سیدرضا میرکریمی دبیر سابق جشنواره جهانی فیلم فجر، همزمان با بازدید از فرآیند برگزاری سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره اهمیت ثبت این رویداد در فهرست جشنوارههای فیاپف توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش سینماسینما به نقل از ستاد خبری سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، سیدرضا میرکریمی دبیر سابق جشنواره جهانی فیلم فجر، عصر روز پنجشنبه ۶ خرداد در حاشیه بازدید از سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار ستاد خبری این رویداد گفت: من فکر میکنم جشنوارههای فرهنگی پلهای ارتباطی بینالمللی با کشورهای مختلف هستند و وقتی موضوع سینما روی جشنوارهای هست، با توجه به اینکه سینما مزیت فرهنگی کشور ما محسوب میشود، باید آن را در مجموعه چرخه تولید تا اکران ببینیم چون جشنواره بخشی از این چرخه است که نمیشود آن را حذف کرد.
جشنوارهها محافل تزئینی و بیخاصیت نیستند
میرکریمی ادامه داد: شما نمیتوانید ارتباطات بینالمللی خودتان را بهخاطر اینکه شرایط دشواری وجود دارد، حذف کنید. آن نگاهی که گاهی اوقات سختگیرانه با برگزاری رویدادهای فرهنگی برخورد میکند، نگاه غیرکارشناسانهای است که فکر میکند اصولاً این محفلها تزیینی و بیخاصیت هستند. اگر از یک زاویه کارشناسانه نگاه کنیم، میبینیم که اتفاقا در تقویم فرهنگی سالانه کشورمان جای خالی برای رویدادهای فرهنگی خیلی حس میشود. از این منظر کشوری هستیم که برخلاف غنای فرهنگی و تمدنی، ایستگاه بینالمللی ارتباطات ما برای تبادل محصولات فرهنگیمان بسیار کم است. بهنظرم در حوزه سینما در بخش بینالملل بهویژه برای فیلمهای بلند، جشنواره جهانی فجر تنها پل ارتباطی ماست که نقش خوبی در این زمینه دارد.
میرکریمی تأکید کرد: در حال حاضر، دبیر جشنواره زحمت زیادی کشیده و در این شرایط سخت پاندمی، کار دشواری را انجام داده برای اینکه چراغ جشنواره خاموش نشود و این سابقه سیوهشت ساله همچنان ادامه داشته باشد. به امید روزهایی که از این وضعیت خارج شویم و دوباره بتوانیم با همه ابعاد و مهمانان خارجی این برنامه را برگزار کنیم.
عدهای ایده ثبت «فجر» در فیاپف را مسخره میکردند!
او درباره پیوستن جشنواره جهانی فیلم فجر به فیاپف گفت: این خبر بسیار خوشحال کننده بود. من چند سال برای این جشنواره زحمت کشیدم و از همان روز اول معتقد بودم، ما میتوانیم یکی از معدود فستیوالهای استاندارد، برتر و رقابتی دنیا باشیم. برخلاف همه مخالفتهایی که میشد و برخی این باور و ایده را مسخره و فکر میکردند ما رویاپردازی میکنیم، این اتفاق افتاد. این خبر خیلی خوشحالکننده است که ما یکی از ۱۵ فستیوال برتر رقابتی دنیا هستیم.
میرکریمی ادامه داد: برای کسانی که با این حوزه آشنا نیستند، میگویم که قریب به ده هزار جشنواره در دنیا وجود دارد. پس وقتی صحبت از حضور «فجر» در جمع ۱۵ جشنواره برتر میکنیم، یعنی اینکه از هفت خان سخت سنجش در طی چند سال رد شدهایم تا به این نقطه برسیم و این اتفاق فرخنده مسئولیت ما را برای نگه داشتن این استاندارد و استمرار آن سنگینتر میکند که من این موضوع را به جامعه سینمایی تبریک میگویم.
میرکریمی بیان کرد: پیوستن به فیاپف یک پروسه زمانبر بود. من سه سال نماینده فیاپف را با رایزنی اینجا آوردم، او همه ارزیابی ها را انجام داد که البته همه آنها مثبت بود. ما فقط اختلاف دیدگاهی درباره زمان برگزاری داشتیم که حالا با تغییر زمان برگزاری این موضوع مرتفع شد و جشنواره به ثبت رسید، خیلی از دوستان منتقد به صحبتهای من، مدعی بودند که این یک خیالپردازی است، اتفاق نخواهد افتاد و این موضوع که مشکل ما تنها زمان برگزاری است، یک بهانه بیشتر نیست ولی در عمل ثابت شده که حرفهایی که میزدیم، درست بوده است.
میرکریمی در پایان گفت: واقعا برای این جشنواره خوشحالم، چون وقتی یک رویداد فرهنگی بهشکل متناوب و مستمر بیش از سی سال برگزار میشود، دیگر تبدیل به یک میراث فرهنگی و آیینی میشود و باید از آن حراست کرد چون دیگر متعلق به یک نسل نیست. اینکه حالا ما جزو آن ۱۵ جشنواره برتر دنیا شدهایم باید حرف جدی داشته باشیم و این موضوع کارمان را برای آینده سخت میکند.
سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیهکننده سینما در تهران، در حال برگزاری است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
- برای هفتمین دورهی پیاپی؛ محمدمهدی عسگرپور بهعنوان نایب رییس فیاپف انتخاب شد
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- عسگرپور درباره اجلاس اخیر فیاپف مطرح کرد؛ یک اتفاق هولناک در انتظار سینماست؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری