حافظ روحانی در روزنامه اعتماد نوشت :نوشتن درباره جدیدترین فیلم کمال تبریزی به اندازه کافی مشکل شده است؛ با تمامی حواشی پیشآمده نوشتن نقدی ساختاری بر فیلم بدون موضعگیری در باب همه این حواشی بیشتر به یک شوخی میماند؛ از نام سرمایهگذار تا حضور رضا میرکریمی به عنوان تهیهکننده، از نام فیلم حتی که موضوع اعتراضات عدهای شده تا سیاستهای تبلیغاتی فیلم، «پربازیگرترین فیلم سینمای ایران»، از جنجالهای فضای مجازی که به هر اتهامی متوسل میشوند تا عنوان کمدی سیاسی که قاعدتا بخشی از شیوه پخش و بازاریابی فیلم است.
«ما همه با هم هستیم» این روزها هم به موضوع اختلافات قدیمی در شاکله سینمای ایران تبدیل شده و هم تبدیل به فرصتی شده تا بسیاری از موضوعات روز سینمای ایران که بسیاری ادامه همان دعواهای قدیمیترند، حل و فصل شوند و البته «ما همه با هم هستیم» علاوه بر اینها فرصتی است مغتنم برای تسویهحسابهای شخصی. نتیجه این درگیریها احتمالا راه به جایی نخواهد برد، یعنی بعید است که منجر به نتیجه ملموسی شود، مگر قدرت گرفتن جریانات سینمایی که از این فرصت بهتر و بیشتر استفاده کنند.
آمار فروش هفته اول فیلم البته خوب بوده، ولی هنوز نمیتوان با استناد به فروش هفته اول درباره میزان موفقیت تجاری فیلم صحبت کرد، پس در حال حاضر نمیتوان درباره میزان تمایل تماشاگران به «ما همه…» نظری داد تا از این طریق به موضوع شکاف میان تماشاگران و مخالفان فیلم پرداخت، ولی این موضوع میتواند در آینده و پس از پایان نمایش فیلم، موضوع بررسی جالبی باشد.
اما به نظر میرسد که تلاش کمال تبریزی در جدیدترین فیلمش، با حضور رضا میرکریمی به عنوان تهیهکننده و یک سرمایهگذار که به داشتن روابط نزدیک با میرکریمی منتسب است، تلاشی است جهت احیای آنچه تبریزی به ساختنش مشهور است؛ تمامی آن فیلمهایی که بسیاری از «متأسفهای» این روزهای سینمای ایران با نگاهی نوستالژیک از آنها یاد میکنند. به نظر میرسد که تبریزی کوشیده تا با «ما همه…» بازهم وضعیت کنونی اجتماعی را وصف کند. لااقل تجمع آدمها از اقشار و طبقات مختلف در یک هواپیما این فکر را تقویت میکند و موقعیتی تمثیلی به فیلم میبخشد، همان چیزی که از آن به عنوان کمدی سیاسی نام برده میشود (طبیعتا کسانی که این اصطلاح را به کار میبرند، معنیاش را هم نمیگویند!) همچنین تلاش تبریزی برای نزدیک شدن به فانتزی از یکسو و سوق دادن فیلم به سمت گروتسک هم عناصر کنایی فیلم را تقویت میکند و هم تلاشی است برای نمایش توانایی قصهگویی تبریزی. با این حال به نظر میرسد که فیلم بیشتر بر صحنهپردازی، بازی هنرپیشهها و چند ایده کارگردانی استوار باشد که تا حدودی بار فیلم را بر دوش میکشند. با این حال میتوان گفت که اگر تلاش رسیدن به یک کمدی گروتسک با کنایههای اجتماعی و احیانا سیاسی بوده باشد، فیلم با این تعداد شخصیت به مدت زمان بسیار بیشتری نیاز داشته تا هم شخصیتها را قوام دهد، هم داستانهای متعدد آنها را تعریف کند و هم تکلیف تمثیلها و کنایهها را معلوم.
از همه اینها گذشته، اما «ما همه…» تجربه جالبی است، فیلمی که در ۱۰ سالگی وقایع سال ۱۳۸۸ به نمایش درآمده و شاید به چشم آیندگان (که قطعا از ما باهوشتر و باسوادترند) با دیدی دیگر نگریسته شود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نظر جالب داروغه زاده درباره توقیف ما همه با هم هستیم در کرمان:حتی رئیس جمهور هم نمیتواند آن را نقض کند
- حمله شدید کیهان به فیلم «ما همه با هم هستیم»
- شاهرخ دولکو: ایده جذاب «ما همه با هم هستیم» در تبلیغات دهان به دهان می فروشد/ نظر منتقدان هیچ تاثیری بر انتخاب مردم ندارد
- فیلم ما همه با هم هستیم به نوعی در ادامه مسیر فیلم خوک و اژدها وارد می شود است
- روایت یک منتقد از علت هجمه ها به فیلم کمال تبریزی
- کمال تبریزی: مقایسه فیلم یک کارگردان با سایر فیلمهایش کار اشتباهی است
- پخش کننده ها و تهیه کنندگان دیگر تمایل چندانی برای اکران فیلمهایشان در شهرستانها ندارند
- درخواست عجیب نماینده کرمان در صحن علنی مجلس از وزیر ارشاد برای توقیف فیلم کمال تبریزی
- انتقاد احمد زید آبادی از توقیف فیلم کمال تبریزی: به عنوان یک کرمانی با این کار مخالفم
- هر دم از این باغ بری میرسد!/ درباره توقیف «ما همه با هم هستیم» در کرمان
- «سینماسینماست»/ مروری بر ساخته جدید کمال تبریزی؛ وقتی همه هستند!
- آیا «ما همه با هم هستیم»، به سرنوشت «رحمان ۱۴۰۰» دچار میشود؟/ چرا وزارت ارشاد پای مجوزهای خود نمیایستد؟
- یک مقام قضایی کرمان: حتما باید میریختند شیشه سینما را میشکستند که توقیف توجیه داشته باشد؟
- طعنه و کنایه افخمی به توقیف فیلم «ما همه با هم هستیم»: مسوولیت صدور پروانه نمایش را به قوه قضائیه بسپارید
- دادستان کرمان خبر داد:پی گیری برای توقیف اکران سراسری فیلم «ما همه با هم هستیم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به سریال «ستایش»؛ لطفا به شعور مخاطب رحم کنید!
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
آخرین ها
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- نقد «ژن زامبی»، زندگیِ از دسترفته
- ایدههای تازه برای فیلمسازی با بودجههای کم
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- استیج ۱۴ میزبان آثار تانیا پاکزاد میشود
- با پیشتازی نمایش موزیکال «ویولنزن روی بام»؛ نامزدهای جوایز تئاتر اولیویه معرفی شدند
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- نمایش «پیوتر اوهه»؛ سیلی نهایی بر صورت مخاطب
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران