علیرضا شجاع نوری سخنگوی جشنواره جهانی فیلم فجر، با حضور در برنامه فرمول یک با اجرای علی ضیاء توضیحاتی درباره بخشها و برنامههای این جشنواره ارائه کرد.
به گزارش سینماسینما، شجاع نوری در پاسخ به اینکه برای اولین بار است که جشنواره ای عنوان سخنگو را به شخصی اطلاق میکند و این باعث میشود که خیلی از مسئولیت ها از دوش دبیر برداشته شود و کسی که مسلط به امور باشد می تواند این کار را انجام دهد گفت: بله اما کماکان مسئولیت با دبیر جشنواره است و سخنگو کسی است که در مواقع لازم گردش امور در جشنواره را اعلام میکند.
علی ضیاء گفت: در سالهای گذشته بخش بین الملل فجر نتوانسته به جز حضور چند کارگردان درجه ۲ و ۳ کار دیگری انجام دهد، تا اینکه سال گذشته جشنواره جهانی با تغییراتی که داشت تا حدی توانست رکود بخش بین الملل فجر را جبران کند اما انتظارات را برآورده نکرد. و پرسید: امسال چه تمهیدی برای آن اندیشیدهاید. شجاع نوری در پاسخ گفت: بی انصافی است اگر بگوییم فقط یکسری کارگردانهای درجه ۲ و ۳ آمدهاند، کارگردانان درجه یکی همچون «گادفری رد جیو» که نامزد اسکار بوده یا «بوروس برسفورد» و … میهمانان فجر بین الملل در ادوار گذشته بودهاند. او با اشاره به این که همچنان این سوال وجود دارد که چرا جشنواره جهانی از ملی جدا شد؟ یا باید دوباره به هم بپیوندند اینگونه ادامه داد: جشنواره جهانی مانند فرزندی است که تازه از خانوادهاش جدا شده و باید خانواده جدیدی تشکیل دهد، مانند شاخهای که از یک درخت بزرگ جدا شده و در جایی دیگر قلمه زده شده است. پس ما باید اجازه دهیم رشد کند و بزرگ شود و نمیتوان انتظار داشت در این یکی دوسال و به همین زودی همانند جشنواره هایی مانند لوکارنو از این جشنواره بشنوید. گرچه هم اکنون در دنیای حرفهای سینما در دنیا زیاد درباره جشنواره ما صحبت می شود و آوازه آن در بین حرفه ای ها پیچیده است. این را ما با شرکت در جشنواره های مختلف در دنیا دیدیم و شنیدیم. ما می خواهیم به سمتی برویم که جشنواره جهانی جایی باشد برای معرفی و کشف استعدادهایی که به آرمانهای ما در سینما نزدیک هستند.
وی ادامه داد:هدف از جشنواره جهانی، نشان دادن گونهای ازسینمای مستقل است که پیام انسانی دارد و الزاما به سینمای رایج در دنیا که زیرچرخ دندههای سینمای هالیوود و بالیوود له می شوند ربطی ندارد. ما اینها را معرفی خواهیم کرد. ما تریبون کسانی خواهیم بود که سینمای پاک و صادقانه را باور دارند. اینها فیلمسازان آینده جهان خواهند بود ودر آینده خواهند گفت که چه کسانی از این جشنواره بیرون آمدهاند، مانند جشنواره کن که در آغاز کار خود معرف خیلی از بزرگان سینمای دنیا از جمله تروفو، فلینی یا در همین اواخر معرف فیلمسازی مثل جیم جارموش بوده است. اینها باعث قدرت آن سینما خواهدشد، کاری که ما در جشنواره جهانی درصدد انجام آن هستیم.
شجاع نوری افزود: به عنوان مثال یکی از کارهایی که ما در جشنواره جهانی انجام میدهیم دارالفنون یا به اصطلاح استعدادیابی است. ما در این بخش با مدیریت مازیار میری جوانان مستعد از سراسر جهان (که البته فعلا اولویت ما منطقه خاورمیانه و آسیاست) را شناسایی کرده و پس از ارزیابی این افراد با نمونه فیلمهایی که ساختهاند آنها را به حضور در جشنواره دعوت میکنیم تا بتوانند باشرکت در کلاسها و کارگاههای آموزشی دارالفنون و همصحبتی و برخورد با اساتید و بزرگان سینما همچون سوخوروف، مجید مجیدی یا اصغر فرهادی حرفهای شدن را تجربه کنند و پس از بازگشت به کشورشان متفاوت تر از گذشته و با همین ذائقه سینما را ادامه دهند. یا در بخش فیلم یابی هم نگاه ما در انتخاب، به فیلمهایی است که که نوعی تازگی و طراوت داشته باشند ونگاه انسانی زیربنای آنهاست و فیلمهایی که فیلمساز درآن حرفی برای گفتن دارد.
سخنگوی جشنواره جهانی در پاسخ به سوالی درباره رونمایی غیر رسمی از پوستر سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، درجشنواره برلین گفت: نمیتوانستیم پوستری که المان اصلی آن، مرحوم عباسکیارستمی است را دربسته نگاه داریم تا مراسم خاصی برای رونمایی آن ترتیب دهیم.
بازیگر «روز واقعه» درباره بزرگداشت هایی که در جشنواره جهانی خواهند داشت اینگونه توضیح داد: امسال اصلی ترین بزرگداشت ما مربوط به مرحوم عباس کیارستمی خواهدبود. در همین رابطه تعدادی از بزرگان سینمای جهان که با کیارستمی آشنا بودهاند با اصرار ودرخواست خودشان به ایران میآیند تا دراین مراسم شرکت کنند و ادای دینی نسبت به مرحوم کیارستمی داشته باشند. البته ما یک یا دو بزرگداشت دیگر هم خواهیم داشت.
سخنگوی جشنواره جهانی درباره باشگاه هواداران جشنواره که مدیریت آن برعهده شادمهر راستین است گفت: این باشگاه طرفداران جشنواره یا باشگاه جشنواره نام دارد. همه کسانی که به هر نحو می خواهند در جشنواره حضور داشته باشند باید با ثبت نام در سایت جشنواره، عضو باشگاه شوند. اگر در طول سال هم رویدادی داشته باشیم اعضای باشگاه از همین طریق مطلع خواهند شد. امید داریم که امسال قریب به ۶۰ هزار ثبت نام در سایت داشته باشیم.
وی درباره مکانیزم فروش بلیط جشنواره اینگونه توضیح داد: دیدن فیلم در جشنواره به این شکل است که باید در باشگاه جشنواره ثبت نام کرده باشید و با داشتن کارت عضویت در باشگاه میتوانید برای دیدن فیلمها بلیط تهیه کنید. به این طریق حتی زمان پیش فروش هم می توانید بلیط ها را به تعداد معینی پیش خرید کنید.
شجاع نوری در پاسخ به پرسشی درباره عدم استقبال در روزهای آغازین جشنواره سال گذشته و اینکه چه تدبیری در جشنواره پیش رو برای این مساله اندیشیده شده گفت: سال گذشته روز ماقبل روز آغازین برای اهالی رسانه در نظر گرفته شده بود که رسانه ها در آن شرکت کردند و روزهای پس از آن نیز استقبال از جشنواره بسیار خوب بود تا حدی که امسال مجبور به اضافه کردن سالنی برای اکران فیلمها شدیم که به زودی جزییات آن اعلام میشود.
شجاع نوری افزود: امیدوارم همه مدیران در بخشهای مختلف بتوانند جزییات فعالیتهای هر بخش را تشریح کنند. به عنوان مثال بخش آکادمیک وعلمی جشنواره جهانی در دانشگاه هنر برگزار خواهد شد که دانشجویان درآن مشارکت فعالی خواهند داشت. امیدوارم مدیر این بخش، دکتر شهاب اسفندیاری بتوانند در همین برنامه جزییات این بخش را توضیح دهند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این فعالیتها و پیشرفتهای جشنواره جهانی با عوض شدن دبیر از بین خواهد رفت یا خیر، اینگونه توضیح داد: همه کارهایی که ما انجام میدهیم بر اساس برنامه ریزی است یعنی تنها بر اساس ذوق یا سلیقه شخصی نیست. به عنوان مثال هم اکنون در بخش انتخاب آثار ما بیش از ۹۰ درصد از فیلمها را انتخاب کردیم و ۱۰ درصد باقی مانده نیز در لیست انتخاب اولیه هستند که اگر فیلم بهتری مثلا از جشنواره برلین به دست ما نرسد به همان انتخاب ها اکتفا میکنیم و این تنها به این دلیل است که ما با ایجاد دبیرخانه دائمی، پس از اتمام جشنواره در سال گذشته تمام سینمای دنیا را رصد کردیم.
وی افزود: ما بخشی داریم به عنوان کنترل پروژه با مدیریت آقای صانعی مقدم که بر اساس تقویم جشنواره تمامی امور و پیشرفت آن را را پیگیری و نظارت میکنند. یعنی حتی ما باید از خرداد امسال میدانستیم که جشنواره سال ۹۶ موفق خواهد بود یا خیر. چون براساس زمانبندی پیش میرویم. بنابراین نفر بعدی اگر صادقانه بخواهد جشنواره خوبی داشته باشد قطعا این اتفاق خواهد افتاد و نیاز به تغییرات اساسی نخواهد داشت چون همه این اتفاق ها براساس فکر و مشورت و برنامه ریزی افتاده است.
سخنگوی سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر در پایان و در پاسخ به پرسش نجفی مبنی بر اینکه آیا نزدیکی جشنواره جهانی به جشنواره فیلم کن، ضربهای به جهت حضور میهمانان در جشنواره جهانی نخواهد زد، پاسخ داد: خیر سال گذشته که اینگونه نبود و امسال بهتر شده است. چون کسانی که سینمای ایران را بشناسند و بدانند از این دریاچه چه مرواریدهایی به دست میآورند، جایش را با چیزی عوض نمی کنند.
آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره film@fajriff.com است.
سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، ۲۱-۲۸ آوریل ۲۰۱۷ (۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- مصاحبه اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی (بخش چهارم و پایانی)/ انتقاد نوروزبیگی از ادغام جشنوارههای جهانی و ملی فجر
- عبدالحسن برزیده: سخنانم درباره جشنواره جهانی فیلم فجر برعکس منتشر شد
- شوخیهای برخی با جشنواره جهانی فیلم فجر
- انتشار تصاویری از گریم بازیگران در سریال «سلمان فارسی» + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد