فیلمهای «جادوگر بلر» و «بچه بریجیت جونز» نتوانستند در گیشههای فروش در آمریکای شمالی موفق ظاهر شوند.
به گزارش سینماسینما، از روز جمعه دو فیلم جدید به طور گسترده در سینماهای ایالات متحده و کانادا روی پرده رفتهاند؛ فیلمهایی که تماشاگران کمتر از دو دهه پیش از قسمتهای اول آن بسیار استقبال کرده بودند، اما این بار این اتفاق نیفتاد.
فیلم ترسناک “جادوگر بلر” (Blair Witch) در اولین آخر هفته اکران در فاصله جمعه تا یکشنبه ۹٫۷ میلیون دلار فروخت، در حالی که کمدی رمانتیک “بچه بریجیت جونز” (Bridget Jones’s Baby)، تنها ۸٫۲ میلیون دلار به دست آورد.
این دو فیلم به راحتی از “سالی” (Sully) به کارگردانی کلینت ایستوود با بازی تام هنکس شکست خوردند. فیلم برادران وارنر با ۲۲ میلیون دلار، برای دومین هفته پیاپی پرفروشترین فیلم آخر هفته در آمریکای شمالی شد. مجموع فروش داخلی “سالی” حدود ۷۰٫۵ میلیون دلار شده است.
هنکس در این فیلم که از روی داستانی واقعی ساخته شده است، نقش چسلی “سالی” سالنبرگر خلبان آمریکایی را بازی میکند که ۱۵ ژانویه ۲۰۰۹ با یک هواپیما حامل ۱۵۵ مسافر، موفق به فرود اضطراری روی رودخانه هادسن در نیویورک شد. هر دو موتور هواپیمای او کمی پس از بلند شدن از زمین بر اثر برخورد با پرندهها از کار افتاده بود.
“اسنودن ” (Snowden) تازهترین ساخته الیور استون هم به عنوان دیگر فیلمی که از جمعه به طور گسترده در آمریکای شمالی روی پرده رفته است، در ۲۴۴۳ سینما تنها هشت میلیون دلار به دست آورد و در رده چهارم قرار گرفت.
فروش “جادوگر بلر” ناامیدکننده و کمتر از انتظار بود. تا قبل از آغاز اکران فیلم پیشبینی شده بود در سه روز اول حدود ۲۰ میلیون دلار بفروشد و احتمالاً بالاتر از “سالی” قرار بگیرد. خیلی چیزها اشتباه از کار درآمد. اول همه نقدهای منفی و درجه D در وبسایت سینمااسکور بود. از این گذشته، شاید سینماروهای جوانتر این مجموعه ترسناک را نمیشناسند.
“جادوگر بلر”
فیلم اول با نام “پروژه جادوگر بلر” (Blair Witch Project) انقلابی در توزیع سینمایی راه انداخت و وقتی در ۱۹۹۹ روی پرده سینماها رفت، گرایش جدیدی در سینما راه انداخت که مبتنی بر “تصاویر پیداشده” است. “پروژه جادوگر بلر” به کارگردانی ادواردو سانچس و دانیل مایریک با بودجهای حدود ۶۰ هزار دلار و به سبک فیلمهای مستند ساخته شد و به لطف تبلیغات فراگیر آنلاین، همین طور تبلیغات شفاهی به فروشی ۲۵۰ میلیون دلاری در سطح جهان دست پیدا کرد و یکی از پرسودترین فیلمهای تاریخ سینما لقب گرفت.
“پروژه جادوگر بلر” درباره سه دانشجوی سینماست که اکتبر ۱۹۹۴ هنگام ساخت فیلمی مستند درباره یک مخلوق افسانهای به نام جادوگر بلر که بیشهزارهای نزدیک برکیتسویل در مریلند را به تسخیر خود درآورده، ناپدید شدند. موفقیت تجاری فیلم باعث شد دنباله آن به سرعت ساخته شود که سال ۲۰۰۰ به کارگردانی جو برلینگر مستندساز روانه سینماها شد، اما “کتاب سایهها: جادوگر بلر ۲” آشکارا مورد حمله منتقدان قرار گرفت و در نهایت در پنج رشته نامزد دریافت جوایز تمشک طلایی شد.
“جادوگر بلر” سومین فیلم این مجموعه سینمایی است. فیلم جدید را آدام وینگارد کارگردانی کرده است. جیمز آلن مکیون، کالی ارناندس، براندن اسکات و والوری کوری در این فیلم بازی میکنند. داستان درباره گروهی دانشجو و راهنماهای محلی آنهاست که به جنگل بلک هیلز در مریلند بازمیگردند تا از راز ناپدید شدن خواهر یکی از شخصیتها پرده بردارند.
شرکت لاینزگیت آخرین دنباله را با بودجهای حدود پنج میلیون دلار تهیه کرد و اکنون در ۳۱۲۱ سینما روی پرده فرستاده است. پروژه در گردهمایی سالانه کامیک-کان با عنوان “بیشهزار” (The Woods) رونمایی شد، در حالی که طرفداران نمیدانستند یک “جادوگر بلر” جدید را میبینند.
“بچه بریجیت جونز” از شرکتهای یونیورسال، میرامکس، استودیوکانال و ورکینگ تایتل فیلمز، نمونه دیگر یک بازگشت ناموفق است. ۱۵ سال از زمانی که جونز (رنی زلوگر) برای اولین بار در فیلم “خاطرات بریجیت جونز” (۲۰۰۱)، با ماجراجوییهای رمانتیک خود توجه تماشاگران را جلب کرد میگذرد. ۱۲ سال هم از تولید قسمت دوم این فیلم با عنوان “بریجیت جونز: مرز تعقل” (۲۰۰۴) گذشته است.
شارون مگوایر کارگردان اولین فیلم این مجموعه که یک نامزدی اسکار برای زلوگر به همراه داشت، بار دیگر روی صندلی کارگردانی نشسته و فیلم را از روی فیلمنامهای به قلم هلن فیلدینگ، دان میزر و اما تامپسن ساخته است.
رنی زلوگر در “بچه بریجیت جونز”
زلوگر بار دیگر نقش بریجیت جونز زن بریتانیایی را بازی میکند که در یک شرکت انتشارات در لندن کار میکند. جونز در دو فیلم اول یک زن مجرد سی و چند ساله را دارد که میکوشد معنای زندگی و عشق را پیدا کند. فیلم جدید ماجراهای جونز در چهل و چند سالگی را روایت میکند، زمانی که بارداری زندگی و موقعیت کاری او را مختل کرده است.
کالین فیرث، پاتریک دمسی، جیم برودبنت، جما جونز و اما تامپسن دیگر بازیگران “بچه بریجیت جونز” هستند که با بودجهای حدود ۳۵ میلیون دلار ساخته شده است. فیلم در سطح بینالمللی کمی بهتر ظاهر شد و در ۲۴ منطقه ۲۹٫۹ میلیون دلار به دست آورد. با این حال، شاید تماشاگران نباید انتظار فیلم چهارم مجموعه را داشته باشند.
شخصیت بریجیت جونز اولین بار سال ۱۹۹۵ توسط هلن فیلدینگ رماننویس و فیلمنامهنویس بریتانیایی در یکی از ستونهای روزنامه ایندیپندنت خلق شد. او بعد از موفقیت قصههای خود دو کتاب “خاطرات بریجیت جونز” (۱۹۹۶) و “بریجیت جونز: مرز تعقل” (۱۹۹۹) را منتشر کرد که در بیش از ۴۰ کشور منتشر شدند و بیش از ۱۵ میلیون نسخه فروش داشتند.
اولین فیلم ساخته شده از روی رمانهای فیلدینگ حدود ۲۸۲ میلیون دلار و فیلم دوم ۲۶۲٫۵ میلیون دلار فروخت.
“اسنودن” تازهترین ساخته الیور استون درباره ادوارد اسنودن افشاگر اطلاعات محرمانه آمریکا است. نقش اسنودن در فیلم را جوزف گوردون-لویت بازی میکند. اسنودن ۳۳ ساله که قبلاً کارمند سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) و پیمانکار آژانس امنیت ملی آمریکا بود، ژوئن ۲۰۱۳ اطلاعات طبقهبندیشده از برنامههای فوق سری آژانس امنیت ملی از جمله برنامه شنود “پریزم” را که آژانس از آن برای جاسوسی از مردم استفاده میکرد، در اختیار نشریات گاردین، نیویورک تایمز و واشنگتن پست قرار داد.
“اسنودن” اولین بار در دنیا هفته پیش در جشنواره فیلم تورنتو روی پرده رفت و با واکنش متفاوت منتقدان سینما روبرو شد. اوئن گلایبرمن منتقد ورایتی، آن را “مهمترین و تکاندهندهترین درام سیاسی ساخته یک فیلمساز آمریکایی در سالهای اخیر” نامید، در حالی که استفن فاربر از هالیوود ریپورتر از آن به عنوان “یک اثر هنری بیروح” یاد کرد.
شیلین وودلی در “اسنودن” نقش لینزی میلز دوست اسنودن را بازی کرده، در حالی که نیکلاس کیج در نقش یک مأمور اطلاعاتی سابق ظاهر شده است. ملیسا لئو، زاکری کوئینتو، تام ویلکینسن، ریس ایوانس، جولی ریچاردسن و تیموتی الیفنت دیگر بازیگران فیلم هستند.
جوزف گوردون-لویت در نقش ادوارد اسنودن
استون این پروژه را آر روی فیلمنامهای که با همکاری کیران فیتزجرالد نوشته است، کارگردانی کرده است. آنها فیلمنامه را از روی “پروندههای اسنودن، داستان درونگروهی مرد تحت تعقیب دنیا” نوشته لوک هاردینگ خبرنگار روزنامه گاردین و “دوران اختاپوس” نوشته آناتولی کوچرانا وکیل روسی اسنودن نوشتند.
فیلم جدید الیور استون قرار بود کریسمس ۲۰۱۵ (۲۵ دسامبر) اکران شود تا فرصت رقابت در فصل جوایز سینمایی سال گذشته را داشته باشد، اما تاریخ اکران آن تغییر کرد. ابتدا گفته شد فیلم ۱۳ مه امسال روی پرده میرود، اما در نهایت این تاریخ هم تغییر کرد.
فیلم ترسناک “نفس نکش” (Don’t Breathe) از شرکت سونی با ۵٫۶ میلیون دلار فهرست پنج فیلم اول جدول فروش را کامل کرد. مجموع فروش داخلی این پروژه ۹٫۹ میلیون دلاری به رقم چشمگیر ۷۵٫۳ میلیون دلار رسیده است.
از سوی دیگر، مستند مذهبی “هیلسانگ: بگذار امیدوار باشیم” (Hillsong: Let Hope Rise) به کارگردانی مایکل جان وارن، این هفته در ۸۱۶ سینما اکران شد و ۱٫۳ میلیون دلار فروخت. این مستند درباره گروه هیلسانگ یونایتد در استرالیاست که کار خود را در کلیسا شروع کرد و به تدریج با خواندن ترانههای مسیحی به شهرت فراوان دست پیدا کرد.
منبع: هنرآنلاین، علی افتخاری
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- با اکرانی محدود؛ وداع نه چندان شکوهمند ایستوود با سینما
- اکران فیلم کلینت ایستوود و احتمال وداع با دنیای فیلمسازی
- خبرهایی از ساخت دنباله «شیطان پرادا میپوشد»/ دیزنی هنوز تایید نکرده است
- گزارش سیفالله صمدیان از جشنواره فیلم کن/ از کاپولا تا مریل استریپ و علی عباسی
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- کمکهای میلیون دلاری بازیگران هالیوود به اعتصابکنندگان/ از مریل استریپ تا جورج کلونی
- تیم برتون از جشنواره لومیر جایزه گرفت/ عشق به هیولاها و آفرینش
- مریل استریپ: دنیرو چراغ راه من بوده است
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ هنر اسپیلبرگ بستهبندی ماجراهای پیچیده در فیلمی لذتبخش برای مخاطب است
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران اکران میشود؛ فانتزی به سبک «به سوی جنگل»
- در نقد «آگوست اوسیج کانتی» مطرح شد؛ فیلمی آمریکایی که با فرمول «درباره الی» غافلگیر میکند
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران اکران میشود؛ نمایشنامهای که با بازی مریل استریپ سینمایی شد/ ملاقات با مادری ناسازگار
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ سینما کلاس تاریخ نیست/ فیلمساز حق دارد وقایع تاریخی را دراماتیک کند
- روایت زندگی اولین زن نخستوزیر بریتانیا در سینماتک خانه هنرمندان ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند