نسخه تصویری مسترکلاس «سینمای ورنرهرتزوگ» به روایت آندره سینگر مستندساز بریتانیایی چهارشنبه ۹ تیرماه منتشر شد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از ارتباطات و اطلاعرسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، آندره سینگر مستندساز انگلیسی ابتدای این مسترکلاس از سفرش به ایران صحبت میکند: «قبل از اینکه مسترکلاس را شروع کنم فکر میکنم خوب است کمی به عقب برگردم و برایتان درباره اینکه مسیر شغلی من و انتقالم از دنیای مردمشناسی به فیلم چطور اتفاق افتاد صحبت کنم. مقصر شما ایرانیها هستید. سال ۱۹۶۸ در دانشگاه آکسفورد دانشجو بودم که دعوت شدم در سفری اکتشافی برای مشاهده زندگی ایلنشینان در شمال غرب شیراز به ایران و رشتهکوه زاگرس شرکت کنم.»
این مستندساز بریتانیایی در ادامه بیان کرد: «هیچ چیز در مورد این کشور نمیدانستم و دانشجویی جوان بودم. آن زمان دوره عجیب و غریب هیپی بود. اروپاییها، آمریکاییها، استرالیاییها در حال گشت وگذار به دنبال یک جور نیروانا در آسیای میانه بودند. سفر هیجانانگیزی به نظر میرسید، برای همین به ایران آمدم.»
آندره سینگر ادامه داد: «سفر ماجراجویانه و جالبی بود که فقط چند هفته طول کشید. اما به عنوان اولین مزهای که از ایران چشیدم خیلی جذاب بود. بعد به آکسفورد برگشتم و باید رشتهای برای تحصیل انتخاب میکردم. فیلم در آن زمان هیچ جایی در گزینههایم نداشت و به دنبال شغلی آکادمیک بودم. به این فکر کردم که به ایران رفتم، پس شاید باید بیشتر درموردش یاد بگیرم و کاری مرتبط با ایران بکنم.»
وی افزود: «چند سال بعد را صرف نوشتن، مطالعهکردن و تحقیق کتابخانهای در آکسفورد کردم. وقتی در بریتانیا مردمشناسی میخوانید، قدم بعدی این است که باید به آن منطقه بروید و مردمی که تحقیقاتتان درباره آنهاست را از نزدیک مطالعه کنید. باید با آنها زندگی کنید و خودتان را به فرهنگشان آغشته کنید.»
آندره سینگر تهیهکننده و مستندساز انگلیسی و دستیار و همکار ورنر هرتسوگ در تولید ۱۶ فیلم مستند از جمله «دیدار گورباچف» است. او در لندن به دنیا آمد و در دانشگاه هال درس خواند. دوره دکتری را در دانشگاه آکسفورد در حوزه مطالعات تخصصی ایران و افغانستان گذراند و فعالیت در تلویزیون را در اوایل دهه ۱۹۷۰ در مقام پژوهشگر آغاز کرد.
سینگر روی صندلی کارگردانی و تهیهکنندگی و مدیریت تولید چند فیلم و مستند تحسینشده و برنده جایزه ساخته که از آن جمله میتوان به مستند نامزد اسکار «زندانی بهشت» به کارگردانی مالکوم کلارک، «کاسپاروف و ماشین» ساخته ویکرام جایانتی و «آبی وحشی دوردست» هرتسوگ اشاره کرد. او از ۱۹۹۲ کار کردن با فیلمساز نامدار آلمانی را آغاز کرد و در آثاری چون «درون ورطه» و «در ژرفای دوزخ» کنار هرتسوگ بود.
سینگر در ۲۰۱۴ مستند «شب فرامیرسد» را ساخت که آلفرد هیچکاک هم به نوعی در تولید آن نقش داشت و نخستین بار در جشنواره برلین همان سال به نمایش درآمد. همکاری با جاشوا اوپنهایمر در تولید مستندهای نامزد اسکار «عمل کشتن» و «چهره سکوت» از دیگر بخشهای کارنامه پربار و درخشان سینگر در دنیای مستند است.
دانشجویان، پژوهشگران و علاقهمندان به سینمای مستند برای تماشای رایگان این مسترکلاس به سایت مرکز defc.ir بخش پژوهش و کارگاههای آموزشی و آپارات مراجعه کنند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «پرندگان» هیچکاک در نمایش خانگی به مناسبت گرامیداشت ششمین دهه ساخت فیلم
- موازیکاری در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی
- جشنواره سینما حقیقت؛ اثرگذاری اجتماعی و آگاهیبخشی
- رضا تیموری: سهم فیلمبردار در فیلمهای مستند بسیار بیشتر از سینمای داستانیست
- آغاز ساخت موسیقی «روزهای ناتمام»/ آمادهسازی برای جشنواره سینماحقیقت
- مهلت ارسال اثر به جشنواره سینماحقیقت پایان یافت
- «دوربین شخصی، سینمای ذهنی و فیلم جستار» منتشر شد
- تمدید مهلت ارسال اثر برای حضور در پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»
- پیامهای تسلیت مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و فرهنگستان هنر به مناسبت درگذشت فرشته طائرپور
- راهاندازی سامانه خدمات غیرحضوری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
- آغاز رسمی طرح «اکران حقیقت»/ برگشت سرمایه در سینمای مستند را جدی بگیریم
- آغاز به کار «شبکه تخصصی اکران فیلمهای مستند»/ پنج فیلم در «اکران حقیقت» نمایش داده میشوند
- جایزه جشنواره روسی به «ستارگان زیر باران» رسید
- «علی مسیو»، روایتی از رهبر غیبی مشروطه
- امیرمحمد دهستانی: اهتزاز پرچم ایران در جشنوارههای انیمیشن جهان/ انیمیشن یک موضوع استراتژیک است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟