برنامه تلویزیونی «هفت» در آستانه تغییری دیگر به نظر میرسد. احتمال حضور محمدرضا شهیدیفرد و اکبر نبوی دوباره در این برنامه شنیده میشود.
به گزارش سینماسینما، این روزها حرف و حدیث بر سر موفق بودن یا نبودن سری سوم برنامه سینمایی «هفت» بیش از پیش شنیده میشود. این برنامه از ۶ سال پیش به عنوان برنامه سینمایی شبکه سه به روی آنتن رفت و در این مدت سه تغییر عمده را به خود دید. بعد از حضور بهروز افخمی به عنوان مجری و تهیهکننده سری سوم هم به فاصله کوتاهی خبرهایی در مورد قطع همکاری با او نیز شنیده شد، این خبر در مقاطع مختلف پررنگ و کمرنگ شد تا روزهای اخیر که باز هم اخباری از تغییرات جدید به گوش میرسد.
گزینههای جدیدی برای ادامه اجرای «هفت» مطرح شدهاند که اکبر نبوی یکی از آنهاست. نبوی با تایید خبر پیشنهاد اجرا در «هفت»گفت: «برای اجرای «هفت» به من پیشنهاد دادند که ابتدا نپذیرفتم اما در نهایت وقتی اصرار دوستان را دیدم، قبول کردم. البته دوستان صداوسیما دیگر پیگیر این قضیه نشدند.» تغییر و تحولات در «هفت» به نظر قطعی است اما هنوز مشخص نیست «هفت» تا چه مدت با اجرای افخمی روی آنتن میماند.در این گزارش نگاهی به حواشی این برنامه پر سر و صدا داریم.
جرقهای که جیرانی زد
جرقه ساخت برنامهای سینمایی در شبکه سه سال ۸۹ از سوی فریدون جیرانی زده شد و او طرح برنامه سینمایی «هفت» را ارائه داد؛ برنامهای که خودش تهیهکننده و کارگردانش بود و مقابل دوربین اجرا نیز میکرد. شیوه اجرای جیرانی و حضور مسعود فراستی به عنوان منتقد در برنامه با انتقادهای بی حد و اندازهاش این برنامه نو پا را با انتقادهای زیادی رو به رو کرد. مخاطبان تلویزیون که تا آن زمان در کمتر برنامهای به این صراحت انتقادها را شنیده بودند در «هفت» با نظرات رک و گاهی غیر معقول مسعود فراستی مواجه شدند. این شیوه نقد نیز واکنشهای زیادی را در پی داشت. البته بعد از چند برنامه با هویت پیدا کردن این برنامه از شدت انتقادها نیز کاسته شد و مخاطبان عام تلویزیون و سینماگران «هفت» را به عنوان برنامهای منسجم و جسورانه شناختند. حتی هنوز هم خیلیها این دوره از پخش برنامه را موفقترین آن میپندارند و به نظرشان بحثهایی که جیرانی در برنامهاش به راه میانداخت، بیشتر به مصلحت سینما بود. کمی بعد اما تذکرها به برنامه و شخص جیرانی دوباره شروع شد تا خرداد سال ۹۱ که جلوی پخش برنامه از طرف مدیران صداوسیما گرفته شد. البته که جیرانی همان موقع درگیریاش برای کارگردانی را علت کناره گیریاش از «هفت» عنوان کرد اما دیگر هیچگاه بعد از آن در «هفت» دیده نشد.
وقتی گبرلو آمد
تقریبا یک ماه از تعلیق «هفت» با اجرای جیرانی گذشته بود که صحبت از جانشینی محمود گبرلو در این برنامه به میان آمد. البته پیش از گبرلو نام افرادی چون نادر طالبزاده، محمد خزاعی و … نیز برای اجرای «هفت» به گوش رسیده بود اما در نهایت قرعه به نام گبرلو افتاد تا سری دوم برنامه سینمایی «هفت» از تیرماه سال ۹۱ با اجرای او به روی آنتن برود. محمد خزاعی که تهیهکننده سری جدید بود اعلام کرد نمیخواهد عهدهدار این سمت باشد و با انصراف او از تهیهکنندگی گبرلو خودش تهیه سری دوم این برنامه را نیز بر عهده گرفت. در سری جدید «هفت» فراستی دیگر به عنوان منتقد ثابت در برنامه حضور نداشت و همین موضوع باعث اختلافهای زیادی بین او و گبرلو شد و در نهایت او نیز از این برنامه کنار گذاشته شد. انتقادها به «هفت» گبرلو نیز کم نبودند. همه کسانی که با اجرای محافظهکارانه گبرلو رو به رو بودند، دیگر حرصشان از دست برخی برخوردهای غیرقاطع گبرلو درآمده بود. منتقدان این برنامه عدم توانایی گبرلو در هدایت و مدیریت بحثهای چالشی را یکی از نقاط ضعف اجرای او میدانستند و معتقد بودند این شیوه هدف برنامه را تحت تاثیر قرار میدهد و این برنامه پویایی لازم برای حل کردن معضلات سینمای ایران را ندارد. با وجود تمام اتفاقها و انتقادها گبرلو سه سال سکان هدایت «هفت» را بر عهده داشت تا این که بعد از تغییر مدیر سازمان صداوسیما زمزمههایی مبنی بر جابهجایی تیم سازنده «هفت» گبرلو نیز شنیده شد. گبرلو ابتدا خبر تغییرات برنامه را شایعه خواند اما این شایعه بالاخره به واقعیت پیوست و بعد از تعطیلی سه هفتهای این برنامه دیگر گبرلو نتوانست پشت صندلی اجرای این برنامه سینمایی بنشیند.
قرعهای که به نام افخمی افتاد
با تایید نهایی رفتن گبرلو از «هفت» دوباره حدس و گمانها برای پیدا شدن جانشین برای او در این برنامه شروع شد. این بار ماجرا فرق کرد و نام افراد بیشتری از جمله فرزاد حسنی، منصور ضابطیان، محمدرضا شهیدیفرد، اکبر نبوی و … برای اجرای «هفت» مطرح شد. عدهای دیگر اما نام چند چهره سینمایی چون محمدحسین لطیفی و رسول صدرعاملی را برای هدایت برنامه به میان آوردند. حتی در مقطعی خبر از بازگشت دوباره جیرانی نیز شنیده شد اما در میان همه نامهای مطرح شده بهروز افخمی عهدهدار اجرای سری سوم «هفت» شد. سری جدید با تغییرات زیادی روی آنتن رفت. اولین و مهمترین تغییر این که این برنامه که پیش از این و در دو سری قبل به شکل زنده از شبکه سه پخش میشد، این بار به صورت تولیدی روی آنتن رفت.
افخمی که سردبیر سری جدید نیز هست در گفتوگویی درباره زنده پخش نشده «هفت» گفت: «برنامه زنده همان برنامه بیطرف، گزارشگر و جنجالی است و اینها هیچکدام کار من نیست. من مجری به آن معنا نیستم که بخواهم برنامه زنده را اداره کنم و دنبال این بگردم که طوری از مخاطب سوال کنم که هُل شود.»
این شکل از پخش که با انتقادهای زیادی هم رو به رو شد بعد از مدتی به روال پیشین بازگشت و زنده از تلویزیون پخش شد. «هفت» جدید علاوه بر ساختار در ظاهر هم متفاوت با دو سری قبل بود. افخمی بخشهای جدیدی را به برنامه اضافه کرد تا این برنامه هیچ شباهتی با دو سری قبل نداشته باشد. تهیهکننده سری سوم «هفت» نیز مثل دوره قبل بعد از چند برنامه تغییر کرد و محمدحسین رضوی که از ابتدا تهیهکننده بود جایش را به افخمی داد تا این کارگردان همه جوره بر اداره برنامه تسلط داشته باشد. سری سوم برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی نیز از همان ابتدا با حاشیههای فراوانی همراه بود و خیلیها که از همان ابتدا مخالف حضور افخمی در «هفت» بودند حالا با ناکامی این برنامه بیصبرانه منتظر تغییر او هستند.
زمزمه رفتن افخمی هم به گوش میرسد
زمانی که مسعود فراستی روی آنتن زنده برنامه «هفت» برای فیلم «دونده زمین» کمال تبریزی کلمهای توهینآمیز به کار برد، موج انتقادهای گسترده به این برنامه شدت گرفت؛ تا جایی که تصور میشد بعد از قطع شدن برنامه «هفت» به دلیل پخش مسابقات جام ملتهای اروپا احتمال تغییراتی وجود دارد که چنین نشد.
اما این روزها انتقادها از «هفت» افخمی رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته و خبرهایی مبنی بر تغییر افخمی و تیمش نیز شنیده میشود. مذاکراتی با افراد جدید برای هدایت «هفت» انجام شده و به محض به نتیجه رسیدن صحبتها احتمالا افخمی و گروهش نیز باید کولهبارشان را ببندند. گویا مدیران صداوسیما خودشان نیز به این نتیجه رسیدهاند که «هفت» از زمان افخمی ریزش مخاطب بیشتری را تجربه کرده و سینماگران هم دیگر رغبتی برای حضور در این برنامه ندارند. روند حضور منتقدان، کارشناسان و سینماگران در چند برنامه اخیر هم گواه این مدعاست. جنجالهای به وجود آمده در چند برنامه اخیر «هفت» به خصوص برنامهای که به نقد و بررسی فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی اختصاص داشت، خشم عده زیادی از مخاطبان و سینماگران را درآورد و به نظر میرسد همه این عوامل دست به دست هم داده تا سری چهارم این برنامه با تیمی جدید روانه آنتن شود.
وقتی افخمی به گبرلو میبازد
اوضاع به هم ریخته سری سوم «هفت» ظاهرا صداوسیما را بر آن داشته تا در یک نظرسنجی از کارشناسان این حوزه میزان موفقیت «هفت» در دورههای مختلف را بسنجند. نتیجه این نظرسنجی تا کنون برتری «هفت» در زمان گبرلو را به همراه داشته و حالا دیگر کاملا واضح است که از زمان شروع مجدد این برنامه با اجرای بهروز افخمی مخاطب آن به شدت کاهش پیدا کرده است. پیامکهای ارسالی به سری سوم این برنامه نیز حاکی از آن است که بینندههای کمتری پای تماشای «هفت» مینشینند. خبرها حکایت از این دارد که صحبتهای اولیه برای تغییر تیم «هفت» نیز انجام شده است.
جالب این که مدیران صداوسیما این بار نیز سراغ برخی چهرهها که پیش از این نیز به آنها پیشنهاد اجرا داده بودند، رفتهاند. محمدرضا شهیدیفرد و اکبر نبوی از جمله این افراد هستند. با محمود گبرلو نیز صحبتهایی برای اجرای دوباره «هفت» شده اما ظاهرا او بازگشت مجددش را منوط به پذیرفتن دو شرط از سوی صداوسیما دانسته و هنوز جواب قطعی به درخواست مدیران مبنی بر بازگشت نداده است.
اکبر نبوی که یکی از نامهای پیشنهادی برای اجرای سری دوم «هفت» بود یکی از افرادی است که صداوسیما برای بار سوم سراغ او رفته. نبوی درباره پیشنهاد مدیران صداوسیما به او برای اجرای این برنامه به «خبرآنلاین» گفت: «ماه رمضان امسال بود که از طرف شبکه سه پیشنهاد اجرای «هفت» را به من دادند و من رد کردم. من در مقابل این پیشنهاد مقاومت کردم چون بر این اعتقاد بودم که نباید اجرای برنامهای که پیش از این سه بار شکست خورده را قبول کنم.»
نبوی افزود: «بعد از اصرار زیاد دوستان و این که معتقد بودند به خاطر مصلحت سینما این پیشنهاد را قبول کنم من قبول کردم اما بعد دیگر پیگیری از طرف صداوسیما صورت نگرفت.»
گبرلو، نبوی یا گزینه جدید؟
خبرها حکایت از انجام مذاکره با گبرلو دارد و مشخص است حدود دو ماه پیش یعنی اوایل شهریور ماه مذاکراتی با گبرلو نیز صورت گرفته تا بار دیگر او و تیمش «هفت» را با شکل و شمایلی متفاوت از آن چه در حال حاضر پخش میشود، روی آنتن ببرند. گر چه پیش از این گبرلو تصمیم داشت برنامهای جدید با موضوع سینما را برای تلویزیون بسازد. او در تب و تاب ارائه طرح برنامه به شبکه بوده که بیماری قلبی و عمل قلب باعث شد تصمیمش به تعویق بیفتد اما حالا اوضاع پیچیدهتر از قبل شده و ظاهرا مدیران صداوسیما هنوز نتوانستهاند نظر مساعد هیچکدام از گزینههای مطرح شدهشان را برای اجرای «هفت» جلب کنند. شاید هم در این میان به دنبال نامهای جدید هستند تا بیشتر از این انتقادها به این برنامه را نشنوند. تکلیف «هفت» به زودی مشخص خواهد شد اما شواهد مبنی بر این است که عمر تصدی افخمی بر این برنامه هم به پایان رسیده است.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- زن ۸۰ ساله یهودی سوژه فیلم جدید بهروز افخمی شد
- فصل سوم «سرزمین مادری» از امشب پخش میشود
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- رقابت ۶۳ اثر داستانی کوتاه در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- سرنوشت جشنواره ملی فیلم اقوام چه شد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش