جواد طوسی در شرق نوشت :چهار سال قبل در همین روزنامه اعتماد در زمان برگزاری بازیهای جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ برزیل، یادداشتی توام با ذوق و شیفتگی در مورد تیم محبوبم آلمان و بازیهای حسابشده و مربی کارکشتهاش «یوآخیم لو» نوشتم. آن موقع هم اوضاع فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه خیلی روبهراه نبود، ولی واقعیتش دل و دماغ بیشتری داشتیم. اگر برحسب علاقهمان فیلم یا بازی فوتبالی را تماشا میکردیم، حواسمان چهارچشمی بهش بود و افکارمان تحت آن شرایط با مسایل دیگر خراب نمیشد. اما پریشب که بازی آلمان و سوئد در این دوره از جام جهانی روسیه را دیدم، نه آلمان آن تیم چهار سال قبل بود و نه من روحیه و شوق و ذوق گذشته را داشتم. چه اتفاقی در این چهار سال افتاده که نمیتوانم با ذهنی متمرکز یک مسابقه فوتبال حرفهای را ببینم و ناخودآگاه از صحنه تک به تک شدن «مارکوس برک» بازیکن سوئدی با «مانوول نویر» دروازهبان آلمان و هل دادن مارکوس برک از سوی «بو آ تنگ» از پشت سر و نقش بر زمین شدنش و نگرفتن پنالتی و خطا از سوی داور به یاد کلیپی از فقر و عدم بهداشت و وضعیت غمانگیز فضای آموزش در رودبار جنوب کرمان و محروم بودن ۱۰۶۷۰ خانوار این منطقه از آب آشامیدنی که دو سه ساعت قبل از بازی فوتبال در تلگرام دیده بودم، میافتم؟ در حالی که در دقیقه ۹۳ بازیکن آلمانی با یک شوت استثنایی به دروازه سوئد باعث برد تیمش میشود، به جای احساس سرخوشی، کابوس پیر و جوان و زنان و مردانی که سطلهای زباله سر کوچه و خیابان را برای پر کردن شکم خود و خانوادهشان و گذران زندگی جستوجو میکنند دست از سرم برنمیدارد. در این تصویر ذهنی پریشان و دفرمه، چرا دیگر «یو آخیم لو» خوشتیپ و پرجذبه با لباس یکدست مشکیاش برایم مثل گذشته سمپاتیک و به یادماندنی نیست؟ چرا بیکاری و نرفتن آب خوش از گلوی جمعی از افراد سرزمینم، مشکل پایانناپذیر آب آشامیدنی و ریزگرد در خطه جنوب و… برای خیلی از ماها عذاب الیم شده است؟ من به عنوان یک شهروند معمولی و ساده حق دارم در کنار بیتفاوت نبودن نسبت به رخدادهای جامعهام و خشک نشدن بارقههای انسانی در وجودم، از علائقم به شکل متعارف لذت ببرم و با این احساسات مقطعی و زودگذر توان تحمل ناملایمات و نابرابریها و ناهنجاریهای پیرامونم را داشته باشم، ولی این اتفاق نمیافتد. حالم از خودم به هم میخورد، اگر متهم به ریاکاری و تظاهر به انساندوستی شوم. گناه من چیست که چنین تصاویر زشت و مشمئزکنندهای را زیبنده جامعهای با این قدمت تاریخی و فرهنگی نمیدانم؟ جامعه سالم و متوازن در شرایطی تحقق مییابد که اقتصاد و رفاه و امنیت و آرامش خاطر به درستی در طبقهبندیهای اجتماعی تعریف و اجرا شود. در چنین جامعه آرمانی افراد دچار تشویش، سردرگمی، پریشانی و اغتشاش ذهنی نیستند و میتوانند در زندگی و اوقات روزمره خود فرهنگ و تفریح و لذت و سرزندگی و تخلیه شدن را با فراغ بال تجربه کنند و نگران نباشند که این حس و تجربه فردی و اجتماعی با یادآوری واقعیات تلخ دوروبرشان به آنها زهر شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ابوالحسن داوودی و جواد طوسی از نقاط قوت و ضعف جشنواره فیلم فجر می گویند
- از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر/یادداشت جواد طوسی درباره حسین عرفانی
- جواد طوسی :چرا ما از ژانر کمدی فقط شکل بزن برویی اش را بلدیم؟
- قافیهباختگان ته خط /یادداشتی از جواد طوسی
- فاتحه…
- بهروز شعیبی: قبل از ساخت «سیانور»، «گوزنها» و «کندو» را دوباره دیدم
- نظم نوین تهرونی !
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد