یکی از فیلمهایی که امسال فرم حضور در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر را تکمیل کرده؛ آشغالهای دوستداشتنی به کارگردانی محسن امیریوسفی است.
به گزارش سینماسینما، آشغالهای دوستداشتنی فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیهکنندگی محسن امیریوسفی ساخته سال ۹۱ است. این فیلم از دولت محمود احمدینژاد موفق به دریافت مجوز پخش نشد و از دولت حسن روحانی نیز نتوانست پروانه نمایش برای سیودومین جشنواره فیلم فجر دریافت کند.
امیر یوسفی این فیلم را با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخت و بعد آن را برای حضور در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر ارائه کرد اما فیلم نه تنها در جشنواره به نمایش درنیامد بلکه توسط هیات انتخاب نیز دیده نشد. حتی در محافل سینمایی شنیده شد علیرضا رضاداد فیلم را در کیف خود گذاشته و به هیچیک از اعضای هیات انتخاب نشان نداده است. به همین دلیل هیچ صورتجلسهای درباره دیدن شدن فیلم در سال ۹۲ نیز وجود ندارد. ابراهیم داروغهزاده و مازیار میری که جزء اعضای هیات انتخاب آن دوره بودند نیز اعلام کردند فیلم را ندیدهاند.
مهرماه سال ۹۳ نیز کمیسیون فرهنگی مجلس نامهای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت و از رئیس سازمان سینمایی تقاضا کرد به فیلم آشغالهای دوست داشتنی در کنار فیلمهایی همچون عصبانی نیستم و قصهها اجازه نمایش ندهد با این حال امیریوسفی سال ۹۳ نیز متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر بود و فرم حضور در جشنواره را تکمیل کرد که اینبار دبیرخانه جشنواره آن را رد کرد.
آشغالهای دوستداشتنی بعدها در یک نمایش خصوصی توسط سازمان سینمایی برای اهالی رسانه به نمایش درآمد و مورد استقبال منتقدان و رسانهها قرار گرفت هرچند کیفیت پایین نسخه به نمایش درآمده؛ اعتراضِ امیریوسفی را به دنبال داشت.
کارگردان فیلم آشغالهای دوست داشتنی بعدها سهم بنیاد سینمایی فارابی را خرید و مالکیت تمام فیلم را برعهده گرفت و امسال به عنوان کارگردان و مالک فیلم؛ فرم حضور در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر را تکمیل کرده و هماکنون فیلم را به دبیرخانه تحویل داده است.
هرچند در برخی رسانهها اعلام شد فیلم از سوی هیات انتخاب رد شده اما با پیگیریهای ایلنا مشخص شده این خبر صحت ندارد و سازندگان فیلم به شدت بهدنبال حضور فیلم در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر هستند و میخواهند فیلم توسط هیات انتخاب دیده شود و در صورت رد شدن؛ دلایل آن اعلام شود.
این اتفاق در حالی رخ داده است که فیلم دیگر محسن امیریوسفی به نام خواب تلخ بعد از ۱۲ سال توقیف سرانجام از ماه پیش در گروه هنر و تجربه اکران شده که ازقضا استقبال خوب مخاطبان را نیز همراه داشته است.
حال باید منتظر ماند و دید که آیا فیلم آشغالهای دوست داشتنی نیز به وضعیت خواب تلخ دچار میشود و چند سال دیگر توقیف میماند یا سازمان سینمایی آن را اکران میکند؟ هرچند خواب تلخ در زمان توقیف در ایران در بسیاری از جشنوارههای خارجی به نمایش درآمد و جوایز بسیاری نیز کسب کرد.
فیلم آشغالهای دوست داشتنی با حضور شهاب حسینی، صابر ابر، شیرین یزادنبخش، نگار جواهریان، هدیه تهرانی، اکبر عبدی و حبیب رضایی ساخته شده و به مسئله وحدت ملی و تحمل عقاید میپردازد.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به خاطر یک نقد طنزآمیز؛ شورایعالی تهیهکنندگان از محسن امیریوسفی شکایت کرد
- واکنش آقااسفندیار به بیانیه شورایعالی تهیه کنندگان در مورد پروانه ساخت
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- «قیف» با رضا عطاران به سینما میآید
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- کتاب محسن امیریوسفی اجازه توزیع در بازار کتاب را پیدا نکرد
- محسن امیریوسفی، مجددا رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران شد
- هیات مدیره جدید کانون کارگردانان سینما انتخاب شدند
- پروانه ساخت یک فیلم سینمایی صادر شد
- در شب محمدعلی نجفی مطرح شد؛ روشنفکری که برای نجات سینما تلاش کرد
- یادداشت محسن امیریوسفی در سوگ عباس اسفندیاری، بازیگر «خواب تلخ»/ مرگ یک سلبریتی خصوصی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





