سید شهاب حسینی، دبیر اولین جشن فیلم کوتاه اندیشکده مستقل، با اشاره به اینکه با راهاندازی چنین جشنی در حوزه فیلم کوتاه قصد رقابت با دیگر رویدادهای مشابه را ندارد، درباره سالهای اخیر پرحاشیهاش گفت: حاشیهها میآیند و میروند ولی در نهایت خط سیر مشخص است و روزی که بانی تاسیس یک دانشگاه کاملا تخصصی در رشته سینما باشم بیش از بازیگری به آن افتخار میکنم.
به گزارش سینماسینما، شهاب حسینی شامگاه دوشنبه ۲۷ تیرماه جمعی از همکاران خود را در مرکز همایش فرشته گردهم آورد تا برگزیدگان اولین جشن فیلم کوتاه اندیشکده مستقل فرهنگ و هنر را که به دبیری و ریاست خودش برگزار شده است، معرفی کند.
این مراسم با اجرای لیلی رشیدی همراه بود و او اعلام کرد که با توجه به استقبال پیش آمده، در دورههای بعد دیگر انواع آثار سینمایی هم در این جشن شرکت داده خواهند شد. این مراسم که با حضور هنرمندان و چهرههایی همچون اکبر زنجانپور، امین حیایی، کیانوش عیاری، سعید راد، محمود کلاری، گوهر خیراندیش، سیاوش تهمورث، مهتاب کرامتی، شبنم مقدمی، هادی حجازیفر، ستاره اسکندری، محمد رحمانیان، مهرداد صدیقیان، نازنین فراهانی، نوید محمودی و حجتالاسلام محمد علی ابطحی همراه بود ابتدا به اهدای جوایز برگزیدهها اختصاص داشت و بعد شهاب حسینی در نشستی با چند خبرنگار دعوت شده به این رویداد پاسخگوی سوالات شد.
حسینی که در بخش اصلی مراسم گفته بود حمایت از فیلمسازان جوان و ایجاد محلی برای عرضه آثار مستقل دلیل برپایی این جشن بوده است، در پاسخ به اینکه آیا ورودش به حوزه فیلمهای مستقل و کوتاه به خاطر سانسور و بسته بودن شرایط سینما است؟ گفت: یک مسئله امروز اکران است که دوران کرونا تاثیر زیادی بر اکران فیلمها گذاشت و همین فیلم «طلاخون» که در آن بازی کردم و روی پرده است، مربوط به چند سال قبل بوده و الان به نمایش رسیده است. هدف من بیشتر کمک کردن به آثاری بود که بستر جامعه از آن بیخبر است. البته دوست دارم که این کار را سالهای آینده با فیلمهای مستقل سینمایی هم ادامه دهم.
او ادامه داد: با احترام به همه همکاران حرفهای خودم، ورودم به این مسیر به این دلیل بود که به یک فضا و انرژی تازه نیاز داشتم چون فضای آنجا برای من اقناعکننده نبود. هدف من از این مسیر چیزی جز ایجاد بستر برای مخاطب نبوده است. با این حال فعلا گام اول را آنلاین پیش بردیم ولی بعد از این احتمالا به دنبال مکانی ثابت برای نمایش فیلمها خواهیم بود.
دبیر جشن فیلم کوتاه اندیشکده مستقل فرهنگ و هنر همچنین درباره اینکه آیا با توجه به اسم و رسمش، این جشن در رقابت با رویدادهای مشابه خواهد بود؟ گفت: من دنبال هیچ نوع رقابتی نیستم و امیدوارم به فیلمهایی که از رویدادهای مشابه دیگر جا میمانند، در اینجا توجه کنیم.
حسینی اضافه کرد: ضربالمثلی هست که میگوید صاحبخانه بد، آدم را صاحبخانه میکند. من خودم در چند سال قبل برای تزریق نگاهی جدید، حدود هشت فیلم را تولید کردم ولی برای ارائه با مشکل مواجه شدم. برای همین، اینکه از سر لطف میگویید اسم من وزنی دارد، فقط در کلام است و در عمل نیست و همین انگیزه باعث شد که بگویم اینجا، آدرس ماست و اگر هیچ جایی فیلمی را نخواستند ما هستیم.
او تاکید کرد: البته آرزوی من این است که این جشنواره به صورت بینالمللی و نیز با استقرار در جزیره کیش، ادامه یابد تا محلی برای کشف استعدادهای سینما باشد.
حسینی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه استقلال این رویداد را در آینده چطور حفظ میکند وقتی مدیران بر سینمای انقلابی و ورود نسل تازه از فیلمسازان انقلابی تاکید دارند، بویژه آنکه بخش قابل توجهی از آثار نامزد شده محصول مشترک با انجمن سینمای جوان هستند، گفت: این یک نوع همکاری بود که انجام شد و برای من جالب بود که یکسری استاندارد در بعضی فیلمهای انجمن رعایت میشود که ممکن است در فیلمهای مستقل نباشد؛ به همین دلیل در سال اول خواستیم این تلفیق را داشته باشیم که سلیقههای مختلف را هم ببینیم و به انجمن معرفی کنیم. این تلفیق در سال اول برای من دلگرمی است چون دغدغه اصلی به پخش رساندن این آثار است که جای دیگری برای دیده شدن ندارند و شاید در این مسیر همسویی بیشتری برای پخش سینمای مستقل پیش آید.
وی تاکید کرد که «ما استقلال در سلیقه را حتما درنظر خواهیم داشت».
شهاب حسینی درباره اینکه آیا پس از چند سال پرحاشیه مسیر فعلیاش را با آرامش پیش میبرد، با تایید حاشیهدار بودن چند سال اخیرش بیان کرد: حاشیهها میآیند و میروند ولی در نهایت خط سیر مشخص است. بازیگری وقت آدم را میگیرد و به دغدغههای دیگر کمتر پرداخته میشود. من آثارم را ارائه میکنم و اگر مورد اقبال قرار بگیرد مسئولیت بیشتری را برایم به دنبال دارد. مسئله این است که از یک جایی شما باید براساس سهم اجتماعی خود کاری کنید. آنچه انجام میدهم طبق نیازی است که به نظرم وجود دارد. من احساس نمیکنم که مسیرم را با بازیگری شروع کردم و چون به مدارجی هم رسیدم دیگر همین کافی است. در حیطه کاری خودم احساس میکنم دوست دارم اینها را کنار هم ادامه دهم و روزی که بانی تاسیس یک دانشگاه کاملا تخصصی فقط در رشته سینما باشم آن روز بیش از کارهای بازیگریام به آن یک کار افتخار میکنم.
بر اساس این گزارش، در بخش اصلی این مراسم که پیش از نشست شهاب حسینی برگزار شد، برگزیدههای جشن به ترتیب زیر معرفی شدند:
بهترین تدوین: شیدا گرجی برای فیلم «اِس»
بهترین مستند: رضا اکبریان برای فیلم «کوز»
بهترین دستاورد فنی: بابک پناهی برای «دوش آخر» و حجت اشتری برای «درد خفیف»
بهترین فیلمبرداری: حسام موفق برای فیلم «اس»
بهترین بازیگر زن: سونیا سنجری برای فیلم «سایه فیل»
بهترین بازیگر مرد: سهیل کرمیار برای فیلم «اجباری» بهترین فیلمنامه: آرمان خوانساریان برای «سایه فیل»
بهترین کارگردانی: حامد اصلانی برای فیلم «اس»
بهترین فیلم: فیلم «اس» – بهنام سنایی و انجمن سینمای جوان
جایزه ویژه هیات داوران: فیلم «آدمیزاد» و «ماجان»/ محمدرضا نورمندیپور- فردین انصاری
پس از پایان این بخش سعید راد که برای اهدای جایزه به همراه اکبر زنجانپور، کیانوش عیاری، محمود کلاری و بهرام دهقانی روس سن حاضر بود، خطاب به عوامل جوان فیلمها گفت که به شما قول میدهم سه- چهار سال بعد برای حضور در اینجا رقابت خواهید کرد.
او سپس به فرصت همکاری که با عیاری از دست داده اشاره کرد و افزود: آقای عیاری برای ساخت اولین فیلمش «تنوره دیو» به من پیشنهاد داد که من همزمان سه قرارداد داشتم و همیشه بابت از دست دادن این فرصت که تکرار نشد متأسفم.
کلاری هم که یکی از داوران بود از کیفیت فیلمبرداری بالای فیلمها و نزدیک شدن فیلمهای کوتاه این جشن به استاندارد فیلم کوتاه به عنوان اتفاقهایی قابل اعتنا در این دوره یاد کرد و گفت که میتوان به آینده سینما امیدوار بود.
منوچهر شاهسواری -مدیر عامل خانه سینما- نیز در سخنانی بیان کرد: از شهاب عزیز تقاضای عاجزانه دارم که بجز فیلم کوتاه به هیچ بخش دیگری از سینما نپردازد.
او خطاب به این بازیگر و دبیر جشن گفت: تو یک ذخیرهگاه ایجاد کردهای و این را با انواع پالایشگاه خراب نکن و برای آینده سینما آن را حفظ کن.
وی ادامه داد: در اواخر قرن نوزدهم با یک دوره پر از استبداد روبرو بودیم و زنده ماندن کودک زیر پنج سال هم استثنا بود، ولی در همان دوران خشونت بار، اسمهایی در فرهنگ و هنر باقیمانده که عشق و امید در آثارشان حیرتآور است. برای روزگار فعلی ما نیز فقط و فقط خلاقیتهای شماست که میتواند بگوید زندگی سویه دیگری هم دارد حتی اگر از تلخی هم گفته شود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- از «رها» تا «پُتک»؛ همکاری جدید شهاب حسینی و حسام فرهمند
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- با حضور شهاب حسینی؛ پیش تولید «دومان» به پایان رسید
- صدور پروانه نمایش برای فیلمهای شهاب حسینی و حسین میرزامحمدی
- «اسپات لایت» با «آبان» میآید
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- درباره «رها»/ تاراج
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- جایزه جشنواره اسپانیایی به «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی
- توضیح شهاب حسینی درباره صحبتهایش در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





