مهرداد عشوندی در خبر آنلاین نوشت :
۱- اصل خبر به نقل از یزدان عشیری، مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر این بود: «با مشاورههای علی وزیریان، دبیر هنری چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، فضای بصری جشنواره که در دورههای گذشته محل الگودهی غلط و ایجاد حواشی بوده است، تغییر خواهد کرد و در این دوره فرش قرمز وجود ندارد.»
۲- در فضای رسانهای رسمی این روزها، تیتر گفتههای بالا شد: «فرش قرمز از جشنواره فیلم فجر حذف شد!»
۳- با درنگی کوتاه و با پوششی سریع و فراگیر، موج خبری ایجاد شده در شبکههای مجازی و کانالهای داخلی و خارجی تلویزیونی، جملات فوقالذکر تبدیل شد به: «اظهار نظر عجیب مدیر روابط عمومی جشنواره فجر: امسال انشاالله فرش قرمز نداریم/ رنگ فرش قرمز هم میتواند آسیب این مراسم باشد/ فرش قرمز وجه فرهنگی جشنواره را از بین میبرد!»
۴- تا اینجای کار و با مرور روند انعکاس گفتههای یزدان عشیری در رسانههای رسمی و غیر رسمی، اصل ماجرا کاملامشخص شده است. پخش و انتشار تقطیع شده و بریده صحبتهای مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در فضای مجازی با در نظر گرفتن علاقه مخاطبین بسیار و جلب توجه عمومی به اخبار و حواشی جشنواره فیلم فجر، باعث ایجاد موج احساسی منفی در جامعه با شائبه تامین منافع گروههای خاص و مخالفین این رویداد شده است. ضمن اینکه باید تاکید کرد برای عدم سو برداشتهای اینچنینی، یک تکه تقطیع شده از مصاحبه نباید مبنای قضاوت شنونده قرار گیرد، با در نظر گرفتن جوانب بررسی شده، سوالی که پیش میآید و به نظر پُر اهمیت نیز هست این است که اصولا صحبت یک مدیر فرهنگی در خصوص مسئله کم اهمیتی چون فرش قرمز چرا باید حاشیهساز باشد؟!! آیا این نوع توجه به حاشیهها چه از سوی مردم و چه از سوی حاشیهسازها جزئی از طرح وارههای شخصیتی افراد جامعه است که طلب ایجاد آن را میکند یا برنامهریزی مشخصی در جهت منافع گروهی که به آن دامن میزند؟ به نظر نگارنده، فرش قرمز به معنی خاص خود ضد فرهنگ نیست و در کلام مدیر روابط عمومی جشنوار فیلم فجر نیز نشانی از ضدیت فرش قرمز با فرهنگ دیده نمیشود. حال تاکید برخی جریانهای خودی و ناخودی! بر اینکه اینها کلا با رنگ هم که مشکل دارند نشان از این دارد که با ایجاد حواشی فراوان صرفا در جهت دشمنی کور و تسویه حسابهایی هستند که هیچ ربطی به ماهیت جشنواره فیلم فجر و خیل علاقهمندان به آن ندارد.
داستان فقط داستان اشتباه در یک مصاحبه تقطیع شده نیست، که از بریده صحبتهای آن بخواهیم چیزی را تحلیل به نفع خود کنیم؛ در گذر زمان، درخت جشنواره به حدی ریشه دار شده است که برپایی و برگزاری آن برای علاقهمندان تبدیل به یک آیین شده است و با این دست حواشی، خدشهای به اصل ماجرا وارد نخواهد شد؛ همین و بس!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فرش قرمز اسکار امسال، قرمز نیست!
- آیا دبیر احتمال بیرونقی جشنواره را میدهد؟/ فرش قرمز نداریم/ احتمال حذف سیمرغ مردمی
- «نگران نباشید فرش قرمز ایرانی است»/بازخوانی یادداشت حجتالله ایوبی در سال ۹۴
- درباره حواشی فرش قرمز
- اولین نمایش جهانی فیلم جدید جیمز باند / گزارش تصویری
- مهمترین تغییر جشنواره ۳۴/ اتفاقات ویژه نخستین سال برگزاری کاخ مردمی جشنواره فیلم فجر
- کاریکاتور / حاتمیکیا روی فرش قرمز نرفت
- فرش قرمز در جشنواره امسال فیلم فجر تعریف دیگری دارد/ راه رفتن روی فرشی از اسکناس
- واکنش ایوبی به “فرش قرمز”
- فمینیستها جشنواره لندن را به آشوب کشیدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





