عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بازدید از سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به پرسش های اهالی رسانه پاسخ داد.
به گزارش سینماسینما، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد عصر شنبه اول اردیبهشت ماه با حضور در پردیس چارسو محل برگزاری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره جداسازی بخش ملی و جهانی جشنواره گفت: جداسازی این دو بخش به چند دلیل بود که مهم ترین دلیل این بود که بخش جهانی با توجه به هیجان فیلم های داخلی دیده نمی شد آن هم در حالی که بخش جهانی کارکردهای متنوعی داشت.
وی افزود: به نظر من در این سال ها که از تفکیک دو بخش جشنواره می گذرد، جشنواره جهانی توانسته جایگاه خود را پیدا کند و روند رو به رشدی داشته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه عنوان «فجر» نباید برگزاری جشنواره را به دهه فجر منحصر کند، بیان کرد: عنوان «فجر» نسبت جشنواره را با جمهوری اسلامی مشخص می کند و این نسبت با سینمای ایران همواره حفظ خواهد شد.

صالحی درباره تعامل سینمای ایران با جشنواره های دیگر دنیا و حضور فیلمسازانی چون اصغر فرهادی و جعفر پناهی در جشنواره های خارجی گفت: نگاه ما تعامل حداکثری با سینمای جهان است و جشنواره جهانی فیلم فجر نیز با همین سیاست حرکت کرده است. ما با همین رویکرد ارتباطات جهانی خود را تنظیم و ترسیم کرده ایم البته طبعا پاره ای از قوانین و قواعد وجود دارد که باید رعایت شود و در مورد این دو فیلمساز به موضع رسمی نرسیده ایم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره همکاری وزارت امور خارجه و دستگاههای امنیتی برای دعوت از مهمانان شاخص سینمای جهان به جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: باید بتوانیم به سوی تعامل حداکثری بین دستگاه امنیتی و فرهنگی پیش برویم.

وی افزود: جشنواره جهانی فیلم فجر میتواند فرصتی برای سینما و فرهنگ و هنر ایران باشد. خوشبختانه در سه سال گذشته فضای مورد نظر برای تعامل حوزه فرهنگ و امنیت تقویت شده و سال به سال به مشترکات بیشتری می رسیم. ما میدانیم که هر چه میزان ارتباطتمان با فرهنگ و سینمای جهان بیشتر شود به نفع فرهنگ و هنر ایران است. خوشبختانه میزان این تعاملات در جشنواره امسال نسبت به سال گذشته خیلی بهتر بوده است.
صالحی درباره همکاری هرچه بیشتر سایر دستگاههای دولتی و سازمانهای عمومی برای برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان کرد: به نظر میآید کل کشور باید به این نتیجه برسد که سینمای ایران برایشان یک فرصت است. نه تنها بخش فرهنگ بلکه بخش اقتصاد در حیطههای مختلفی مانند گردشگری، کشاورزی و همه سازمانها باید به این تفکر برسند که سینمای ایران فرصتی ملی است و اگر از این فرصت استفاده حداکثری شود نه تنها به نفع سینما و فرهنگ و هنر است بلکه به نفع ایران خواهد بود از این جهت وزارتخانهها و سازمانهای مختلف دولتی و عمومی کشور هر مقدار که به سینما نزدیک شوند مانند همین جشنواره سینمایی که دریچهای به خارج از کشور گشوده، به نفع خود آنها نیز هست.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نامه نگاری سینماگران با رییس جمهوری گفت: اهالی سینما این حق را دارند که طرف خطاب را اشخاص مختلف قرار دهند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- مراسم خاکسپاری محمدعلی کشاورز / گزارش تصویری
- توئیت وزیر ارشاد درباره بازگشایی سالنهای سینما و تئاتر
- واکنش وزیر ارشاد به جنجالی که گفتههای یک مداح آفرید
- نامه صنوف خانه سینما به وزیر ارشاد/ وضعیت نابسامان سینماگران را تدبیر کنید
- مردم احسان کنند مسئولان مدیریت کنند!
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- پیام تسلیت وزیر ارشاد در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد





