کارگردان پیشکسوت سینمایی ایران معتقد است وظیفه ارشاد فقط صدور مجوز نیست بلکه باید از مجوزهایی که صادر کرده است دفاع کند، نه اینکه فیلمسازان را به حال خود رها کند.
داریوش مهرجویی با اشاره به وضعیتی که برای فیلم سینمایی رستاخیز به وجود آمده است گفت: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور تنها نهادی است که میتواند به یک فیلم مجوز نمایش بدهد و وقتی این مجوز صادر شد یعنی آن فیلم میتواند به نمایش دربیاید و باید هم نمایش داده شود. از طرف دیگر وزارت ارشاد باید از مجوزهایی که صادر میکند حمایت کند و از فیلمسازانی که برای آنها مجوز صادر شده دفاع کند نه اینکه همه را یک به یک به حال خود رها کند.»
مهرجویی فیلم رستاخیز را اثری قابل دفاع و پرزحمت دانست و افزود: «یک فیلمساز کاربلد و خوشنام فیلم سختی را کارگردانی و ساخته است و مجوز لازم را برای اکران گرفته است حالا نباید نمایش این فیلم تحت تأثیر اعتراضات خیابانی قرار بگیرد. حتی اگر گروهی با این فیلم یا فیلمهای دیگر مخالف هستند نباید مانند چماقداران به خیابان بریزند و اعتراض کنند. حتی اگر چنین اتفاقی افتاد ارشاد نباید از مجوز خود پا پس بکشد. ارشاد باید جلوی چنین رفتارهایی بایستد و اگر لازم شد با حضور پلیس و نیروهای انتظامی، فیلم را اکران کند نه اینکه تا اعتراضی میشود کنارهگیری کند.»
مهرجویی با بیان اینکه اگر ارشاد توان مقابله با این افراد را ندارد باید همانند افرادی که در خیابان اعتراض میکنند، دار و دسته و گروهی برای خود تشکیل بدهد و همانند معترضان در خیابان با آنها مانند خودشان برخورد کند، گفت: «اینکه به خاطر یک مسئله در فیلم، کل فیلم را زیرسؤال ببریم درست نیست. مثلاً گفته میشود نباید چهره حضرت عباس(ع) در این فیلم نمایش داده شود درحالیکه قبل از سینما در هنرهایی همچون شمایلخوانی و تعزیه تمام چهرهای شخصیتهای مهم از پیامبر اسلام(ص) تا امامان معصوم(ع) ساخته و داستانهای آنها تعریف میشد و مورد استقبال مردم نیز قرار میگرفت حتی در تعزیه، بازیگری که نقش اولیا یا اشقیا را بازی میکرد جلوی چشمان مردم لباسهایش را میپوشید و نقشاش را بازی میکرد. در دنیای مدرن این مسئله به سینما منتقل شده است حال اگر امروز گروهی با سینما مخالف هستند باید جلوی شمایلخوانی و تعزیه را نیز گرفت.»
مهرجویی ادامه این روند و رفتار وزارت ارشاد را خطرناک دانست و افزود: «چنین وضعیتی جایگاه قانون و وزارت ارشاد را تضعیف میکند و دیگر چه نیازی است که فیلمسازان و هنرمندان از وزارت ارشاد مجوز بگیرند بلکه آثار خود را در کف خیابان نمایش میدهند و از آنها مجوز میگیرند.»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- راهیابی انیمیشن ایرانی به جشنواره هپی ولی آمریکا
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- پایان مهلت ثبتنام بخش رسمی جشنواره کن/ فیلمهایی که شیفتگان سینما را مشتاق جشنواره فرانسوی میکند
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ جیمز باند سابق به دنیای نارنیا میرود
- ترویج فرهنگ نیکوکاری با حمایت همراه اول از بیماران پروانهای
- معرفی بستههای ویژه رومینگ نوروزی همراه اول
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- ۵ فیلم کوتاه ایرانی در بخش رقابتی جشنواره سوئیس
- اسپانسر ساسی مانکن و معاویه کیست؟
- در دومین هفته اکران؛ تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
- پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۹ فیلمنامه صادر شد
- هفت نکته از جشنواره ۴۳ فیلم فجر/فیلمسازی به مثابه شغل کارمندی
- ناگفته های منوچهر شاهسواری از سریال در پناه تو
- بلاگرهای سینمایی، بلایی سینمایی
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم