عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بازدید از سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به پرسش های اهالی رسانه پاسخ داد.
به گزارش سینماسینما، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد عصر شنبه اول اردیبهشت ماه با حضور در پردیس چارسو محل برگزاری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره جداسازی بخش ملی و جهانی جشنواره گفت: جداسازی این دو بخش به چند دلیل بود که مهم ترین دلیل این بود که بخش جهانی با توجه به هیجان فیلم های داخلی دیده نمی شد آن هم در حالی که بخش جهانی کارکردهای متنوعی داشت.
وی افزود: به نظر من در این سال ها که از تفکیک دو بخش جشنواره می گذرد، جشنواره جهانی توانسته جایگاه خود را پیدا کند و روند رو به رشدی داشته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه عنوان «فجر» نباید برگزاری جشنواره را به دهه فجر منحصر کند، بیان کرد: عنوان «فجر» نسبت جشنواره را با جمهوری اسلامی مشخص می کند و این نسبت با سینمای ایران همواره حفظ خواهد شد.
صالحی درباره تعامل سینمای ایران با جشنواره های دیگر دنیا و حضور فیلمسازانی چون اصغر فرهادی و جعفر پناهی در جشنواره های خارجی گفت: نگاه ما تعامل حداکثری با سینمای جهان است و جشنواره جهانی فیلم فجر نیز با همین سیاست حرکت کرده است. ما با همین رویکرد ارتباطات جهانی خود را تنظیم و ترسیم کرده ایم البته طبعا پاره ای از قوانین و قواعد وجود دارد که باید رعایت شود و در مورد این دو فیلمساز به موضع رسمی نرسیده ایم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره همکاری وزارت امور خارجه و دستگاههای امنیتی برای دعوت از مهمانان شاخص سینمای جهان به جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: باید بتوانیم به سوی تعامل حداکثری بین دستگاه امنیتی و فرهنگی پیش برویم.
وی افزود: جشنواره جهانی فیلم فجر میتواند فرصتی برای سینما و فرهنگ و هنر ایران باشد. خوشبختانه در سه سال گذشته فضای مورد نظر برای تعامل حوزه فرهنگ و امنیت تقویت شده و سال به سال به مشترکات بیشتری می رسیم. ما میدانیم که هر چه میزان ارتباطتمان با فرهنگ و سینمای جهان بیشتر شود به نفع فرهنگ و هنر ایران است. خوشبختانه میزان این تعاملات در جشنواره امسال نسبت به سال گذشته خیلی بهتر بوده است.
صالحی درباره همکاری هرچه بیشتر سایر دستگاههای دولتی و سازمانهای عمومی برای برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان کرد: به نظر میآید کل کشور باید به این نتیجه برسد که سینمای ایران برایشان یک فرصت است. نه تنها بخش فرهنگ بلکه بخش اقتصاد در حیطههای مختلفی مانند گردشگری، کشاورزی و همه سازمانها باید به این تفکر برسند که سینمای ایران فرصتی ملی است و اگر از این فرصت استفاده حداکثری شود نه تنها به نفع سینما و فرهنگ و هنر است بلکه به نفع ایران خواهد بود از این جهت وزارتخانهها و سازمانهای مختلف دولتی و عمومی کشور هر مقدار که به سینما نزدیک شوند مانند همین جشنواره سینمایی که دریچهای به خارج از کشور گشوده، به نفع خود آنها نیز هست.
وی در پاسخ به پرسشی درباره نامه نگاری سینماگران با رییس جمهوری گفت: اهالی سینما این حق را دارند که طرف خطاب را اشخاص مختلف قرار دهند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- مراسم خاکسپاری محمدعلی کشاورز / گزارش تصویری
- توئیت وزیر ارشاد درباره بازگشایی سالنهای سینما و تئاتر
- واکنش وزیر ارشاد به جنجالی که گفتههای یک مداح آفرید
- نامه صنوف خانه سینما به وزیر ارشاد/ وضعیت نابسامان سینماگران را تدبیر کنید
- مردم احسان کنند مسئولان مدیریت کنند!
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- پیام تسلیت وزیر ارشاد در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی
- گذری در جشنواره سینما حقیقت / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟