فیلمبردار مستند «بانو قدس ایران» تاکید کرد «سینماحقیقت» به عنوان تنها پایگاه مستند سینمای ایران شناخته میشود و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است.
به گزارش سینماسینما، رضا تیموری درباره اهمیت جشنواره «سینماحقیقت» گفت: جشنواره «سینماحقیقت» به عنوان تنها پایگاه مستند سینمای ایران شناخته میشود و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است. جایی است که فیلمسازان و مردم میتوانند آثار یکدیگر را ببینند. به نظر من مستند توانسته است در دهههای اخیر میان مردم بیشتر شناخته شود که یکی از دلایل آن جشنواره «سینماحقیقت» است.
او درباره تفاوت فیلمبرداری سینمای مستند با سینمای داستانی عنوان کرد: سهم فیلمبردار در فیلمهای مستند بسیار بیشتر از سینمای داستانی است. طبیعتا در سینمای مستند فرصت گفتگو با کارگردان و برنامهریزی وجود ندارد، فیلمبردار باید تا جایی از حرفه کارگردانی، تدوین، استفاده از نور طبیعی و… آشنا باشد. کلیت مسائل با کارگردان در میان گذاشته میشود اما در طول فیلمبرداری همه چیز برعهده فیلمبردار خواهد بود.
فیلمبردار مستند «در جستجوی خانه خورشید» ادامه داد: برای مثال فیلمبرداری مستند پرتره «بانو قدس ایران» به سینمای داستانی نزدیکتر است، چراکه سوژه مورد نظر دیگر زنده نیست و این امر باعث میشود که زمان کافی برای همه امور وجود داشته باشد، اما در مستندهای شهری یاد میگیریم که نمیتوانیم در اتفاقات دست ببریم بلکه باید نسبت به فیلمبرداری قسمتی تصمیم بگیریم، قدرت حذف یا اضافه کردن هیچ سکانسی وجود ندارد و فیلمبردار باید خود را با فضا، نور و هر چیز دیگری وفق دهد.
تیموری درباره تحول فیلمبرداری در سینمای مستند خاطرنشان کرد: فیلمبرداری در سینمای مستند طی سالهای گذشته بسیار متفاوت شده است؛ مستند زمانی تنها ثبت کردن بود اما این روزها آمدن ابزارهای جدید و افراد تحصیل کرده به این حوزه، باعث شده است که ما برای ثبت کردن، قید کیفیت، نور و تصویر را نزنیم.
فیلمبردار مستند «دود» تاکید کرد: سرمایهگذاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بر فیلمهای مستند، فرصت بالا رفتن کیفیت و تعداد آثار را بالا برده و باعث شده است که ساخت آثار خارج از عرف بالاتر رود و مستندسازان تنها به سراغ ساخت مستندهای کلاسیک نروند. این مساله متفاوت با مستندهایی است که تلویزیون میسازد؛ اینگونه مستندها خلاقیت فیلمساز را دربر ندارند چراکه بخشی از آن را عدد و رقم در بر میگیرد.
او در پایان درباره اکران آنلاین جشنواره «سینماحقیقت» بیان کرد: به نظر من اکران آنلاین جشنواره «سینماحقیقت» باعث شده است که کسانی که علاقهمند به دیدن فیلمها در جشنوارهها هستند و توانایی حضور در شهر تهران را ندارند، باحضور در شهرهای خود فیلمهای جشنواره را مختلف مشاهده کنند که به نظر من اتفاق بسیار خوبی است.
پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینمای مستند ایران «سینماحقیقت» ۱۸ تا ۲۵ آذرماه با دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار میشود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد
- آثار خارجی جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- سلیمان سیسه در «سینماحقیقت»
- موزه سینما به «سینماحقیقت» پیوست
- اکران سه مستند در سالن حقیقت/ ادامه اکران حقیقت
- موازیکاری در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی
- خندهها و دروغها/ نگاهی به مستند «شاهدان پوتین»
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- جشنواره سینما حقیقت؛ اثرگذاری اجتماعی و آگاهیبخشی
- چند فیلم متقاضی حضور در بخش بینالملل «سینماحقیقت» است
- آغاز ساخت موسیقی «روزهای ناتمام»/ آمادهسازی برای جشنواره سینماحقیقت
- مهلت ارسال اثر به جشنواره سینماحقیقت پایان یافت
- «دوربین شخصی، سینمای ذهنی و فیلم جستار» منتشر شد
- تمدید مهلت ارسال اثر برای حضور در پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست