شهرام مکری، کارگردان سینما ضمن اشاره به اهمیت دورههای عملی فیلمسازی برای فیلمسازان جوان، تأکید کرد کارگردانان فیلم کوتاه چارهای جز تلاش برای دیده شدن در جشنوارهها ندارند.
به گزارش سینماسینما، شهرام مکری نویسنده و کارگردان سینما که در دومین دوره اردوی منطقهای فیلمسازی «ایده تا تولید» انجمن سینمای جوانان ایران که در شهر همدان برگزار میشود، درباره اهمیت پرداختن به فیلم کوتاه و برگزاری دورههای آموزشی که به فضای عملیاتی و کاربردی نزدیک است، عنوان کرد: حرکت دورههای آموزش فیلمسازی به سمت فرم جدید که هم عملی و هم کاربردیتر است، در مقایسه با دورههای تئوری و محتوایی، مسالهای است که سالها فضای آموزش در فیلمسازی به آن نیاز داشته است. خوشبختانه در حوزههای تئوری پیشرفت قابل ملاحظهای داشتهایم ولی در فضای عملی آنچنان کارنامه قابل ملاحظهای در بخشهای مختلف سینما وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه امکانات و شرایط برگزاری دورههای عملی در ایران به دلیل هزینههای سنگین اجرای آن محدود است، ادامه داد: دانشگاهها، مراکز علمی و هنرستانها، آموزشگاهها و سازمانهای سینمایی و حتی انجمن سینمای جوانان ایران، بیشتر دورههای آموزشی که تا امروز برگزار کردهاند، حول محور مسائل محتوایی و تئوری بودهاست و از این منظر برگزاری هر مدل از دورههای آموزش عملی، مانند دوره «ایده تا تولید» انجمن سینمای جوانان، با ارزش است و من به شخصه از برگزاری این دورهها حمایت میکنم.
مکری با بیان اینکه دوره فیلمسازی «ایده تا تولید» سبک جدیدی از برگزاری دوره آموزش سینمایی در ایران است، اظهار کرد: سبک برگزاری دوره «ایده تا تولید» سبکی است که در کشورهای مختلف و جشنوارههای متنوع، مانند کمپ استعدادهای جشنواره برلین و کمپ استعدادهای جشنواره بوسان نمونههای مشابه دارد و ایده این قبیل دورهها، جواب خود را به خوبی پس داده است و در نتیجه تجربه این دورهها برای اهالی فیلم کوتاه ایران و انجمن سینمای جوانان ایران میتواند بسیار مثبت باشد و یک قدم رو به جلو است.
حرکت سینمای ایران میانه دوگانه اروپا یا آمریکا؟
کارگردان «ماهی و گربه» درباره توجهی که دوره «ایده تا تولید» به مساله ژانر دارد، توضیح داد: سینمای ایران بعد از انقلاب دچار یک دودستگی شد که حاصل یک تضاد و دوگانگی ریشهدار و قدیمی بود. اینکه سینمای ایران باید طبق چه ساختاری شکل بگیرد، مساله اصلی جریانهای سینمایی ایران بوده است. یک دسته و جریان معتقد هستند که سینمای ایران باید طبق سینمای هنری و به اصطلاح سینمای اروپایی شکل بگیرد و دسته و جریان دیگر هم علاقه دارد که سینمای ایران به سینمای آمریکا با توجه به اهمیت ژانر نزدیک شود.
وی افزود: سینمای ایران و نهادهای سینمایی در هر دورهای با توجه به فضای مدیریتی خود و متناسب با فرهنگ و شرایط ایران، به سمت یکی از این دو جریان حرکت کرده است. انجمن سینمای جوانان ایران هم مدتهای زیادی به سینما با نگاه جریان اول که جریان سینمای هنری و اروپایی یا به تعبیری سینمایی با مخاطب خاص بود توجه میکرد و فضای کلی فیلمهای کوتاه را اینگونه شکل داده بود. اما در دوره جدید انجمن سینمای جوانان ایران، این ضرورت تعریف شده است که اهمیت پرداختن به ژانر برای کارگردانهای جوان روشنتر و ملموستر شود.
مکری با ذکر این مساله که در نهایت کارگردانهای جوان هستند که انتخاب میکند در کدام جریان سینمایی رشد کنند و تجربههای فیلمسازی خود را در کدام جریان شکل بدهند، گفت: تجربه پرداختن به ژانر در فیلم کوتاه میتواند برای هنرجوها بسیار با ارزش باشد، اما نکته اینجا است که باید به هر دو جریان توجه داشت و اولویت دادن به یک جریان نباید به معنای حذف جریان دیگر در سینمای کوتاه باشد.
کارگردان فیلم «جنایت بیدقت» در پاسخ به این پرسش که وضعیت سینمای کوتاه و آثار تولید شده در انجمن سینمای جوانان ایران توسط کارگردانهای کار اولی را چگونه بررسی میکند، بیان کرد: من سالهای طولانی در انجمن سینمای جوانان ایران فعالیت کردهام و به عنوان مدرس، داور و فیلمساز در دورههای مختلف انجمن حضور داشتهام و با ساختار کلی انجمن سینمای جوانان به ویژه دفتر تهران آشنایی دارم.
احتمال خطا در کشف استعدادها را کاهش دهیم
وی با بیان اینکه بهترین فیلمسازان ایرانی در سینمای کوتاه و بلند از اعضای انجمن سینمای جوانان ایران بودهاند، عنوان کرد: انجمن سینمای جوانان ایران به غیر از حوزه توزیع و عرضه که در سالهای متمادی با مشکل رو به رو است، در حوزه تولید و آموزش توانسته رو به جلو حرکت کند و همیشه خودش را به چالش کشیده که بهترین برآیند و بازخورد را داشته باشد. انجمن سینمای جوانان ایران همیشه از تحول به سمت تازه و نو بودن نترسیده و این مساله از نقاط قوت انجمن سینمای جوانان ایران بوده است.
مکری که به عنوان استاد هنرجوهای ژانر رازآلود در دومین دوره «ایده تا تولید» حضور دارد، با اشاره به اینکه این سبک از دورهها باید ادامه داشته باشد و آموزش خط مقدم فیلمسازی است، بیان کرد: امیدوار هستم دوره «ایده تا تولید» ادامهدار باشد، با شهرها و هنرجوهای بیشتری برگزار شود و احتمال خطای اینکه استعدادهایی در روند برگزاری این دوره نادیده گرفته شوند، کمتر شود.
کارگردان و نویسنده فیلم «هجوم» در پایان درباره جشنوارهزدگی کارگردانهای جوان سینمای کوتاه و آسیب شناسی این مساله هم گفت: قبول دارم که بسیاری از کارگردانهای فیلم کوتاه جشنوارهزده هستند، اما راه و چاره دیگری ندارند و من جایگزین دیگری برای دیده شدن یک اثر برای سازنده آن ندارم؛ یک فیلمساز باید به شکلی تولید یک فیلم کوتاه را اطلاعرسانی کند؛ نمایش دهد و برای آن خبررسانی کند. در سینماهای ایران که به غیر از جشنواره و پاتوقهای فیلم کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران، محل دیگری برای اکران فیلمهای کوتاه وجود ندارد، پس یک کارگردان مجبور است که دست به دامن رسانه و جشنواره شود تا ثمره کار خود را به این شکل به نمایش بگذارد.
دومین اردوی منطقهای فیلمسازی «ایده تا تولید» ۳۱ تیرماه تا ۷ مردادماه ۱۴۰۱ بهمیزبانی انجمن سینمای جوانان همدان برگزار خواهد شد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- فیلم شهرام مکری به ۴ جشنواره خارجی میرود
- نماینده اسکار تاجیکستان به عربستان میرود/ نمایش فیلم شهرام مکری در جشنواره دریای سرخ
- جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران ۴۲ برگزیدگانش را شناخت/ فیلم کوتاه «معیار» از شیلی به اسکار راه یافت
- معرفی نامزدهای چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» در راه سنگاپور
- بهروز شعیبی: ما هیچ تیتری برای ممنوعیت نگذاشتیم/ «بدون چالش بودن فیلمها» اتفاق خوبی برای جشنواره نیست
- «جنایت بیدقت»؛ طغیانِ زمان، تکرارِ تاریخ و رقصِ سرنوشت در سینمای شهرام مکری
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- جشنواره بوسان برگزیدگانش را شناخت/ سه جایزه برای سینماگران ایرانی
- جشنواره بوسان به فیلم شهرام مکری جایزه داد
- «سوینا» در جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- «خرگوش سیاه خرگوش سفید» راهی شیکاگو شد
- فیلم شهرام مکری در بخش رقابتی جشنواره بوسان
- پایان ساخت فیلم جدید شهرام مکری در تاجیکستان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





