محمد زعیمزاده در سرمقاله روزنامه وطن امروز نوشت: برخلاف یادداشت قبلی که در همین جریده درباره برنامه ۹۰ و عادل فردوسیپور نوشتم این بار اصلا روی صحبت با جناب عادل و عوامل برنامهاش نیست. فردوسیپور یک استعداد متوسط به بالا در حوزه رسانه است که مشی و مرام خود را دارد، هدفش را از برنامهسازی میداند و از قبل فشل بودن و بیبرنامه بودن مدیران فرهنگی و رسانهای ما در یک پروسه ۱۵ ساله ستاره شده است، کارش را هم به مدد آموزش حین کار با امکانات رسانه ملی در این ۱۵ سال خوب یادگرفته، فضای معرفتشناسی و سیاسی خاص خود را هم دارد و بخوبی با ربط و بیربط آنها را فوتبالمالی کرده و در برنامه اعمال میکند و به خورد مخاطب میدهد و البته به مدد حمایت مدیران همولایتی در این سالها حاشیه امن خوبی هم برای خود ساخته است.
فردوسیپور مدتی است حتی به خود زحمت نمیدهد خیلی این علایق و سلایق سیاسی- اجتماعی را هم زرورقپیچ کند و در لفافه بگوید؛ در برنامه ورزشی به مناسبت شب یلدا با اذن خودش با وزیر خارجه مصاحبه میکند، شب یلدای بعد سراغ برنده کن میرود، از یک جایی به بعد حتی میخش را اینقدر محکم به زمین بایر مدیریت فشل فرهنگی ما کوبیده که نگران ژست و استقلال و تخصصی بودن و این حرفها هم نیست و به هر کجا که اراده میکند سرک میکشد و حرف خودش را میزند، حتی در ۲ مساله در سطح ملی هم ابایی ندارد اهداف سیاسی جریانش را پیگیری کند؛ زمانی که حادثه تلخ قطار تبریز- مشهد اتفاق میافتد، صرفاً به مدت ۴۰ ثانیه روی آنتن ابراز تسلیت میکند و پس از آن روال عادی برنامه را پی میگیرد اما درباره حادثه ناگوار پلاسکو آن هم در هفتهای که باید ۱۶ بازی لیگ برتر را بررسی کند، ۴۵ دقیقه درباره پلاسکو حرف میزند و برای همه مدیران در همه سطوح تعیین تکلیف میکند!
در بحث فساد در فوتبال به نماینده مجلسی که حسب وظیفهاش کار تخصصی درباره فساد انجام داده به دلیل عدم همگرایی سیاسی تریبون نمیدهد ولی به رفقای گرمابه و گلستان خود اجازه میدهد درباره فساد رطب و یابس را به هم ببافند. در برنامه ۹۰ هیچ خبری از پاداشهای بلوکه فدراسیون فوتبال که سالهاست به دلیل تحریمها وصول نمیشود نیست اما تا دلتان بخواهد مرجعیتدهی به فیفا و هرچه که هست تبلیغ میشود و تلخی طنزش آنجاست که وقتی گند رسوایی فساد در فیفا بالا میآید، دریغ از یک اشاره مجری همهچیز گوی برنامه فوتبالی ما.
البته عرض کردم این وسط ایرادی به فردوسیپور وارد نیست به نظرم حتی باید جایزه هم بگیرد-که البته میگیرد!-او کارش را خوب بلد است، خیلی خوب، یعنی اگر کسی چنین موقعیتی برایش فراهم شود و از آن استفاده نکند شایسته ملامت است.
عادل فردوسیپور و نودش حاصل یک سوءاستفاده حرفهای از انفعال و سطحی بودن جمعی از مدیران فرهنگی همین مملکت است، مدیرانی که برای امثال ثریا که حرف جدی و تخصصی انقلابی میزند و قصد دارد باری از دوش مملکت بردارد زنبابا هم نیستند اما برای امثال نود که حرف و نقلش هفتهها چهره هفته پارازیت صدای آمریکا میشود، مادری عطوف، مهربان و خطاپوش با آغوشی گشاده هستند.
مدیرانی که از فرط سطحی بودن بزرگترین افتخاراتشان عکس گرفتن با فلان سلبریتی و بهمان کارگردان و بازنشر است، مدیرانی که احساس میکنند سلبریتیهایی را که به دست خود ساختهاند و رستمشان کردهاند و حالا از آنها واهمه دارند مدیریت میکنند اما واقعیت این است که خیلی شیک از طرف آنها مدیریت میشوند.
مدیرانی که از یک طرف با تنگنظری و محافظهکاری و ساختن خطوط قرمز واهی و ناشیانه اجازه نمیدهند حوزههای مورد آسیب کارآمدی توسط بچههای انقلابی به شکل تخصصی و جدی نقد شود و از طرف دیگر با وادادگی برابر جریان خشن به اصطلاح روشنفکری کفش جفت میکنند و کاملا منفعل هستند. مدیرانی که دستگاههای عریض و طویل فرهنگی را به اندازه قد و قواره خود خفیف کردهاند و دارند با تانک چیفتن مسافرکشی میکنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- وداع رسمی عادل فردوسیپور با صداوسیما با تیتراژی ۹۰ ثانیهای
- چرا تلویزیون از مجریانش مراقبت نمیکند؟/ افول ناگهانی ستارههای تلویزیونی؛ همچنان پرسش برانگیز
- آقای جبلی! صراحت بیشتری داشته باشید /یک بار برای همیشه تکلیف ۹۰ را مشخص کنید
- وطن امروز : اگر قرار باشد جلوی بسیاری از فیلمها را بگیرند عملا باید سینماهای کشور را تعطیل کرد
- چرا فردوسی پور کنار گذاشته شد؟ محمد سرافراز: مدیر شبکه ۳ خواست خودی نشان بدهد ۹۰ را تعطیل کرد
- مدیر مخالف عادل فردوسیپور از شبکه ۳ رفتنی شد؟/ شبکه ۲ یا سیما فیلم در انتظار فروغی
- وقتی فردوسیپورها نباشند…
- عادل که نباشد علیفر الگو می شود!
- چرا عادل فردوسیپور، محبوبِ سینماگران است
- معرفی برگزیدگان جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران/ فوتبال ۱۲۰، بهترین برنامه ورزشی از نگاه مردم
- ساترا اجازه پخش برنامه علی کریمی درباره انتخابات فوتبال را نداد
- فردوسیپور عذرخواهی کرد
- آغاز ماراتن جشنواره سی و نهم فجر / گزارش تصویری
- بغض عادل ما را بس
- در گفتگو با کیوان کثیریان مطرح شد/ چرایی حملات تند به عادل فردوسیپور
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید