برنامه سینمایی «هفت» شب گذشته با حضور تهیه کنندگان و مدیران سینمایی به بررسی وضعیت سینماها پرداخت.
به گزارش سینماسینما، شب گذشته شصت و نهمین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» با حضور سید جمال ساداتیان، سجاد نوروزی، کارشناسان رسانه، رامتین شهبازی، سام کلانتری (کارشناس و کارگردان مستند جایی برای فرشتهها نیست) روی آنتن شبکه سوم سیما رفت و میز نقد برنامه با حضور منتقدان به نقد و بررسی فیلم سینمایی پلتفرم پرداخت. در این گزارش خلاصهای از مباحث مهم برنامه را مطرح میکنیم.
در اولین میزگرد این هفته برنامه که با حضور سید جمال ساداتیان تهیه کننده و مدیر سینما آستارا و سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی برگزار شد به بحث چالشهای سینماها در دوران اوج کرونا و پس از آن پرداختند.
سید جمال ساداتیان دراین باره گفت: بیماریای به اسم کرونا آمد و همه چیز در دنیا در همه زمینهها تحت تاثیر قرار گرفت. در روزهای اول بحث تعطیلی یک هفتهای مطرح بود، ولی ۴ ماه طول کشید. دوباره بعد از بازگشایی زنگ خطر به صدا در آمد. نمیشود کسب و کارها را تعطیل کرد، چون مردم نیاز دارند. مردم حتی اگر قرار باشد در منزل هم باشند و تحرک نداشته باشند باید نیازهای روزمره آنها تامین شود. در کنار آن مردم نیاز روحی- روانی هم دارند که باید تامین شود. همه روزهایی که بحث بازگشایی سینماها بود دو طرز تفکر وجود داشت؛ یک عده غالبا میگفتند نباید باز شود یکی سری میگفتند حتما باز شود. ولی باز شدن دو دلیل دارد اول نیاز اقتصادی خود سینمادارها و دیگری رفع نیازهای مردم.
ساداتیان: سینما ترسناک نیست
او افزود: به نظرم سینما در دو بخش متضرر شد یکی در بخش اقتصادی سینماگران و دیگری رسالت اجتماعی اش؛ مردم نیاز به تفریح دارند ۴ ماه است که محدودیت وجود دارد و همه تقریبا عصبی شدند. آنقدر که مردم را دارند از سینماها میترسانند ترسناک نیست، چون ضوابط بهداشتی کاملا رعایت میشود.
سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی در ادامه این بحث افزود: به نظر من یک نگرش خیلی واقع بینانه در مراکز پرخطر کشور وجود دارد اینکه باید دید جایگاه سینما در کجا قرار دارد؟ و چه قدر در گسترش کرونا نقش داشته است تا بتوانیم به تصمیمات جدیدی برسیم.
او افزود: در سال ۹۸ گردش مالی سینماها ۲۹۰ میلیارد بود. این ۲۹۰ میلیارد شاید چرخش مالی دو بنگاه ماشین باشد. یعنی موضوعیت مالی سینما در ساختارهای رسمی کشور معنا پیدا نمیکند. دولت اگر هزارمیلیارد در هر جا سرمایه گذاری کند تاثیر این ۲۹۰ میلیارد بیشتر است و دولت باید به این بخش بیشتر توجه کند، ولی گویا رها شده است.
این سینمادار ادامه داد: در سال گذشته اگر به آمار دقت کنیم، ۹ فیلم به فروش بالای ۱۰ میلیارد رسیدند و ۸۰ درصد فیلمها تقریبا مخاطب نداشتند. بالاخره این سینما با این ظرفیت، گنجایش ۱۱۰ فیلم در سال را ندارد. اگر کنار فیلمی مثل «متری شیش و نیم» یا «سرخپوست» یا «شبی که ماه کامل شد» فیلمی اکران نمیشد، می توانستند با استفاده از ظرفیت بیشتر به فروش بیشتر برسند و در کل اگر درست از این ظرفیتها استفاده کنیم فروش سینما بیشتر میشود. ما در دو هفته حجم کثیری فیلم را اکران میکنیم که کار اشتباهی است. اگر تا دوماه آینده فکر عاجلی برای صنعت سینما کردیم که هیچ، اگر فکری نکردیم حداقل سه سال زمان میبرد تا سینماها دوباره سرپا شوند.
رامتین شهبازی کارشناس مستند، درباره مستند «جایی برای فرشتهها نیست» گفت: ما با یک مستند سینمایی مواجه هستیم که فیلمساز توانسته ابعاد آن را درست رعایت کند. اما چیزی که در این مستند برای من جالب است این است که ما در فیلم داستانی تکلیفمان با درام و عناصر مشخص است و در آن با دو شکل مواجه هستیم یکی اینکه خود فیلم ظرفیت دراماتیک شدن را دارد دوم اینکه که فیلمساز دست و بالش بسته است و باید آن فرم را ایجاد کند. فیلم سام کلانتری یک بخش دوم دارد که این تیم ورزشی از ایران خارج و درگیر مسابقه می شود، آن مسابقه درون خود، ذات درام دارد. فیلم ریتمی تند دارد و در بخش اول به خصوص در نیم ساعت اول فضا آرام تر است. در بخش اول از بیرون درام ایجاد میشود و در بخش دوم از درون درام را میسازد. نکتهای که وجود دارد این است که در این فیلم از یک تکثر به یک وحدت میرسیم.
سام کلانتری هم درمورد جایی برای فرشتهها نیست، بیان کرد: صحبت برای «جایی برای فرشتهها نیست» بر میگردد به این که ورزش و صحبت کردن از آن یک بهانه است برای رسیدن به لایههای زیرین که به بانوان و دختران سرزمینمان ربط پیدا میکند.
او افزود: اصولا در زندگی شخصی هم اهل غر زدن نیستم و امیدوارم به این باور رسیده باشم که فیلمساز میتواند حرف بزند، ولی نباید بیننده را رها کند. هرآنچه که فکر میکنید از خطاها و ناهنجاریها باید گفت، ولی نباید نا امید بود. قطعا بانوان و ورزش بانوان ما مشکلاتی دارد، ولی ناامید نیستند. فیلم ما در مورد تعدادی دختر است که میایستند و نتیجه میگیرند. ما با تعدادی دختر مواجه بودیم که هیچ کس آنها را نمی شناخت و این برای یک کارگردان جذاب است.
میز نقد این هفته برنامه سینمایی «هفت» با حضور مسعود فراستی، سید امیرجاوید و شاهین شجری کهن به نقد و بررسی فیلم سینمایی پلتفرم پرداخت.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «رامتین شهبازی» دبیر هشتمین دوره انتخاب بهترین کتاب سینمایی سال
- سید جمال ساداتیان خبر داد: «زن و بچه» تیرماه در ایران اکران میشود
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- لطفا از نردبان «فسیل» بالا نروید
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- «کشیم عاشق» به فرانسه میرود
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- مستند سینمایی «رخ»، تماشای شکوه یک عمر ۸۴ ساله است/ گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با سام کلانتری
- داوران هفتمین آیین نوشتار سینمای ایران معرفی شدند
- آثار تجربی راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته





