روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:به روزنامههای اواخر دوران قاجاریه اگر نگاهی بیندازید خواهید دید مطالب آنها در گشت و گذار و خورد و خوراک شاهان خلاصه میشد.
“قبله عالم، دو ساعت مانده به ظهر سوار بر مرکب سلطنتی عازم گلابدره شدند. بین راه، در دزاشیب نزول اجلال فرمودند و بعد از نوشیدن چای و تناول میوه و مقداری استراحت، حرکت فرمودند…”
در این روزنامهها از وضعیت سخت زندگی مردم خبری داده نمیشد چنانکه گوئی اصولاً غیر از شاهان و چاکران دربار، هیچ موجود زندهای در این کشور وجود ندارد! در آن زمان، هنوز رادیو و تلویزیون به ایران نیامده بودند و رسانه دیگری غیر از همان روزنامهها وجود نداشت. اینطور نبود که روزنامهنگاران نخواهند مردم را مطرح کنند و از مصائب و مشکلات آنها ننویسند و خبر ندهند بلکه فرهنگ غلط سلطه شاهان بر تمام شئون کشور حاکم بود و مردم اصولاً دیده نمیشدند و در این فرهنگ دربارساخته جایگاهی نداشتند.
در دوران سلسله منحوس و منحط پهلوی، که رادیوتلویزیون هم به رسانههای گروهی اضافه شده بودند، برای خالی نبودن عریضه تا حدودی موضوعات و مسائل جامعه نیز در رسانهها مطرح میشدند ولی بسیار کنترلشده و با گرایش تبلیغ به نفع رژیم و درباریان. بخش مهمی از محتوای روزنامههای دوران پهلوی به معرفی بازیگران سینمای غرب حتی زندگی خصوصی آنها و اینکه سگها و گربههایشان چه نام دارند و چگونه غذا میخورند و چه رنگی هستند اختصاص داشت و از گرفتاریهای مردم ایران، فقر و مشکلات آنها و اعتراضاتی که به استعمار و استبداد داشتند خبری منتشر نمیشد.
با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ تحول عظیمی در رسانههای ایران پدید آمد و مسائل جامعه در مطبوعات و رادیوتلویزیون مطرح شدند. مردم، محور اصلی اخبار و گزارشهای رسانهها بودند و مسئولان و کارگزاران سه قوه نیز تلاش میکردند به عنوان خادمان مردم اخبار خدماتشان به کشور و مردم را از طریق رسانهها به افکار عمومی منتقل کنند.
این روند مطلوب و منطقی، در اواسط دهه ۶۰ مقداری دچار عقبگرد شد بطوری که موازنه در خبر دادنها به نفع مسئولین تغییر کرد و اخبار مربوط به مردم در حال کمرنگ شدن بودند. در ۱۳۶۴ امام خمینی مسئولین سه روزنامه مطرح آن زمان یعنی اطلاعات، کیهان و جمهوری اسلامی را خواستند و صبح روز ۱۰ شهریور آقایان سیدمحمود دعائی، سیدمحمد خاتمی و اینجانب در جماران به دیدار ایشان مشرف شدیم. حجتالاسلام سیداحمد خمینی هم حضور داشت. امام فرمودند رادیوتلویزیون و مطبوعات متعلق به عموم هستند. به جای مطرح کردن من در روزنامههایتان، افرادی را که زحمت میکشند مثل کارگران، پزشکان و کشاورزان و کارمندان را مطرح کنید و عکسها و تیترهایتان را به آنها اختصاص بدهید. همین سخن را امام به آقای محمد هاشمی مدیرعامل و سایر مدیران وقت رادیوتلویزیون هم فرمودند و انتظار داشتند رسانهها به جای آنکه به رسم زمان قاجار از فرهنگ غلط خبر دادنهای قبله عالمی پیروی کنند، مردم را محور اصلی خبرها و گزارشهای خود قرار دهند.
امروز که به شیوه خبر دادنهای رسانهها به ویژه رسانه ملی نگاه میکنیم، کمرنگ بودن مشکلات مردم کاملاً مشهود است. رئیس رسانه ملی به دیدار مراجع میرود و از خوب گفتنهایشان نسبت به رادیوتلویزیون خبر میدهد ولی نمیگوید که آیتالله جوادی آملی به رئیس رسانه ملی گفتند: «جامعه با برنامه طنز شاداب نمیشود و مردم را کمیته امدادی اداره کردن ننگ است.» رافائل گروسی مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی هستهای به تهران میآید و ما خبر میدهیم که با او بر سر مسائل بجامانده اتمی به توافق رسیدهایم ولی او در بازگشت از تهران در اجلاس شورای حکام میگوید: مذاکراتم با ایران درباره مسائل باقیمانده پادمانی بینتیجه ماند…
این نوع خبر دادنها که یک مورد بسیار تلخ و زننده آن را در ساقط کردن هواپیمای مسافری اوکراینی تجربه کردیم، با رسالت مهمی که اصحاب رسانه برعهده دارند منطبق نیست. این را نمیتوان برخورد صادقانه با مردم دانست. مردم، وقتی به رسانهها و به مسئولین اعتماد میکنند که در تمام زمینهها از آنها صداقت ببینند. علت اینکه امروز حتی رسانه ملی هم با آنهمه امکانات و هزینه، از شبکههای اجتماعی فضای مجازی عقبتر است، همین خبردهیهای غیرحرفهای به سبک دوران قاجاریه است. در این فرهنگ غلط اگر هرچه زودتر تجدیدنظر اساسی به عمل نیاید، باقیمانده اعتماد مردم نیز از دست خواهد رفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مسیح مهاجری در انتقاد از سریال پایتخت: مگر تخت شاهی داریم که اسم سریال پایتخت است؟
- انتقاد جمهوری اسلامی از توهین به بازیکنان تیم پرتغال در برنامههای ورزشی سیما
- مجری معروف مغضوب تلویزیون بود،به او امتیاز دادند تا به دولت حمله کند
- روایت روزنامه جمهوری اسلامی از اعتراض مردم به اقدام صدا و سیما درباره هاشمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





