکنم، بلندگوی کسی هم نیستم
- بهرام افشاری از سختیهای «پایتخت» گفت/ به من که رسید شد «ترمیناتور» و «جنگ ستارگان»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز