فیلمساز از وضعیت دوگانه فریده بهعنوان آشنا / بیگانه بهخوبی بهره میبرد تا ایران و مناسبات سیاسی و اجتماعی و فرهنگیاش را از زاویه دید متفاوتی بنگرد.
به گزارش سینماسینما، در همان آغاز مستند “در جستجوی فریده” ساخته آزاده موسوی و کوروش عطایی، فریده میگوید “وقتی مادرم حامله بود، بهم گفت برادرم از شکمش میآید و من از کشور دیگری آمدم” و با وجودی که سالها بهعنوان فرزندخوانده در میان یک خانواده هلندی زندگی خوبی داشته است اما همواره خود را جداافتاده و دور از خانه حس میکند و خودش را متعلق به جایی دیگر میداند که تا به حال ندیده است. بالأخره در آستانه چهل سالگی تردیدها و هراسهایش را کنار میگذارد و به ایران سفر میکند تا با پیدا کردن خانواده واقعیاش، بر درد و رنج ناشی از حس فقدان هویت خویش غلبه کند و به ریشههایش بازگردد. وقتی فریده برای اولین بار برای ورود به حرم امام رضا که در شش ماهگی در آنجا رها شده است، چادر سر میکند، دوست ایرانیاش به شوخی میگوید که “کاملاً ایرونی شدی” و فریده خودش را در آینه برانداز میکند و میکوشد آن شخصیتی ناشناسی را که روبرویش ایستاده است، بشناسد و خود گمشدهاش را پیدا کند.
فیلم بنیان خود را بر همین موقعیت متناقض شخصیت استوار میکند که او در هلند، یک ایرانی بهحساب میآید و در ایران، یک خارجی و خودش در میان این دو وضعیت، حس سرگشتگی و بلاتکلیفی دارد و نمیداند به کجا تعلق دارد و فیلمساز از این وضعیت دوگانه فریده بهعنوان آشنا / بیگانه بهخوبی بهره میبرد تا ایران و مناسبات سیاسی و اجتماعی و فرهنگیاش را از زاویه دید متفاوتی بنگرد و بهواسطه هراس و اشتیاق توأمان فریده در مواجهه با زادگاهی که هیچ از آن نمیداند، زمینه به چالش کشیدن فضای حاکم بر ایران را فراهم میآورد و در درون آن فضای گرم و پرشوری که فریده در بدو ورود به ایران در آن غرق میشود، تنشها و تعارضات و تضادهای پنهان میان او و جامعه ایرانی را نیز برملا میکند و نهفقط فریده که همه ما را با این پرسش روبرو میکند که با توجه به شناختی که نسبت به موطنمان داریم، آیا باز هم میخواهیم یک ایرانی باشیم؟
فریده در طول اقامتش در ایران، خود را غرق محبت و صمیمیتی میبیند که تا به حال تجربه نکرده است و وقتی در آزمایشگاه انتظار میکشد، جمعی دورش را گرفتهاند که هرچند هنوز نمیدانند که با او نسبتی دارند یا نه اما یکی دستش را میبوسد، یکی مویش را نوازش میکند، یکی در آغوشش میگیرد و یکی اشکش را پاک میکند. او که همواره از حس رها شدن در کودکی توسط خانوادهاش احساس رنج و اندوه و حقارت میکرده است، حالا میبیند که خانوادههای بسیاری با اشتیاق او را میپذیرند و آرزو میکنند که او، دختر گمشدهشان باشد و با چنین رویکردی است که هرچند خانواده واقعیاش را نمییابد اما خود را در خانهاش حس میکند و هر کدام از آن خانوادهها که برای مدت کوتاهی او را به جای فرزند گمشدهشان دوست داشتند، به نیازها و احساسات فروخورده و ناکام او پاسخ میدهند و فریده به درک و تلقی متفاوتی از هویت و خانواده و وطن میرسد و با وجودی که دوباره به هلند بازمیگردد اما حالا سرزمینی را میشناسد که به آنجا تعلق دارد و او را از خود میدانند.
منبع: هنرآنلاین، نزهت بادی

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «علت مرگ: نامعلوم» پرسش اخلاقی جدیای دارد
- سفر، وطن و مادر/ نگاهی به مستند «در جستجوی فریده»
- «در جستجوی فریده» اکران آنلاین میشود
- تقدیر ویژه پالم اسپرینگز از فیلم کوتاه ایرانی
- روایت یا راوی؟/ درباره «در جستجوی فریده»
- از رازها تا دروغها/ نگاهی به فیلم «در جستجوی فریده»
- «در جستجوی فریده» بهترین فیلم مستند جشنواره زنان هرات
- توضیح پخشکننده بینالمللی «در جستجوی فریده» درباره قوانین اسکار
- گنج «مستند» را حفاظت کنیم/ اهدای اسکار نمادین به «در جستجوی فریده»
- واکنش سازندگان فیلم «در جستجوی فریده» به انتخاب این فیلم برای اسکار
- در جستوجوی ریشه/ نگاهی به فیلم «در جستجوی فریده»
- آن دورِ تروتازه و این نزدیکِ کم رمق/ نگاهی به فیلم «در جستجوی فریده»
- چرا تختی را دوستش داریم و فیلمش را نه…
- نمایش «در جستجوی فریده» در جشنواره ایتالیایی
- بازیابی هویتِ از دست رفته/ نگاهی به فیلم «در جستوجوی فریده»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
آخرین ها
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- نمایش «پیوتر اوهه»؛ سیلی نهایی بر صورت مخاطب
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- مفاخر کاریکاتوری
- فوت کارتونیست و طراح ایرانی؛ داود احمدی مونس (آروین) درگذشت
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت ماه مبارک رمضان
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵