محمد خزاعی گفت: برای تقویت سینمای هنری و تجربی برنامههای نوینی در سازمان سینمایی طراحی شده است.
به گزارش سینماسینما، به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی محمد خزاعی گفت: در برنامههای کلان پیش رو در سازمان سینمایی ما در پی برنامهریزی و طراحی شیوههایی هستیم که مجاری اکران آثار هنری و تجربی سینمای ایران را تسهیل و گسترش دهد.
وی ادامه داد: سازمان سینمایی قصد دارد در راستای رشد دانش سینمایی مخاطبان و ارتقای کیفیت هنری سینما، فصل نوینی را برای حمایت از فیلمهای هنری و تجربی در کشور آغاز کند. در این مسیر ضمن بهره گیری و استفاده از تجارب و دستاوردهای ارزشمند فعالان این عرصه در سالهای گذشته بر این باور هستیم که حوزه پخش و اکران اینگونه محصولات سینمای ایران به گسترش بسترها و ظرفیتها بیش از گذشته نیازمند است.
رئیس سازمان سینمایی گفت: اگر چه موسسه هنر و تجربه ایرانیان طی هشت ساله گذشته، در این زمینه فرصتهای ارزشمندی را به عنوان تنها بازوی معین و فضای کمکی برای چرخه اکران این گونه آثار در کشور مهیا ساخته ولی کافی نبوده است.
به گفته وی؛ کارگروهی متشکل از کارشناسان، متخصصان و فعالان مجرب این حوزه پس از مطالعه، ارزیابی و آسیبشناسی این عرصه و بازشناسی ظرفیتهای بالقوه و بالفعل این بخش به بازتعریف و بازطراحی مدلها و ساختار اجرایی برای این بخش اقدام کردهاند. این تغییرات با هدف گسترش حوزه پخش این فیلمها در گستره مراکز و مؤسسات حقیقی و حقوقی بیشتر، نیاز جدی این عرصه است.
خزاعی ضمن تشکر از تلاشها و اقدامات اثرگذار مؤسسه هنر و تجربه ایرانیان گفت: ما در سازمان سینمایی ضمن دعوت و استقبال از تداوم فعالیتهای مؤسسه هنر و تجربه ایرانیان، برای پویایی بیشتر و بالندگی این بخش در نظر داریم از ظرفیتها، امکانات و همیاری های بیشتر بخشهای خصوصی و دولتی – حقیقی و حقوقی بهره ببریم.
وی با بیان این که مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از این پس به عنوان متولی این بخش معرفی میشود گفت: مرکز گسترش از این پس مدیریت، هماهنگی و نظارت بر فعالیتهای این حوزه و همچنین، وظیفه حمایت و کمک به چرخه اکران فیلمهای هنری و تجربی را بر عهده خواهد داشت.
رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان ساخت: در فصل جدید حمایت از اکران آثار هنری و تجربی، در کنار مؤسسه هنر و تجربه ایرانیان، کلیه مؤسسات و دفاتر پخش و اشخاص حقیقی و حقوقی علاقهمند هم میتوانند در این عرصه حضور پیدا کنند و هیچ مجموعهای به صورت انحصاری در این زمینه فعالیت نخواهد داشت.
وی با بیان این که سینمای تجربی و هنری بدون تردید، خاستگاه و رویشگاه نسل جدید فیلمسازان و آینده سازان سینمای ایران تلقی می شود، گفت: با تغییر مدل اجرایی و ساختار عملیاتی عرصه پخش و اکران فیلمهای هنر و تجربه، اکران این فیلمها میتواند به جایگاه شایسته و درخور سازندگان آنها برسد.
خزاعی با اشاره به این که احیای سینمای هنری و تجربی به ایجاد تغییرات بنیادین در زنجیره اکران و پخش در سینماها و اکران آنلاین و پلتفرمها وابسته است گفت: برای ایجاد این اتفاق ما نیاز به سرمایهگذاری گستردهتر و ایجاد بسترها و فضاهای نمایشی بیشتر داریم تا وضعیت آثار هنری و تجربی و فیلمهای کوتاه، مستند و انیمیشن از شرایط مهجور فعلی دستخوش تغییر و تحول شود.
رئیس سازمان سازمان با بیان اینکه نگرش ما به این نوع سینما، نگاهی از سر رفع تکلیف و نمادین و نمایشی نیست تصریح کرد: اهتمام به ظرفیتها و کارکردهای سینمای هنری و تجربی در کیفیت آینده سینمای ایران تاثیرگذار؛ و مکمل سینمای بدنه و اکران است. قطعا، اگر گونههای مختلف سینمایی هر کدام در جای خود برنامهریزی شوند برای رشد و اعتلای سینمای ملی مهم و ضروری هستند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام مستندهای راهیافته به بخش مسابقه دانشجویی «سینماحقیقت»
- اعلام ۱۱ مستند بلند بخش مسابقه بینالملل «سینماحقیقت ۱۹»
- ۱۶۰۶ قطعه عکس به دبیرخانه مسابقه «از قاب تا روایت» رسید
- انیمیشنهای ایرانی در بخش مسابقه جشنواره یونانی
- سفرهای جشنوارهای «گلهای کاغذی» ادامه دارد
- جایزه جشنواره اسپانیایی به مستتد هادی آفریده رسید
- رونمایی بسته فیلمهای مستند «زن، دوربین، نگاه» در هنر و تجربه/ نمایش ویژه برای «آخرین کوسه نهنگ»
- «بوم ایرانی» اکران آنلاین میشود
- هادی آفریده داور جشنواره فیلم «درخت زردآلو» شد/ نمایش «پیر پسر» در بخش ویژه
- «گلهای کاغذی» در راه ایتالیا
- حاجی مشهدی: فضای مجازی شبه منتقد پروری میکند/ لزوم تقویت ساختارهای نقد جدی
- «کلنل، ققنوس و پر» روی پرده میروند
- فیلم ایرانی بهترین مستند جشنواره مجارستانی شد/ «پتتیک» به یونان میرود
- راهیافتن «یک وجب خاک» به بخش مسابقه جشنواره شانگهای
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





