نویسنده فیلم سینمایی «پاداش سکوت»، دلیل عمده استقبال مردم از فیلم های کمدی را، فارغ شدن آنان برای لحظه ای از دغدغه های زندگی و نیز مشکلات اجتماعی مانند آلودگی هوا عنوان کرد.
به گزارش سینماسینما، فرهاد توحیدی افزود: فیلم های کمدی علاوه بر سرگرم سازی، ناهنجاری های اجتماعی و دغدغه های زندگی را به شکل طنز مورد نقد قرار داده، و از این روست که که تماشاگر از چنین آثاری استقبال می کنند.
وی ادامه داد: این روزها حال مردم زیاد خوب نیست، مشکلات زندگی و آلودگی هوا دغدغه های بسیاری را برای عموم جامعه بوجود آورده، از این رو تماشای فیلم های سینمایی کمدی می تواند باعث فراموش شدن این دغدغه ها برای ساعاتی از زندگی شود.
این مدرس سینما با بیان اینکه وظیفه و رسالت اصلی سینما سرگرمی است، اظهار کرد: البته سرگرمی باید همراه با آموزش باشد، یک فیلم کمدی می تواند علاوه بر اینکه منجر به خندان مردم شود، راه های مقابله با بحران های زندگی را نیز به مخاطبان نشان می دهد.
نویسنده فیلم سینمایی «امکان مینا» با بیان اینکه سینمای کمدی ارتباط وسیعی با عنصر مفرح بخشی و سرگرمکنندگی سینما دارد، تصریح کرد: سینما باید بتواند اوقات خوشی را برای تماشاگر ایجاد کند، اوقات خوش صرفا به معنای این نیست که تماشاگر را بخنداند بلکه میتواند تماشاگر را احساساتی کند و حتی بگریاند یا بترساند.
به گفته وی، در واقع سینما باید تجربهای تازه و بدیع در اختیار مخاطب قرار دهد، خنداندن هم تجربهای است که سینما از طریق ژانر کمدی به مخاطب هدیه میدهد.
توحیدی خاطرنشان کرد: استقبال مردم از سینمای کمدی میتواند یک پیام مشخص داشته باشد و آن اینکه مردم از فیلم هایی با مضامین تلخ و ناامیدکننده خسته شدهاند و نیاز به شادی دارند.
نویسنده فیلم «پرونده هاوانا» با تاکید بر اینکه در واقع فیلم کمدی نیاز جامعه است و سینما باید با تولید آثار فاخر به نیاز جامعه پاسخ بگوید، افزود: در واقع فیلم های کمدی نوعی عقده گشایی برای مخاطبان بوده و ناهنجاری های اجتماعی و زندگی را با ژانر کمدی و ظنز گونه مورد حمله قرار می دهد که برای تماشاگران جذاب است.
توحیدی با بیان اینکه فیلم های کمدی به نوعی روابط ناهنجار در جامعه را مورد نقد قرار می دهند، تصریح کرد: وقتی تماشاگر نقد را در این فیلم ها می بیند، احساس سبکی می کند، درحالیکه وقتی نقد در فیلم های جدی و اجتماعی دیده می شود، واکنش های بسیاری از سوی نهادها و افراد مختلف انجام می گیرد.
از ابتدای سال جاری تاکنون فیلم های طنز با استقبال بسیار خوب مخاطبان مواجه شده و فیلم سینمایی «نهنگ عنبر ۲، سلکشن رویا» به کارگردانی سامان مقدم با حدود ۲۱ میلیارد تومان فروش رکورد فروش فیلم در سینمای ایران را شکست.
فیلم طنز «گشت ارشاد ۲» ساخته سعید سهیلی دیگر اثر پرمخاطب سال بود که به فروشی حدود ۲۰ میلیارد تومان دست یافت.
به فهرست فیلم های طنز پرمخاطب در سال جاری نیز می توان «خوب، بد، جلف» به کارگردانی پیمان قاسم خانی حدود ۱۶ میلیارد تومان، «اکسیدان» ساخته حامد محمدی حدود ۱۰ میلیارد تومان و «ساعت ۵ عصر» از مهران مدیری حدود ۹ میلیارد تومان فروش اشاره کرد.
اکنون نیز دو فیلم طنز «خالتور» به کارگردانی حسین فرحبخش و «آینه بغل» ساخته منوچهر هادی در اکران هستند که هر یک حدود ۶ میلیارد فروش داشته اند.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران فیلمنامه جشنواره فضای باز
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- نگارش فیلمنامه «داستان جاوید» آغاز شد/ سریالی از فرمانآرا در شبکه نمایش خانگی
- فرهاد توحیدی، دبیر اهدای جوایز سالانهی سینمای ایران شد
- انتخابات و جشن خانه سینما چه زمانی برگزار میشود؟
- معرفی داوران پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم پرواز
- فرهاد توحیدی درباره جشنواره سینماحقیقت مطرح کرد/ مستندهای چالشبرانگیز، صریح و جریانساز نمایش داده شوند
- فرهاد توحیدی در گفتگو با موزه سینما: نوشتن برای من عشق، دغدغه و لذت است
- پایان اختلافات طرفهای ایرانی و ترک «مست عشق»/ میانجیگری سرکنسولگری ایران در استانبول
- معرفی هیات انتخاب چهارمین جشن فیلم کوتاه ده
- الهام کردا بازیگر جدید «بدون قرار قبلی» شد
- برگزیدگان جشنواره فیلم زمین معرفی شدند
- صابر ابر بازیگر «بدون قرار قبلی» شد
- بهروز غریبپور: دولت باید متولی ساخت فیلم درباره محیطزیست باشد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- زبان بهمثابه مقاومت؛ در یادِ بهرام بیضایی
- در اندوه فقدان چهره شاخص موج نو سینمای ایران؛ بازتاب جهانی درگذشت بهرام بیضایی
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- در پاسداشت استاد بیبدیل هنرهای نمایشی ایران/ بیضایی، تاریخ و علامت تعجب
- در سوک سیاوش که از شاهنامه رفت
- یادبود بهرام بیضایی؛ ایرانی بودن بار بزرگی است بر دوش ما
- بریژیت باردو درگذشت
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی





