سینماسینما، محمد ایراندوست
پروفسور ادوارد سعید شرق شناس،متفکر،نویسنده و منتقد ادبی فلسطینی با نگارش دهها کتاب و مقاله معتبر در زمینه های؛اجتماعی، سیاسی، فلسفی، رسانه و موسیقی و ۴۰ سال تدریس در دانشگاه کلمبیای نیویورک به شهرتی جهانی رسید. نظریات و اندیشه های پروفسور ادوارد سعید پیرامون فرهنگ غرب و شرق در محافل علمی و آکادمیک دنیا کماکان محل رجوع است. این چهره شناخته شده جهانی دو دهه پیش با حضور در فیلم مستندی به نام «در جستجوی فلسطین »به تحریفات، ابهامات و سوال هایی که پیرامون اشغال فلسطین بر اثر مرور زمان در نزد افکار عمومی دنیا پدید آمده پاسخ می دهد. او مهم ترین برهه تاریخ سیاسی این کشور، تشکیل نخستین دولت اسراییل درسال ۱۹۴۸ و پیامدهای مخرب آن تا سال ۱۹۹۸ را با رویکردی بی طرفانه و خالی از گرایشات و تمایلات ملی گرایانه و تنها بر اساس مشاهدات و تجربیات عینی روایت می کند.
پروفسور ادوارد سعید در مستند «در جستجوی فلسطین»پس از ۵۰ سال به سرزمینی که در آن متولد شده باز می گردد و حقایق و واقعیات تلخی که در این نقطه کره زمین در حال وقوع است را زنده در معرض تماشا و قضاوت مخاطبان قرار می دهد. او انفجار هتل کینگ دیوید در سال ۱۹۴۶ در اورشلیم توسط تروریست های یهودی را سر آغاز مناقشه مسلمانان و یهودی ها معرفی می کند و از تشکیل دولت اسراییل به عنوان توطئه ای بزرگ که زندگی میلیون ها انسان را تحت تاثیر قرار داد سخن می گوید؛ توطئه شومی که باعث آوارگی فلسطینی ها شد و تروریست را در قلب خاورمیانه پایه گذاری کرد. در این مستند ادوارد سعید خانه ای که در آن متولد شده و تا ۱۲ سالگی با خانواده اش در آن زندگی کرده را نشان می دهد و می گوید در سال ۱۹۴۶ خانواده ما را از این خانه زیبا و خاطره انگیزبیرون راندند و همانند میلیون ها فلسطینی آواره کشورهای دور و نزدیک شدیم.
ادوارد سعید در این فیلم با «محمود درویش» شاعر ملی فلسطینی و پروفسور «ایلان پاپه» از تاریخ نگاران پیشرو اسراییلی درباره رویدادهای وحشت انگیز و تلخ سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۴۸ صحبت می کند و آن دو بر اساس شواهد و قرائن تاریخی می گویند اسراییل با کشتار فلسطینی ها و ایجاد رعب و وحشت مردم را مجبور به ترک خانه و کاشانه شان کرد و خروج داوطلبانه اعراب از فلسطین صحت ندارد. ادوارد سعید نظر پیانیست مشهور اسراییلی «دنیل برنبویم» درباره اشغال فلسطین را جویا می شود و او می گوید؛ بعد از جنگ اعراب و اسراییل در سال ۱۹۶۷ بود که فهمیدم برای اولین بار در تاریخ یهودی ها بر اقلیت دیگری سلطه دارند و اصلا از این حس خوشم نیامد. ادوارد سعید به کرانه باختری می رود و زمین های کشاورزی فلسطینی ها را نشان می دهد که توسط سربازان اسراییلی با بولدوزر در حال تخریب است، با مردم صحبت می کند و آنها از ظلمی که هر روز بر آنها واقع می شود سخن می گویند، ادوارد سعید با مشاهده وضعیت دردناک مردم که در حال از دست دادن زندگی شان هستند متاثر می شود و با حزن واندوه سکوت می کند.
در بخشی دیگر از فیلم او قرارداد صلح ۱۹۹۳اسلو میان اسراییل و فلسطینی ها را ناعادلانه می داند و با نقد این قرارداد با «اسراییل شاحاک» بازمانده هولوکاست و استاد دانشگاه عبری اورشلیم هم صحبت می شود. شاحاک می گوید؛ قرارداد اسلو بعد از تشکیل دولت اسراییل در سال ۱۹۴۸ دومین پیروزی بزرگ برای صهیونیسم بود، اسلو وضعیت بسیار بدی را تثبیت کرد که در آن رژیم عرفات و اسراییل برای سرکوب مردم فلسطین همکاری می کنند از نظر من آن ها دو جزء یک نظام اند بخش فرودست و بخش فرادست. ادوارد سعید به تبعات قرارداد اسلو می پردازد و نشان می دهد این قرارداد در زندگی مردم فلسطین تغییری ایجاد نکرد و به مراتب وضعیت را بغرنج تر نیز ساخته است. او به شهرک سازی صهیونیست ها بر روی خانه ها و زمین های فلسطینی اشاره می کند و از سکوت مجامع جهانی و مدعی حقوق بشری به شدت گلایه می کند.
ادوارد سعید با تشریح ظلم و جنایت های روزانه اسراییلی ها در سرزمین های اشغالی معتقد است با جنبش توده ای و با ابزارهای سیاسی، اخلاقی و غیر خشونت آمیز می توان به پیروزی دست یافت. فیلم مستند در جستجوی فلسطین با توجه به ساختار و مضمون آن و گفت و گو با شخصیت های سرشناس فلسطینی و اسراییلی و حضور چهره سرشناس و مشهور جهانی، زنده یاد پروفسور ادوارد سعید در زمره فیلم های با ارزش و قابل استناد سینمای مستند محسوب می شود. فیلم با بهره گیری از آرشیوی جذاب، تدوینی مناسب و بیان نکات مهم و قابل تامل تاریخی و سیاسی توانایی آن را دارد که مخاطب را پس از دو دهه با خود همراه سازد و روایتی نو از ماجرای فلسطین ارائه نماید. تماشای این فیلم پرمحتوا برای نسل امروز و کسانی که نسبت به واقعیات اشغال فلسطین دچار شک و تردید شده اند می تواند راهگشا باشد.
منبع: اعتماد
لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





