شاهین امین در روزنامه همشهری نوشت :
«چه فرقی میکند پول از کجا میآید؟ مهم این است که برای سینما خرج میشود و فیلم خوب ساخته بشود. این پولها یک درصد اختلاسهای هزار میلیاردی نمیشوند. وقتی پول نیست نباید سرمایهگذاران را فراری داد. با این وضعیت دیگر هیچ سرمایهگذاری حاضر به هزینهکردن در سینما نخواهد بود، مگر حجم سرمایه در گردش سینما چقدر است که در آن پولشویی رخ دهد و… .»؛
این قبیل جملات را معمولا تعدادی از سینماگران در مقابل سؤالها و انتقادهای مطرحشده بابت پولهای مشکوک و بادآورده در تولید فیلم مطرح میکنند. اما آیا واقعا پولهای مشکوک به سینما آسیب نمیزنند؟ پولهایی با منشأ نامعلوم هیچ تأثیر نامطلوبی ندارند؟
برهمزدن نظام تولید
پولهای مشکوک– و البته هر پول بادآوردهای که منشأ آن سینما نباشد و توجیه و تعریف اقتصادی مشخصی نداشته باشد- به راحتی نظام تولید و مناسبات حرفهای تولید را برهم میزند و اتفاقا اثرات نامطلوب و قابل ارزیابی بر سینما دارد. بهعنوان مثال وقتی بازیگری به یکباره در یک فیلم بدون هیچ تأثیر محسوسی در فروش و فقط بهدلیل پرکردن ویترین فیلم یا علاقه فلان سرمایهگذار، دستمزدش ناگهان سهبرابر میشود، چرخه تولید بهصورت محسوسی مخدوش میشود؛ چرا که هم هزینههای تولید را با تأثیر بر دستمزدهای دیگر بالا میبرد، هم توازان بین دستمزد عوامل مختلف را برهم میزند، هم باعث میشود تهیهکننده از سرمایه بخشهای دیگر- مانند فیلمنامه و طراحی صحنه، موسیقی وغیره – بکاهد و هم عاملی میشود تا بخشی از بدنه سینما به پول بادآورده و راحتالحلقوم خو بگیرند و دیگر دغدغه کار با کیفیت و جذب مخاطب نداشته باشند؛ چرا که صاحبان پولهای مشکوک تنها به ویترین گولزنک و پر سروصدا علاقه دارند و جذب مخاطب، اولویتشان نیست و به طریق اولی کیفیت واقعی فیلم را هم نه میشناسند نه برایشان اهمیتی دارد. همین بیتوجهی به مخاطب و کیفیت باعث میشود اصطلاحی چون «سود در تولید است» رواج یابد.
بهصورت ذاتی هم اثری که برمبنای پولهای مشکوک و بادآورده ساخته شده و نه تلاش و عرقریزان روح هنرمند، نمیتواند واجد ارزشهای حقیقی و اصیل سینمایی یا اجتماعی باشد. مضاف بر اینکه چنین پولهایی در کنار عوامل بیرون از حوزه سینما مانند تورم، باعث بالارفتن هزینه ساخت فیلم میشود و وقتی هزینههای تولید به دلایل مختلف واقعی، مثل تورم و غیرواقعی مثل درخواست دستمزدهای بالا یا فاکتورسازیهای صوری، افزایش یابد، حاکمیت سرمایه بر تمام ارکان سینما عمیقتر میشود و کیفیت سینمایی اثر و تفکر اهمیت و کارکرد خود را بیش ازپیش از دست میدهد. بهنحوی که امروز توجه به فیلمنامه باکیفیت از برنامه حرفهای بسیاری از تهیهکنندگان حذف شده است.
سرمایهگذارانی که تمام نمیشوند
بازار سینما، محدود است و گردش مالی ۳۰۰ تا ۴۰۰میلیارد تومانی آن در مقایسه با سایر بازارها و صنایع بسیار اندک. سرمایهگذاری که با پول پاک و با منبع مشخص وارد سینما میشود با محاسبه هزینه و فایده به این عرصه میآید و بدون برنامه پول خرج نمیکند. چنین سرمایهگذاری چه با نیت سودآوری ریالی آمده باشد چه برای تبلیغ برند خود، اگر ببیند سرمایهاش حیف و میل نمیشود و تهیهکنندگان دغدغهها و خواستهایش را جدی گرفته و اثری مناسب را به تولید رساندهاند، بهطور قطع فراری نخواهد شد و حتی اگر برنامه کوتاهمدت برای حضور در سینما داشته باشد، نهتنها آسیبی به این هنر- صنعت وارد نمیکند که احتمالا بسیار هم سودرسان خواهد بود. چنین سرمایهگذارانی درصورت انتفاع مادی، اعتباری، ترویجی یا تبلیغی همیشه میتوانند حضور داشته باشند.
آنهایی که با پولهای مشکوک به سینما میآیند هم هرگز تمام نمیشوند؛ چرا که هنر جذاب و پر سروصدای سینما، اهداف و خواستههایشان را تامین میکند. حتی اگر تعدادی از آنها هم به دلایل مختلف مانند داشتن پروندههای قضایی، زندان، ترس از رسوایی یا دستیافتن به اهدافشان کنار بروند، متأسفانه همچنان از این قسم سرمایهگذاران آماده ورود به سینما وجود دارند چون بازار سینما قابلیتهایی دارد که بازارهای دیگر با وجود سودهای هزاران میلیاردی فاقد آن است؛ قابلیت نمایش و شهرتی که میتواند درهای بسیاری را در عرصهها و حوزههای مختلف بگشاید یا حتی مروج سبک زندگی یا عقایدی خاصی باشد.
البته ورود پولهای مشکوک آفات دیگری مانند آسیبدیدن اخلاق حرفهای، به هرزرفتن استعدادهای جوان، به حاشیهرفتن سینماگران صاحب سلیقه و پایبند به اصول، فراموششدن ارزشهای اخلاقی و سینمایی و… دارد که برشمردن همه آنها مجال مفصلتری میخواهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟