سینماسینما، آیدا مرادی آهنی
خراب میکنیم. همه چیز را. اولش هم از زیرزمین و باغچه جلوی خانه شروع میکنیم. بعد نوبت خیابانها و شهرها و جنگلهای بکر است. کشیش تالر اینها را خوب میداند. مگر زمانی خودش هم یکی از همین آدمها نبود؟ آن روزی که با دستهای خودش تنها پسرش را به جنگ فرستاد؟ برای خودش زندگیای داشت کشیش تالر، و خانوادهای و دنیایی هزارها فرسنگ دورتر از این کلیسا و دردهای جسمانیاش. همین است که به دفترچهاش پناه میبرد؛ به نوشتن. «آدمها کاری ندارند بکنند جز اینکه شهرها را، خیابانها را و زمین را به گند بکشند.» به نظر میآید این تعریف آقای پل شریدر از همسانانش باشد. تالر هم مثل تراویس بیکل از داخل فضایی درونی به شهر و دنیا و آدمهایش خیره شده. میانشان پرسه میزند و روز به روز بیشتر دچار ناامیدی میشود از اینکه روزگاری کنار همین آدمها زندگی میکرده و همه این کثافتکاریهایشان برایش عادی بوده. اما ناامیدی آدمهای شریدر مقدار قابل توجهی با ناامیدی آدمهای دیگر فرق دارد. آدمهای شریدر نباید ناامید شوند، و اگر شدند، همین ناامیدی مثل یک شریک خطرناک و وفادار همه جا کنارشان حاضر است. وقتهایی که تالر توی دفترش مینویسد، لحظاتی که به خودکشی مایکل فکر میکند، ناامیدی هم آنجاست، و مثل یک پدر دلسوزْ با نگاهی خسته و رنگپریده تالر را تماشا میکند. انگار این وسط وجود بچه توی بدن مری است که میتواند همه چیز را درست کند. او میتواند همان پسری باشد که تالر از دست داده. میتواند وقتی که بزرگ شد، کارهایی را بکند که پدرش (مایکل) از انجامشان مایوس شده بود. وجود آن کودک همانقدر که لبخند به لب تالر میآورد، نگرانش هم میکند. این دنیا را برای چه کسانی به ارث میگذاریم؟ چه کسی دلش میخواهد به چنین دنیایی بیاید؟ اما برعکس خیلیها، برعکس مایکل، تالر فکر نمیکند که باید مانع آمدن آن کودک شد. شاید به خاطر عقاید مذهبی که زمانی تالر را نجات داده بودند؛ اما بیشتر به خاطر آرمانهای عاطفی عشقی لطیف و پنهان بین خودش و مری است که فکر میکند بچه باید به دنیا بیاید. به دنیا نیامدنْ تنها راه نجات نیست. باید راه دیگری باشد. راهی درستتر. آن وقت تالر هم مثل تراویس بیکل دست به شورش میزند. نه از آن شورشهای شخصی مثل مایکل، که یک شورش اساسی. چند نفر باید بمیرند و درس عبرت بقیه باشند و خیلی خوب، این درس را تالر به آنها میدهد. اما هیچ کلاسی مفت و مجانی نیست. در دنیای شریدر بهای این کلاسها و درسها جان معلم عاصی و جان به لب رسیده است. مثل تراویس بیکل میان آن همه خون؛ و حالا مثل تالر که مانند مسیح نه فقط تاجی از خار، که لباسی از خار به تن میکند. لباسی که او را به سمت مرگ میبرد، اما سپرش در مقابل این دنیا هم هست. درست که نگاه کنیم، میبینیم که این خطرناکترین کار تالر نبود، خطرناکترین حرکتش را آن روزی شروع کرد که دفترچه را برداشت و به سراغ نوشتن رفت.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- اکران آنلاین «بچه زرنگ» از ۵ فروردین
- میزبانی عمارت نوفل لوشاتو از بیش از ۵۰ هزار مخاطب در سال ۱۴۰۳
- بیست و یکمین جشنواره تصویر سال در ایستگاه پایانی/ برگزیدگان معرفی شدند
- هومن عظیمی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی شد
- درباره سریال جاسوسی «سازمان »با تم روانشناختی
- راهیابی انیمیشن ایرانی به جشنواره هپی ولی آمریکا
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- پایان مهلت ثبتنام بخش رسمی جشنواره کن/ فیلمهایی که شیفتگان سینما را مشتاق جشنواره فرانسوی میکند
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ جیمز باند سابق به دنیای نارنیا میرود
- ترویج فرهنگ نیکوکاری با حمایت همراه اول از بیماران پروانهای
- معرفی بستههای ویژه رومینگ نوروزی همراه اول
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- ۵ فیلم کوتاه ایرانی در بخش رقابتی جشنواره سوئیس
- اسپانسر ساسی مانکن و معاویه کیست؟
- در دومین هفته اکران؛ تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
- پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۹ فیلمنامه صادر شد
- هفت نکته از جشنواره ۴۳ فیلم فجر/فیلمسازی به مثابه شغل کارمندی
- ناگفته های منوچهر شاهسواری از سریال در پناه تو
- بلاگرهای سینمایی، بلایی سینمایی
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد