سینماسینما، محمد حقیقت-ونیز: جعفر پناهی به طور قطع از فیلمسازان سرشناس نسل جدید است که فیلمهای بسیارخوبی مثل دایره (برنده شیر طلا) بادکنک سفید (برنده دوربین طلا)، طلای سرخ و غیره را در کارنامه خود دارد و حالا بعد از ۲۲ سال با خرس نیست به جشنواره ونیز بازگشته است.
«خرس نیست»، در آخرین روز مسابقه، یعنی نهم سپتامبر ساعت ۹ بنمایش درآمد و نمایش رسمی آن ساعت ۴ و۴۵ دقیقه همین روز خواهد بود. این اثر در رده همان فیلمهای «پناهی- محور» این سالهاست که او ساخته و خود کارگردان که هنرپیشه اول فیلم هم هست (و در صحنه ها خیلی خودشیفته، بنظر میآید) باز هم پشت فرمان ماشیناش راهی کوهستان و دهکده های دوردست غرب کشور شده است تا یک (فیلم در فیلم ) دیگر بسازد. آنجا نزدیکی مرز بین ایران و ترکیه، به دو داستان عاشقانه علاقهمند میشود که یکی در این دهکده و دیگری در ترکیه اتفاق میافتد. دو داستان تیپیک عاشقانه (و کمی ساختگی) میخواهد فیلمبرداری کند، در یکی از داستانها در ترکیه، دو دلداه، به دنبال یافتن پاسپورتهایی برای رفتن به اروپا هستند فیلمساز که شبانه سعی دارد مرز را مخفیانه طی کند، سرانجام پشیمان میشود و دستیار او آنرا میسازد که خود پناهی با تلفن، اسکایپ و غیره از راه دور آنرا نظارت میکند و دیگری، در همین دهکده که در آن سکنی گزیده، میگذرد. پناهی میخواهد به مساله سنت هم بپردازد. یک مرد جوان سنتی، دختری از فامیلش را از بچگی دوست داشته که به عقد او درآمده بوده و حالا حاضر نیست او را در مقابل رقیب ازدست دهد و…
کارگردان در همان دهکده هم درحال عکسبرداری و فیلمبردای است و روزی هم درگیر مساله راست/ دروغ و سینما میشود که بارها در فیلمهای کیارستمی و دیگران دیده بودیم. همچنین گاه گداری رد پای فیلم باد ما را خواهد برد از کیارستمی در آن دیده میشود. در مجموع کل فیلم چندان موفق از کار درنیامده و کمی مصنوعی بنظر آمده است و حالتی سرهم بندی شده دارد. از سویی او که خود تهیه کننده فیلمش است، سعی کرده فیلم را ارزان (به لحاظ بودجهای) تمام کند که البته این اشکال فیلم به حساب نمیآید. سوال بسیاری از افراد در اینجا این بود که این تیپ سینمای ایران و نمایش آنها در جشنوارهها اگر از کارگردانهای شناخته شده باشند تا چه زمانی برد دارد؟ پاسخ با شماست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- یادداشتی بر «یک تصادف ساده»/ جماعت! من دیگه حوصله ندارم
- سه جایزه برای دو فیلمساز ایرانی؛ برندگان جوایز آسیا پاسیفیک ۲۰۲۵ اعلام شد
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- جوایز Governors ۲۰۲۵ اهدا شد/ اسپیلبرگ خطاب به پناهی: لطفاً همچنان به فیلمسازی ادامه دهید
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- فروش بالای فیلم پناهی؛ «یک تصادف ساده» در آستانه رکوردشکنی در فرانسه
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- فهرست اولیه BIFA اعلام شد؛ فیلمهای جعفر پناهی و سپیده فارسی در جوایز فیلم مستقل بریتانیا
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





