کامیار محسنین،مدیر ارتباطات جشنواره جهانی فیلم فجر در نشست مجازی «چالشهای برگزاری جشنوارههای فیلم در دنیا» معضلاتی که سینمای ایران در عرصه بین المللی با آن درگیر است را مورد بررسی قرار داد.
به گزارش سینماسینما در ادامه برنامههای «دوشنبههای سینما» که بهصورت زنده در صفحه اینستاگرام خانه هنرمندان ایران برگزار میشود، دوشنبه ۶ مرداد نشست «چالشهای برگزاری جشنوارههای فیلم در دنیا» برگزار شد. در بخشهایی از این نشست که کیوان کثیریان مدیر سینما تک خانه هنرمندان به عنوان کارشناس در آن حضور داشت، کامیار محسنین درباره موانع پیش روی فیلم های ایرانی برای حضور در مجامع بین المللی به نکات مهمی اشاره کرد.
او مشکلات سینمای ایران را این چنین دسته بندی کرد: برای حضور بین المللی سینمای ایران چند مشکل وجود دارد. یک مشکل تحریم ها است و همچنین سمپاشی هایی است که علیه سینمای ایران می شود. یک مشکل دیگر این است که طیفی در کشور هستند که دوست ندارند سینمای ایران در خارج از ایران دیده شود. متاسفانه آنها به جای اینکه بررسی جامعی انجام دهند تا دریابند که تاکنون از طیف های مختلف فیلم ایرانی در مجامع بین المللی به نمایش درآمده است معمولا انگشت روی دو یا سه فیلم مشخص می گذارند و با بررسی آن چند فیلم به این نتیجه می رسند که باید کاری کنند تا کلیت سینمای ایران در خارج از کشور دیده نشود.
این منتقد و کارشناس سینما افزود: یک مشکل دیگر این است که تنش هایی بین پخش کنندگان و تهیه کنندگان وجود دارد. یک مشکل خیلی بزرگ که ماه های اخیر برای حضور فیلم های ایرانی در خارج از کشور به وجود آمده این است که با توجه به شرایط فعلی پلتفرم های داخلی قدرت خیلی زیادی پیدا کرده اند و به عنوان محل اصلی درآمدزایی سینمای ایران معرفی شده اند و تاکید می کنند که اگر شما فیلم هایتان را به ما می دهید باید پخش بین المللی آن را هم به ما بسپارید. مشکل اینجاست که IP فیلم های ایرانی برای خارج از کشور باز است یعنی مثلا فردی که در سوییس زندگی می کند با یوزرنیم و پسوردی که از ایران خانواده اش برایش خریداری می کنند می تواند فیلم های ایرانی را در سوییس ببیند. این در حالی است که طبق مقررات جشنواره های سینمایی هر فیلم که روی پلتفرم ها پخش شود حق شرکت در جشنواره ها را ندارد. پلتفرم های خارجی هم وقتی می خواهند فیلم ایرانی بخرند بررسی می کنند ببینند مثلا مهاجران ایرانی منطقه مورد نظرشان چه تعداد هستند و چقدر فیلم می بینند و وقتی به این نکته می رسند که فیلم های ایرانی را دیده اند، از خرید فیلم مصرف می شوند و از این اقدام پلتفرم ها سینمای ایران ضرر زیادی می کند و فیلم ها دیده نمی شوند. این مشکل خیلی بزرگ است که برای سینمای ایران پشت هم به وجود می آید. یک موضوع اساسی این است که اصولا تهیه کننده ها اعتماد می کنند و قرارداد را همین جوری امضا می کنند و توجه نمی کنند که پخش خارجی فیلم هایشان را هم به پلتفرم های داخلی واگذار کرده اند.
محسنین با اشاره به اقداماتی که می توان برای رفع این مشکل کرد گفت: مدتهاست بین فعالان بین المللی سینمای ایران این بحث وجود دارد که باید شیوه نامه ای تنظیم شود که بحث ارزآوری از خارج را هم مدنظر داشته باشد. اگر من اینجا یک اکانت به ریال بخرم و بدهم به کسی که در کشور اروپایی زندگی می کند چه دردی از سینمای ایران را دوا می کند؟ چه سهمی از بازار بین المللی را برای سینمای ایران به همراه می آورد. تا حالا هیچ اقدام رسمی صورت نگرفته است. یک بخش آن هم مربوط به فعالیت برخی از پخش کنندگان ما است. از وقتی تحریم ها تشدید شده حتی وقتی مبالغی را وصول می کنند اقدام به تسویه حساب با تهیه کنندگان نمی کنند. بنابراین تهیه کنندگان به این نتیجه می رسند که پخش بین المللی فیلم هایشان اصولا درآمدی برایشان ندارد و اینگونه شده است که تهیه کنندگان به پخش بین الملل کم اعتنا شده اند. در حالی که ما می بینیم وقتی فیلم هایی در خارج از ایران به موفقیت می رسند در داخل نیز تماشاچیان بیشتری پیدا می کنند. تماشاگرن کنجکاو می شوند ببینند فیلمی که در خارج موفقیت به دست آورده چه بوده. الان با توجه به قراردادهای جدید پلتفرم ها، از این پتانسیل صرف نظر شده است.
او در پاسخ به سوال کیوان کثیریان درباره این که آیا پلتفرم های داخلی نمی توانند IP فیلم های ایرانی را برای خارج از کشور ببندند؟ گفت: وقتی IP فیلم های خارجی را که بدون خرید حقوقشان روی پلتفرم خود قرار می دهند می بندند تا خارجیها نبنند که فیلمشان را بدون پرداخت حقوق پخش کرده اند، قطعا می توانند برای فیلم های ایرانی هم همین کار را کنند. ولی ترجیح می دهند نبندند! سازمان سینمایی و شورای بین الملل باید به این موضوع خیلی توجه کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «آوردگاه»؛ عشق سالهای جنگ و بیماری…
- «ناپولی – نیویورک (ناپل به نیویورک)»؛ مسیحی سرگردان
- یادداشتی کوتاه درباره «خائن کشی»؛ تاریخ به مثابه ابزاری برای تغییر فضا
- ورود برای بیست و هفت سال به بالا ممنوع/ نگاهی اجمالی به «پرویز خان»
- در فقدان نگاه زنانه؛ دو مجموعه، دو فیلمساز زن ایرانی
- اولین روز مسترکلاس «شکوه سینما» برگزار شد
- اندر احوال کشتیشکستگان سینمای ایران/ عصر فراموشی
- درباره اوضاع آشفته این روزهای سینمای ایران و چند توصیه
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ باید راوی این دوران باشیم تا گرفتار جعل نشود
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- سفر در میدان خطر/ نگاهی به فیلم «آدمکش» ساخته دیوید فینچر
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ «شکارچی گوزن» از تراژدی جنگ تا جادوی سینما/ دنبال داستان نباشید!
- پیمان معادی پاسخ میدهد؛ واکنشها به اتهام دو بازیگر زن به سعید پورصمیمی چه بود؟
- پای مریل استریپ با «شکارچی گوزن» به خانه هنرمندان ایران باز میشود
- گفتوگوی خبرگزاری دانشجو با کیوان کثیریان (بخش دوم)/ هنر دستوری نیست و هنرمند باید بتواند در یک فضای باز خیالش را پرواز بدهد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





