غلامرضا موسوی درروزنامه ایران نوشت:
سرمایه گذاری افرادی که در حوزه سینما سابقه ندارند فی النفسه قابل قبول است و ما هم از آن استقبال می کنیم، اما باید مراقب باشیم تا پولی که وارد سینما می شود سالم باشد و در نتیجه یک تجارت سالم به دست آمده باشد، ما از ورود دیگران برای سرمایه گذاری در سینما استقبال می کنیم اما طبیعتاً همکاران ما باید حواسشان باشد با کسانی همکاری کنند که قصد دارند با پول سالم در سینما سرمایه گذاری کنند. ورود پول سالم به سینما بسیار منطقی و قابل قبول است اما پولی که منشا مشخصی ندارد وضعیت اقتصادی را چه در سینما چه در شبکه خانگی و حتی در ساختمان سازی مختل می کند. به طور نمونه یکی از صحبت هایی که این چند وقت مطرح شده این بوده که کسی یک ملک ۴۰ میلیارد تومانی را از یک دست خریده و ۲۰۰ میلیارد تومان به یک بانک فروخته است، یعنی در یک معامله، ۱۶۰ میلیارد سود برده است! طبیعتاً این آدم و آدم هایی شبیه به این وقتی وارد سینما و شبکه خانگی شوند اقتصاد این حوزه ها را دچار اضمحلال می کنند و فسادی را به این حوزه ها وارد می کنند که براحتی قابل اصلاح و درمان نیست؛ به طور مثال ورود چنین پولی اثر بسیار سوء روی دستمزدها دارد چون این آدم ها فقط به قصد کار فرهنگی وارد سینما نمی شوند و به دلایل دیگری به این حوزه ها وارد می شوند که بخش عمده ای از آن «پولشویی» است.پول ناسالم آسیب های جبران ناپذیری به بدنه فرهنگ و سینما وارد می کند و به عنوان نمونه امکان فعالیت را از تهیه کنندگان حرفه ای که سال ها در سینما فعالیت داشتند سلب و به اقتصاد این حوزه ها آسیب می زند. آدمی که در یک معامله یک روزه ۱۶۰ میلیارد تومان سود برده برای اینکه بتواند فلان هنرپیشه و فلان کارگردان را خریداری کند مجبور است چند برابر دستمزد بدهد و این کار را می کند چون برای آن پول زحمتی نکشیده و نگران بازگشت سرمایه اش هم نیست؛ پولی بوده که در اثر زد و بند به دست آورده و خیلی راحت دستمزدهای بالاپرداخت می کند چون می داند با یک زد و بند دیگر چند صد میلیارد دیگر سود به دست می آورد و تنها چیزی که این آدم نیاز دارد اعتبار است، یعنی سعی می کند با دستمزدهایی که چندین برابر عرف و معمول است برای خودش اعتبار بخرد؛ ورود پول فاسد به هر جایی وضعیت اقتصادی را مختل می کند اما در حوزه فرهنگ اثراتش به مراتب مخرب تر از جاهای دیگر است. به هر حال من موافق نیستم که وسیله هدف را توجیه می کند!
*عضو هیات رئیسه شورای عالی تهیه کنندگان

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
- با ابلاغ رئیسجمهور؛ اعضای کمیته تدوین سیاستهای شبکه نمایش خانگی منصوب شدند
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- خروج از موقعیت ذینفع، پیش نیاز نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی
- چالشهای امروز ساترا و تاثیر آن بر آینده نمایش خانگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم