کارگردان پیشکسوت سینمایی ایران معتقد است وظیفه ارشاد فقط صدور مجوز نیست بلکه باید از مجوزهایی که صادر کرده است دفاع کند، نه اینکه فیلمسازان را به حال خود رها کند.
داریوش مهرجویی با اشاره به وضعیتی که برای فیلم سینمایی رستاخیز به وجود آمده است گفت: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور تنها نهادی است که میتواند به یک فیلم مجوز نمایش بدهد و وقتی این مجوز صادر شد یعنی آن فیلم میتواند به نمایش دربیاید و باید هم نمایش داده شود. از طرف دیگر وزارت ارشاد باید از مجوزهایی که صادر میکند حمایت کند و از فیلمسازانی که برای آنها مجوز صادر شده دفاع کند نه اینکه همه را یک به یک به حال خود رها کند.»
مهرجویی فیلم رستاخیز را اثری قابل دفاع و پرزحمت دانست و افزود: «یک فیلمساز کاربلد و خوشنام فیلم سختی را کارگردانی و ساخته است و مجوز لازم را برای اکران گرفته است حالا نباید نمایش این فیلم تحت تأثیر اعتراضات خیابانی قرار بگیرد. حتی اگر گروهی با این فیلم یا فیلمهای دیگر مخالف هستند نباید مانند چماقداران به خیابان بریزند و اعتراض کنند. حتی اگر چنین اتفاقی افتاد ارشاد نباید از مجوز خود پا پس بکشد. ارشاد باید جلوی چنین رفتارهایی بایستد و اگر لازم شد با حضور پلیس و نیروهای انتظامی، فیلم را اکران کند نه اینکه تا اعتراضی میشود کنارهگیری کند.»
مهرجویی با بیان اینکه اگر ارشاد توان مقابله با این افراد را ندارد باید همانند افرادی که در خیابان اعتراض میکنند، دار و دسته و گروهی برای خود تشکیل بدهد و همانند معترضان در خیابان با آنها مانند خودشان برخورد کند، گفت: «اینکه به خاطر یک مسئله در فیلم، کل فیلم را زیرسؤال ببریم درست نیست. مثلاً گفته میشود نباید چهره حضرت عباس(ع) در این فیلم نمایش داده شود درحالیکه قبل از سینما در هنرهایی همچون شمایلخوانی و تعزیه تمام چهرهای شخصیتهای مهم از پیامبر اسلام(ص) تا امامان معصوم(ع) ساخته و داستانهای آنها تعریف میشد و مورد استقبال مردم نیز قرار میگرفت حتی در تعزیه، بازیگری که نقش اولیا یا اشقیا را بازی میکرد جلوی چشمان مردم لباسهایش را میپوشید و نقشاش را بازی میکرد. در دنیای مدرن این مسئله به سینما منتقل شده است حال اگر امروز گروهی با سینما مخالف هستند باید جلوی شمایلخوانی و تعزیه را نیز گرفت.»
مهرجویی ادامه این روند و رفتار وزارت ارشاد را خطرناک دانست و افزود: «چنین وضعیتی جایگاه قانون و وزارت ارشاد را تضعیف میکند و دیگر چه نیازی است که فیلمسازان و هنرمندان از وزارت ارشاد مجوز بگیرند بلکه آثار خود را در کف خیابان نمایش میدهند و از آنها مجوز میگیرند.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





