می گویند تعادل بین عرضه و تقاضا لازمه بقای هر صنعتی است؛ اما دو کفه صنعت سینما سال هاست که توازن و تعادلی با یکدیگر ندارند. کفه تولیدات سینمایی (که البته چندان هم پربار نیست) سال هاست که نسبت به سالن سازی سینما سنگینی می کند. ۴۰ فیلم در سال ۹۴، ۴۵ فیلم در سال ۹۵، ۴۳ فیلم در سال ۹۶ و در مجموع ۱۲۸ فیلم در سه سال گذشته هیچ کدام هنوز رنگ اکران نگرفته و فرصتی برای نمایش نیافته اند. این ها آماری است که منوچهر شاهسواری در نشست خبری بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران اعلام کرده. فارغ از فیلم هایی که هیچ وقت فرصت نمایش نمی یابند، کمبود سالن های سینما هر ساله صف فیلم های پشت خط اکران را طولانی تر می کند، فیلم ها مدت زمان بیشتری در صف انتظار می مانند و از سوی دیگر در زمانی کمتر از ظرفیت نمایش روی پرده می مانند. با چنین وضعیتی، سینمای ایران هر ساله در شرایطی پا به نیمه دوم سال می گذارد که با توجه به فرصت سه چهار ماهه تا برگزاری جشنواره فجر، ماراتن سنگین سازندگان برای اکران فیلم هایشان آغاز می شود و روند اکران دچار همپوشانی فیلم های در حال نمایش یا پدیده «فیلمسوزی» می شود.
اگر چه در سال های اخیر سالن سازی در سینمای ایران شتاب بیشتری گرفته و تعداد سالن های فعال از ۳۲۴ سالن در سال ۹۰ به ۵۴۸ سالن فعال در ۴ ماه اول سال ۹۷ رسیده (در این سال ها برخی سینماها مثل سینما اروپا تعطیل شده است) اما همچنان صنعت سینمای ایران با کمبود سالن نمایش مواجه است. طبق اطلاعات ارائه شده از سوی مجید مسچی، مدیرعامل موسسه سینماشهر به روزنامه ایران، ۱۵ سالن سینما در سال ۹۰، ۶ سالن سینما در سال ۹۱، ۱۶ سالن سینما در سال ۹۲، ۲۴ سالن سینما در سال ۹۳، ۶۹ سالن سینما در سال ۹۴، ۲۵ سالن سینما در سال ۹۵، ۹۴ سالن سینما در سال ۹۶ ، ۱۷ سالن سینما در ۴ ماه اول سال ۹۷ به ظرفیت سالن های نمایش در کشور افزوده شده است. برای ایجاد توازن برخی کم کردن حجم تولیدات سینمایی را راهکار ایجاد تعادل عنوان می کنند و در مقابل عده ای با انتقاد از این تفکر راه چاره را ایجاد بازار جدید عرضه یا افزایش سالن های سینما می دانند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!