غلامرضا موسوی درروزنامه ایران نوشت:
سرمایه گذاری افرادی که در حوزه سینما سابقه ندارند فی النفسه قابل قبول است و ما هم از آن استقبال می کنیم، اما باید مراقب باشیم تا پولی که وارد سینما می شود سالم باشد و در نتیجه یک تجارت سالم به دست آمده باشد، ما از ورود دیگران برای سرمایه گذاری در سینما استقبال می کنیم اما طبیعتاً همکاران ما باید حواسشان باشد با کسانی همکاری کنند که قصد دارند با پول سالم در سینما سرمایه گذاری کنند. ورود پول سالم به سینما بسیار منطقی و قابل قبول است اما پولی که منشا مشخصی ندارد وضعیت اقتصادی را چه در سینما چه در شبکه خانگی و حتی در ساختمان سازی مختل می کند. به طور نمونه یکی از صحبت هایی که این چند وقت مطرح شده این بوده که کسی یک ملک ۴۰ میلیارد تومانی را از یک دست خریده و ۲۰۰ میلیارد تومان به یک بانک فروخته است، یعنی در یک معامله، ۱۶۰ میلیارد سود برده است! طبیعتاً این آدم و آدم هایی شبیه به این وقتی وارد سینما و شبکه خانگی شوند اقتصاد این حوزه ها را دچار اضمحلال می کنند و فسادی را به این حوزه ها وارد می کنند که براحتی قابل اصلاح و درمان نیست؛ به طور مثال ورود چنین پولی اثر بسیار سوء روی دستمزدها دارد چون این آدم ها فقط به قصد کار فرهنگی وارد سینما نمی شوند و به دلایل دیگری به این حوزه ها وارد می شوند که بخش عمده ای از آن «پولشویی» است.پول ناسالم آسیب های جبران ناپذیری به بدنه فرهنگ و سینما وارد می کند و به عنوان نمونه امکان فعالیت را از تهیه کنندگان حرفه ای که سال ها در سینما فعالیت داشتند سلب و به اقتصاد این حوزه ها آسیب می زند. آدمی که در یک معامله یک روزه ۱۶۰ میلیارد تومان سود برده برای اینکه بتواند فلان هنرپیشه و فلان کارگردان را خریداری کند مجبور است چند برابر دستمزد بدهد و این کار را می کند چون برای آن پول زحمتی نکشیده و نگران بازگشت سرمایه اش هم نیست؛ پولی بوده که در اثر زد و بند به دست آورده و خیلی راحت دستمزدهای بالاپرداخت می کند چون می داند با یک زد و بند دیگر چند صد میلیارد دیگر سود به دست می آورد و تنها چیزی که این آدم نیاز دارد اعتبار است، یعنی سعی می کند با دستمزدهایی که چندین برابر عرف و معمول است برای خودش اعتبار بخرد؛ ورود پول فاسد به هر جایی وضعیت اقتصادی را مختل می کند اما در حوزه فرهنگ اثراتش به مراتب مخرب تر از جاهای دیگر است. به هر حال من موافق نیستم که وسیله هدف را توجیه می کند!
*عضو هیات رئیسه شورای عالی تهیه کنندگان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عسگرپور: رئیسجمهور دستور بازنگری دهد/ این مصوبه موجب رانت و انحصار است
- نامه پلتفرمهای نمایش خانگی به رییس جمهور
- رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت: به ازای هر ثانیه نمایش استعمال دخانیات در تولیدات نمایشی، جریمه ۲۱۰ میلیونی اعمال شود
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
- با ابلاغ رئیسجمهور؛ اعضای کمیته تدوین سیاستهای شبکه نمایش خانگی منصوب شدند
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





