
محمد زعیمزاده در سرمقاله روزنامه وطن امروز نوشت: برخلاف یادداشت قبلی که در همین جریده درباره برنامه ۹۰ و عادل فردوسیپور نوشتم این بار اصلا روی صحبت با جناب عادل و عوامل برنامهاش نیست. فردوسیپور یک استعداد متوسط به بالا در حوزه رسانه است که مشی و مرام خود را دارد، هدفش را از برنامهسازی میداند و از قبل فشل بودن و بیبرنامه بودن مدیران فرهنگی و رسانهای ما در یک پروسه ۱۵ ساله ستاره شده است، کارش را هم به مدد آموزش حین کار با امکانات رسانه ملی در این ۱۵ سال خوب یادگرفته، فضای معرفتشناسی و سیاسی خاص خود را هم دارد و بخوبی با ربط و بیربط آنها را فوتبالمالی کرده و در برنامه اعمال میکند و به خورد مخاطب میدهد و البته به مدد حمایت مدیران همولایتی در این سالها حاشیه امن خوبی هم برای خود ساخته است.
فردوسیپور مدتی است حتی به خود زحمت نمیدهد خیلی این علایق و سلایق سیاسی- اجتماعی را هم زرورقپیچ کند و در لفافه بگوید؛ در برنامه ورزشی به مناسبت شب یلدا با اذن خودش با وزیر خارجه مصاحبه میکند، شب یلدای بعد سراغ برنده کن میرود، از یک جایی به بعد حتی میخش را اینقدر محکم به زمین بایر مدیریت فشل فرهنگی ما کوبیده که نگران ژست و استقلال و تخصصی بودن و این حرفها هم نیست و به هر کجا که اراده میکند سرک میکشد و حرف خودش را میزند، حتی در ۲ مساله در سطح ملی هم ابایی ندارد اهداف سیاسی جریانش را پیگیری کند؛ زمانی که حادثه تلخ قطار تبریز- مشهد اتفاق میافتد، صرفاً به مدت ۴۰ ثانیه روی آنتن ابراز تسلیت میکند و پس از آن روال عادی برنامه را پی میگیرد اما درباره حادثه ناگوار پلاسکو آن هم در هفتهای که باید ۱۶ بازی لیگ برتر را بررسی کند، ۴۵ دقیقه درباره پلاسکو حرف میزند و برای همه مدیران در همه سطوح تعیین تکلیف میکند!
در بحث فساد در فوتبال به نماینده مجلسی که حسب وظیفهاش کار تخصصی درباره فساد انجام داده به دلیل عدم همگرایی سیاسی تریبون نمیدهد ولی به رفقای گرمابه و گلستان خود اجازه میدهد درباره فساد رطب و یابس را به هم ببافند. در برنامه ۹۰ هیچ خبری از پاداشهای بلوکه فدراسیون فوتبال که سالهاست به دلیل تحریمها وصول نمیشود نیست اما تا دلتان بخواهد مرجعیتدهی به فیفا و هرچه که هست تبلیغ میشود و تلخی طنزش آنجاست که وقتی گند رسوایی فساد در فیفا بالا میآید، دریغ از یک اشاره مجری همهچیز گوی برنامه فوتبالی ما.
البته عرض کردم این وسط ایرادی به فردوسیپور وارد نیست به نظرم حتی باید جایزه هم بگیرد-که البته میگیرد!-او کارش را خوب بلد است، خیلی خوب، یعنی اگر کسی چنین موقعیتی برایش فراهم شود و از آن استفاده نکند شایسته ملامت است.
عادل فردوسیپور و نودش حاصل یک سوءاستفاده حرفهای از انفعال و سطحی بودن جمعی از مدیران فرهنگی همین مملکت است، مدیرانی که برای امثال ثریا که حرف جدی و تخصصی انقلابی میزند و قصد دارد باری از دوش مملکت بردارد زنبابا هم نیستند اما برای امثال نود که حرف و نقلش هفتهها چهره هفته پارازیت صدای آمریکا میشود، مادری عطوف، مهربان و خطاپوش با آغوشی گشاده هستند.
مدیرانی که از فرط سطحی بودن بزرگترین افتخاراتشان عکس گرفتن با فلان سلبریتی و بهمان کارگردان و بازنشر است، مدیرانی که احساس میکنند سلبریتیهایی را که به دست خود ساختهاند و رستمشان کردهاند و حالا از آنها واهمه دارند مدیریت میکنند اما واقعیت این است که خیلی شیک از طرف آنها مدیریت میشوند.
مدیرانی که از یک طرف با تنگنظری و محافظهکاری و ساختن خطوط قرمز واهی و ناشیانه اجازه نمیدهند حوزههای مورد آسیب کارآمدی توسط بچههای انقلابی به شکل تخصصی و جدی نقد شود و از طرف دیگر با وادادگی برابر جریان خشن به اصطلاح روشنفکری کفش جفت میکنند و کاملا منفعل هستند. مدیرانی که دستگاههای عریض و طویل فرهنگی را به اندازه قد و قواره خود خفیف کردهاند و دارند با تانک چیفتن مسافرکشی میکنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره برنامه عادل فردوسیپور در آپارات
- گزارشگری فردوسیپور ممنوع شد؟/ مدیرعامل فیلیمو فایل صوتی منتشر کرد
- وداع رسمی عادل فردوسیپور با صداوسیما با تیتراژی ۹۰ ثانیهای
- چرا تلویزیون از مجریانش مراقبت نمیکند؟/ افول ناگهانی ستارههای تلویزیونی؛ همچنان پرسش برانگیز
- آقای جبلی! صراحت بیشتری داشته باشید /یک بار برای همیشه تکلیف ۹۰ را مشخص کنید
- وطن امروز : اگر قرار باشد جلوی بسیاری از فیلمها را بگیرند عملا باید سینماهای کشور را تعطیل کرد
- چرا فردوسی پور کنار گذاشته شد؟ محمد سرافراز: مدیر شبکه ۳ خواست خودی نشان بدهد ۹۰ را تعطیل کرد
- مدیر مخالف عادل فردوسیپور از شبکه ۳ رفتنی شد؟/ شبکه ۲ یا سیما فیلم در انتظار فروغی
- وقتی فردوسیپورها نباشند…
- عادل که نباشد علیفر الگو می شود!
- چرا عادل فردوسیپور، محبوبِ سینماگران است
- معرفی برگزیدگان جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران/ فوتبال ۱۲۰، بهترین برنامه ورزشی از نگاه مردم
- ساترا اجازه پخش برنامه علی کریمی درباره انتخابات فوتبال را نداد
- فردوسیپور عذرخواهی کرد
- آغاز ماراتن جشنواره سی و نهم فجر / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت





