حمید نعمت الله کارگردان سینما، در برنامه «۳۵» از تجربیات همکاری اش با کارگردانان بزرگ سینما در ابتدای فعالیت حرفه ای اش گفت و درباره کارهایی که ساخته است توضیح داد.
به گزارش سینماسینما، حمید نعمتالله شامگاه دوشنبه ۱۳ شهریور مهمان فریدون جیرانی در برنامه اینترنتی «۳۵» بود.
نعمت الله در ابتدای گفت و گو درباره تاثیری که از کارگردانان قدیمی سینما گرفته است گفت: «آخرین فیلمسازی که در دنیای خودم کشف کردم علی حاتمی بود و معلم سینمای ایران داریوش مهرجویی است. مهرجویی، کیمیایی و حاتمی فیلمسازهای مهم ما هستند.»
او درباره همکاری با اصغر فرهادی بیان کرد: «برای اصغر فرهادی یک کار تلویزیونی نوشتم. الان که مدتها گذشته و باعث خنده است، میگویم که ایده روزگار جوانی متعلق به من بود، البته بعدا فهمیدیم به دلیل ضعف تهیهکننده کار به تیم دیگری سپرده شد.»
این کارگردان با بیان اینکه نتوانست با مهرجویی کار کند و این موقعیت را از دست داد درباره دستیاری ایرج قادری توضیح داد: «قادری به شدت به کار خود علاقه داشت و هیچ حسرتی در کارش نبود، ته دلش هیچگاه نمی خواست جای فیلمساز دیگری باشد. این اعتقاد خالی از حسادت و حسرتی که داشت من را مجذوب خود کرده بود.»
نعمت الله افزود: ««می خواهم زنده بمانم» فیلم خوبی بود اما اثر مورد علاقه قادری نبود، او «تاراج» را دوست داشت که به نظر من هم فیلم قابل دفاع و خوش ساختی بود.»
او در ادامه درباره نحوه آشنایی اش با کیمیایی بیان کرد: «سامان مقدم من را به کیمیایی معرفی کرد و خیلی برایم عجیب برود که او با یک دستیار دو تازه کار دیدار خصوصی دو نفره گذاشت. البته بگویم که قبل از آن من در مطبوعات با آقای هوشنگ اسدی کار می کردم که به من دستمزد نمی داد و من دنبال حقوق بودم تا اینکه پس از آنکه آخرین گزارشم را برایش نوشتم از او خداحافظی کردم و دیگر برایش کار نکردم نمی دانم که شد اسدی کینه ورزی عجیبی علیه من می کرد و حتی پس از آنکه در مجله فیلم شروع به کار کردم خیلی مصمم بود تا اخراج شوم که این اتفاق نیفتاد. حتی برای کیمیایی هم نامه ای نوشت که من را کنار بگذارد که با وساطت یکی از عوامل او قبول نکرد و با من کار کرد.»
کارگردان «بی پولی» ادامه داد: «اولین بار در «ضیافت» با کیمیایی کار کردم. اداره گروه، تعامل با تهیهکننده و اداره پروژه را از کیمیایی یاد گرفتم. که تاثیرش همچنان با من است. البته پشت صحنه کیمیایی خشک بود. کیمیایی روی من تاثیر گذاشت و این تاثیر او در همه کارهایم نمود دارد؛ تاثیری که در ارتباط با عوامل و مدیریت صحنه است را می توان از همین دست دانست.»
نعمت الله درباره فیلم «بوتیک» و چگونگی شکل گیری ایده آن گفت: «همیشه فکر می کردم اگر فیلمنامه ای بنویسم بدون اینکه به تهیه کننده آن توجه کنم آن را می سازم، «بوتیک» را درباره آدم های اطراف خودم ساختم و سعی کردم نگاه اجتماعی و دردمندانه ای را در آن به تماشا بگذارم. می توان گفت «بوتیک» فیلمی بود که با تعهد ساخته شده است. عوامل این فیلم هم خیلی کمک کردند و همکاری خوبی داشتند از جمله آقای کلاری که شخصیت خیلی خوب و با کلاسی داشت و من در آن زمان در مطبوعات دعوایی با او داشتم که از رفتارم پشیمان هستم. امروز اگر بخواهم از کسی درباره بوتیک تشکر کنم از مصطفی شایسته و محمود کلاری قدردانی میکنم.»
او افزود: «کیمیایی در ساخت این فیلم خیلی کمک کرد و وقتی فیلمنامه را خواند خوشش آمد و سفری در پیش داشت که گفت پس از بازگشت حتما می سازم، این خبر خوبی برایم نبود،کیمیایی نامه نوشت که نعمتالله میتواند از تمام وسایل من استفاده کند. همه جوره حمایت کرد. فیلمنامه را به فرحبخش، غلامرضا موسوی و ضیا حسینی دادم که نخواستند و سپس به مرتضی شایسته هدایت فیلم دادم که او هم خیلی معطل کرد و وقتی خواستم فیلمنامه را از او بگیرم زمان خواست و پس از خواندن آن از من عذرخواهی کرد که چرا زودتر موقعیت فیلمسازی برای من مهیا نکرده است.»
این کارگردان درباره نحوه کار کردن با محمدرضا گلزار که ستاره سینما بوده است توضیح داد: «البته گلزار وقتی «بوتیک» را بازی کرد هنوز ستاره نشده بود. جوان علاقهمند و با اطلاعات فنی کامل و مشتاق کار کردن بود که این نشانگر همکاری اش با قادری و تاثیر او بود. او انتخاب اولم بود که البته با مخالفت شایسته همراه بود و رادان را معرفی کرد که او قبول نکرد و سپس فروتن را پیشنهاد داد که او هم ابتدا رد کرد و پس از دو روز تماس گرفت که حاضر به بازی است و من هم به دروغ گفتم که با گلزار قرارداد بستیم چون دوست داشتم او بازی کند.»
نعمت الله درباره سوژه «بی پولی» گفت: «روزگار خودم شبیه «بیپولی» بود و فکر کردم چرا همین را ننویسم چون همه ما چنین دورانی را داریم که با طنز از آن یاد می کنیم و درون مایه طنز این فیلم هم برای همین بود. نمیتوان به آن تلخ نگاه کرد. بعد از «بیپولی» نمیتوانستم به فیلم جدی فکر کنم.»
کارگردان «رگ خواب» درباره اثری که بیش از همه دوست دارد گفت: «وضعیت سفید را از همه کارهایم بیشتر دوست دارم.»
او نظرش را درباره نامزدهای جشن خانه سینما و اینکه جایزه بهترین کارگردانی که به چه کسی می دهد گفت: «به «لانتوری» که نمی دهم، «فروشنده» هم فیلم خوب و قابل دفاعی است اما به نظرم کارگردانی بارزی ندارد. «ماجرای نیمروز» به نظرم کارگردانی خوب و بهتری دارد و به آن جایزه را می دهم. در سایر رشته ها هم به لیلا حاتمی، فرشاد محمدی و معصومه بیات جایزه می دهم.»
نعمت الله در پایان درباره اینکه وزیر ارشاد تغییر کرده است، از خواسته هایی که دارد گفت: «ما کار زیادی در فیلمسازی با وزرا و وکلا نداریم، اولین نکته این است که مزاحمت در کار ایجاد نکنند، ما دیگر با آداب مملکت و خوب و بدها آشنا هستیم، گاهی می خواهند خودشیرینی کنند و ایراد الکی می گیرند، دوم هر کاری می کنند برای ماهیت سینما باشد نه افراد، سوم اقدامات بنیادی که به بهبود اوضاع کمک کند را انجام دهند و آخر اینکه ایراد الکی نگیرند. مانند فردی که از «وضعیت سفید» ایراد گرفت و با همکاری آقای پورحسینی این سریال پخش شد.»
او افزود: «آقایانی که در ممیزی هستند مانند آقای رسایی هیچگاه در سخنانشان نتوانستهاند به مخملباف نرسند و همیشه از او سخن می گویند. نگاه سمبلیک و استعاری به فیلمها از مخملباف شروع شد، انگار نمی توانند حرف دیگری بزنند و در همان زمان مخملباف مانده اند و بیش از ۹۹ درصد از تشخیص هایشان هم نادرست است.»
نعمت الله درباره فیلم «شعله ور» اضافه کرد: «شبیه «آرایش غلیظ» است اما شوخی های آن را ندارد و جدی است.»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- آقای نعمتالله، فیلمتان را به خانهها ببرید!
- در آستانه اکران فیلم در جشنواره فجر؛ اظهارات صریح یک مدیر سابق سینمایی درباره «قاتل و وحشی»
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- درخواست نعمتالله از مسئولان جشنواره فجر: «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- معرفی بازیگران فیلم جدید حمید نعمتالله
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم