فیلم مستند «قول من» داستان فرار، دوستی، زندگی و مهاجرت هفت دختر کرد ایزدی پس از حمله داعش به سنجار است.
به گزارش سینماسینما، شیلان سعدی مستندساز جوان مهابادی پس از فیلم ستایش شده کوچه پشت خانه ما، در حال ساخت مستندی است درباره ۷ دختر کرد ایزدی با نام فیلم قول من (I promise). در «قول من» داستان فرار، دوستی، زندگی و مهاجرت هفت دختر کرد ایزدی روایت میشود که پس از حمله داعش به سنجار در کمپ آوارگان ترکیه پناه میگیرند و سپس از هم جدا میشوند و هرکدام در کشوری زندگی خودشان را پیگیری میکنند.
شیلان سعدی میگوید: « من تلاش کردم در این مستند نگاه مستقلی به پیامدهای ویران کننده جنگ و قربانیان خاموش آن داشته باشم؛ کسانی که کمتر در رسانهها نامی از دیده و شنیده میشود.»
او میگوید: «وقتی از نگاه مستقل در سینما صحبت میکنیم تنها به استقلال مالی اشاره نمیکنیم و موضوع استقلال فکری هم مطرح است. یک سینماگر با این نوع استقلال است که می تواند به بهترین شکل بدون سانسور به نقد پدیده ها و جامعه بپردازد.»
داستان فیلم «قول من» از فرار دختران از شنگال و ساکن شدنشان در کمپ پناهندگان ایزدی شهر دیاربکر ترکیه شروع می شود. شهری که داعش در ۳ آگوست ۲۰۱۴ به آن حمله کرد و ۶ هزار نفر از زنان و مردانشان را کشت و ۵ هزار دختر جوان ایزدی را به عنوان برده جنسی ربود. هزاران نفری که موفق به فرار از شنگال شده بودند، ۱۰ روز بدون آب و غذا در کوههای شنگال در محاصره داعش بودند تا اینکه با باز شدن مسیری، ۵ هزار نفر از آنها پای پیاده پس از یک هفته خود را به شهر کردنشین در دیاربکر ترکیه رساندند و در کمپی زیر نظر کردها ساکن شدند.
کارگردان قول من (I promise) در این کمپ برای ۷ نفر از دختران نوجوان ورکشاپ آشنایی با فیلمسازی برگزار کرد تا به آنها یاد بدهد از زندگی جدیدشان فیلم بگیرند و همچنین تجارب تلخشان را از نگاه دوربین خود بازگو کنند. اما سیاستهای اردوغان اوضاع ترکیه را به هم ریخت و دخترها نتوانستند به فیلمبرداری ادامه دهند و سرنوشت برای هر کدام از آنها زندگی نا خواسته ی دیگری را انتخاب کرد.
اگرچه شهر شنگال از دست داعش آزاد شد اما ساکنین کمپ به خاطر ویرانی کامل شهرشان و خاطرات تلخ برجامانده تمایلی به بازگشت ندارند و تصور می کنند در اروپا آینده بهتری خواهند داشت.
شیلان سعدی در فیلم«قول من» چهار سال زندگی کردهای ایزدی را که مجبور به ترک سرزمینشان شده اند، با تصاویری از زندگی دختران و خانواده هایشان در کمپها و اروپا به تصویر می کشد.
اگرچه ایزدیها در طول تاریخ بارها از جانب عثمانیها و دیگر دولتها قتل عام واقع شده اند و مورد حمله قرارگرفته اند اما هیچ گاه سرزمینشان را ترک نکرده بودند. این بار اما آنها حاضرند هزاران کیلومتر از سرزمینشان دور شوند. در این میان قصه دختران ایزدی از جهاتی بسیار غم انگیزتر است…
همین امسال نادیا مراد دختر ایزدی که توسط داعش به بردگی گرفته شده بود با روایت روزهای تیره زندگی اش جایزه صلح نوبل را برد و حالا شیلان سعدی در«قول من» با روایت زندگی این ۷ نفر دختر زوایای دیگری از جنایات داعش را فاش میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به دو مستند؛ از ماجرای صداهای پررنج تا خاطرهبازی با سینما
- جریان نوی مستندهای کره جنوبی؛ فراتر از ملتها، فراتر از سیاست
- یک یادداشت کوتاه برای مردی بزرگ/ آقای متوسلانی نازنین ۹۰ سالگیتان خجسته
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- بازگشایی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش از اردیبهشت ۱۴۰۳
- معرفی فیلمهای ۳ بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- ۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- یک ایرانی نامزد دریافت پاندای طلایی چین شد
- در یک نشست رسانهای مطرح شد؛ دغدغه کارگردان باید فقط ساخت یک فیلم خوب باشد/ ما در قبال این فرهنگ مسئولیم
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- کتاب «حاشیه همان متن است» منتشر شد
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار راهیافته به بخش مستند بلند جشنواره چهل و یکم فیلم فجر اعلام شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





