سینماسینما – کیهان نوشت :جای سؤال است که چرا در چهلمین دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر و اولین دوره برگزاری این جشنواره در دولت سیزدهم و همزمان با تلاش جریانهای معاند برای تحریم جشنواره فجر، برخی از نهادها پشتیبانی خود از مهمترین رویداد سینمایی کشور را قطع کردند؟! انتخاب یک مجموعه سینمایی که فضای فرهنگی و متناسب با جشنواره فیلم فجر را ندارد، با واکنشهای اغلب منفی و انتقادآمیز همراه شده است. مطابق تصمیم دبیرخانه چهلمین جشنواره فیلم، امسال مجموعه چارسو بهعنوان خانه جشنواره برگزیده شده است. محلی که بیشتر بهعنوان پاساژ عرضه تلفن همراه شناخته میشود و حال و هوایی تجاری دارد؛ حتی آن زمان هم که جشنوارههایی مثل سینماحقیقت و فجر جهانی در این محل برگزار میشدند، برخی از فعالان سینمایی از فقدان هویت فرهنگی در چارسو انتقاد میکردند. براساس پیگیریهای خبرنگار کیهان، در حالی که قرار بود یکی از دو محل تالار برج میلاد و پردیس سینمایی ملت بهعنوان مرکز جشنواره چهلم فیلم فجر انتخاب شوند، اما بهدلیل عدم همکاری و همراهی برخی از نهادها و فرصت محدود تا زمان برگزاری جشنواره، به ناچار مرکز چارسو برای این رویداد برگزیده شد. نکته درخور تأمل این است که دورانی که جشنواره فیلم فجر توسط دولت روحانی برگزار میشد، نهادهای همسو با دولت – از جمله مدیریت وقت شهرداری تهران- نه تنها سالنهای سینمایی خود را در اختیار جشنواره فجر قرار میدادند که حمایتهای مالی هنگفتی هم از آن به عمل میآمد. اما جای سؤال است که در این دوره که چهلمین دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر و اولین دوره برگزاری این جشنواره در دولت سیزدهم محسوب میشود و همزمان با تلاش جریانهای معاند برای تحریم جشنواره فجر، برخی از نهادها پشتیبانی خود از مهمترین رویداد سینمایی کشور را قطع کردند؟! بهطور طبیعی، شأن و اعتبار و محبوبیت جشنواره فیلم فجر، بسیار بالاتر از سایر جشنوارههاست و همین اهمیت، انتخاب چارسو را بهعنوان خانه جشنواره فیلم فجر، نامناسب میسازد. بهویژه اینکه امسال چهلمین دوره جشنواره برگزار خواهد شد و اولین تجربه برگزاری این رویداد در دولت سیزدهم محسوب میشود و انتظار میرود تا همه ظرفیتها بهکار گرفته شوند تا این جشن سالگرد پیروزی انقلاب، با عظمت و شکوه متناسب خودش به مرحله اجرا برسد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی اعضای هیات انتخاب بخش مسابقه سینمای ایران چهلمین جشنواره فیلم فجر
- جایزه بهترین «فیلمساز نوظهور» جشنواره آمریکایی به افسانه سالاری رسید
- گیتیقاسمی: شاید تک سکانس کار کرده باشم ولی با دل و جان روی آنها تمرکز کردهام
- کشف جدیدی درباره پدیده عجیب و غریب سینمای ایران و جشنواره فجر
- سخنان ابراهیم حاتمیکیا در ۲۴مین جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- صحبتهای اصغر فرهادی در اختتامیه بیستوچهارمین جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- دومین فیلم مجید توکلی در راه جشنواره فجر/روزی دو میلیون در تهران کلید خورد
- رضا گوران، همزمان با اکران «سرکوب»: اکران عمومی را به حذفیات جشنواره ترجیح دادم
- نگاهی به فیلم “شبی که ماه کامل شد” / فاصله از فیلمهای آپارتمانی و ورود به میدان سینما
- همزمان با اکران فیلم سینمایی «۲۳ نفر» / ۲۳ آزاده و ۲۳ بازیگر فردا به کاخ جشنواره می آیند
- نگاهی به فیلم “سال دوم دانشکده من”|تصویری سطحی از دختران امروزی
- همسر علی نصیریان درگذشت
- بازتاب نمایش فیلم نرگس آبیار / الناز شاکردوست و شکیبا در یک عاشقانه متفاوت
- کارگردان انیمیشن «آخرین داستان» مطرح کرد: روایتی از “ضحاک” / پارادوکسی که در جایگاه انیمیشن هست
- رفت و آمد فیلمهای کوتاه به جشنواره فجر/ حرفهایهای امروز، فیلم کوتاه سازان گذشته
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





