رکورد حضور کارگردانان زن در راس پروژههای سینمایی مطرح هالیوودی در سال ۲۰۲۰ میلادی، شکسته شد.
به گزارش سینماسینما به نقل از ورایتی، نتایج پژوهش جدید محققان مرکز مطالعات زنان در بخش تلویزیون و سینما از دانشگاه سن دیگو نشان میدهد در سال ۲۰۲۰ میلادی، رکورد پروژههای مطرح هالیوودی که به دست فیلمسازان زن کارگردانی شدهاند، شکسته شد.
زنان ۱۶ درصد از مجموع فیلمسازانی را تشکیل میدهند که ۱۰۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۰ را کارگردانی کردند، آماری که رکوردی جدید در حوزه حضور زنان در تیم پشت صحنه است. در سال ۲۰۱۸ این تعداد فقط ۴ درصد بود و در سال ۲۰۱۹ به ۱۲ درصد رسید. رشد مستمر این آمار از آن حکایت دارد که فشار وارده به استودیوهای فیلمسازی برای معرفی فیلمسازان زن بیشتر، به تغییرات ملموس منجر شده است.
البته امسال سال متفاوتی بود که در آن به دلیل شیوع کرونا صنعت سینما برای ماهها دچار رکود شد. بحران امسال همچنین باعث شد اکران برخی از پرهزینهترین فیلمهای ساخت کارگردانان زن از جمله فیلم بیوه سیاه از کیت شورتلند، به سال ۲۰۲۱ موکول شود. با این حال در سال ۲۰۲۰، ژائو فیلم سرزمین آواره ها که شیر طلایی جشنواره ونیز را برد و یکی از بختها برای اسکار بهترین فیلم سال است را کارگردانی کرد و دیگر فیلمسازان زن چون کتی یان (کارگردان پرندگان شکاری) و پتی جکینز (کارگردان زن شگفتانگیز ۱۹۸۴) هدایت برخی از مطرحترین فیلمهای سال را برعهده داشتند.
این پژوهش منتشر شده دو دهه است که با نظارت مارتا لوزن رئیس مرکز مطالعات زنان دربخش فیلم و تلویزیون انجام میشود.
لوزن با انتشار بیانیهای در این باره گفت: خبر خوب این است که برای دو سال متوالی شاهد رشد جایگاه زنان کارگردان بودهایم. این امر الگوی تاریخی اخیر که به موجب آن آمار حضور زنان یک سال بالا و سال بعد پایین میرفت را شکست. خبر بد این که هنوز ۸۰ درصد فیلمهای مطرح، کارگردان زن ندارند.
با وجود بهبودی که در شرایط کارگردانان زن حاصل شده، شرایط برای همه عوامل تولید اینطور نیست. در ۱۰۰ فیلم پرفروش سال، زنان در مجموع ۲۸ درصد از مشاغل مربوط به تهیهکنندگی و ۲۱ درصد از کارهای تهیهکنندگی اجرایی را برعهده داشتند که نسبت به سال گذشته تنها دو درصد رشد داشته است. سهم زنان از کارهای تدوین، نویسندگی و فیلمبرداری نیز به ترتیب تنها ۱۸، ۱۲ و ۳ درصد بود. تعداد فیلمبرداران زن به نسبت سال گذشته یک درصد افزایش داشته اما تعداد نویسندگان و تدوینگران زن کاهشی ۸ و ۵ درصدی را تجربه کرده است.
نتایج این مطالعه همچنین نشان داد، حدود ۶۷ درصد فیلمهای مطرح امسال بین هیچ تا چهار زن را در پستهای بالای تولید داشتند این در حالی است که بالای ۷۰ درصد این فیلمها بیش از ۱۰ مرد را به عنوان کارگردان، نویسنده یا دیگر عوامل رده بالای تیم تولید به اختیار گرفته بودند.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در سینماتِک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ زنی در ضدیت با همه سامانها/ بدنهایی که فریاد میزدند بودن ما را ببینید
- بونگ جون هو: کرونا نمیتواند سینما را از بین ببرد
- چین برگزیده اسکار را نادیده گرفت
- حزب کمونیست پخش مراسم اسکار را ممنوع کرد/ عصبانیت حکومت چین از نامزدی «متحد باشید» در اسکار
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۱ معرفی شدند/ یک کارگردان ایرانی-آمریکایی در جمع نامزدها
- سینماسینما/ پیشبینی منتقدین آمریکایی برای جوایز اسکار ۲۰۲۱
- «سرزمین آوارگان» در چین اکران میشود
- برشهای کوتاه/ معرفی فیلم سرزمین آوارهها
- معرفی نامزدهای سی و ششمین دوره جوایز فیلم مستقل اسپریت
- گزارش فروش گیشههای آمریکا/ لیام نیسن گیشه را از «زن شگفت انگیز» گرفت
- «سرزمین آوارهها» همزمان بهصورت پردهای و آنلاین اکران میشود
- جایزه مهم دیگر برای «سرزمین آوارهها»/ بهترین فیلم سیامین دوره جوایز فیلم مستقل گاتهام
- جامعه ملی منتقدان فیلم آمریکا بهترینهای ۲۰۲۰ را معرفی کرد
- چینیها از «روح» استقبال کردند/ ۲ فیلم چینی متهم به سرقت ادبی شدند
- «سرزمین آواره ها» همچنان بخت نخست اسکار
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش