یکی از فیلمهایی که امسال فرم حضور در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر را تکمیل کرده؛ آشغالهای دوستداشتنی به کارگردانی محسن امیریوسفی است.
به گزارش سینماسینما، آشغالهای دوستداشتنی فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیهکنندگی محسن امیریوسفی ساخته سال ۹۱ است. این فیلم از دولت محمود احمدینژاد موفق به دریافت مجوز پخش نشد و از دولت حسن روحانی نیز نتوانست پروانه نمایش برای سیودومین جشنواره فیلم فجر دریافت کند.
امیر یوسفی این فیلم را با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخت و بعد آن را برای حضور در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر ارائه کرد اما فیلم نه تنها در جشنواره به نمایش درنیامد بلکه توسط هیات انتخاب نیز دیده نشد. حتی در محافل سینمایی شنیده شد علیرضا رضاداد فیلم را در کیف خود گذاشته و به هیچیک از اعضای هیات انتخاب نشان نداده است. به همین دلیل هیچ صورتجلسهای درباره دیدن شدن فیلم در سال ۹۲ نیز وجود ندارد. ابراهیم داروغهزاده و مازیار میری که جزء اعضای هیات انتخاب آن دوره بودند نیز اعلام کردند فیلم را ندیدهاند.
مهرماه سال ۹۳ نیز کمیسیون فرهنگی مجلس نامهای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت و از رئیس سازمان سینمایی تقاضا کرد به فیلم آشغالهای دوست داشتنی در کنار فیلمهایی همچون عصبانی نیستم و قصهها اجازه نمایش ندهد با این حال امیریوسفی سال ۹۳ نیز متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر بود و فرم حضور در جشنواره را تکمیل کرد که اینبار دبیرخانه جشنواره آن را رد کرد.
آشغالهای دوستداشتنی بعدها در یک نمایش خصوصی توسط سازمان سینمایی برای اهالی رسانه به نمایش درآمد و مورد استقبال منتقدان و رسانهها قرار گرفت هرچند کیفیت پایین نسخه به نمایش درآمده؛ اعتراضِ امیریوسفی را به دنبال داشت.
کارگردان فیلم آشغالهای دوست داشتنی بعدها سهم بنیاد سینمایی فارابی را خرید و مالکیت تمام فیلم را برعهده گرفت و امسال به عنوان کارگردان و مالک فیلم؛ فرم حضور در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر را تکمیل کرده و هماکنون فیلم را به دبیرخانه تحویل داده است.
هرچند در برخی رسانهها اعلام شد فیلم از سوی هیات انتخاب رد شده اما با پیگیریهای ایلنا مشخص شده این خبر صحت ندارد و سازندگان فیلم به شدت بهدنبال حضور فیلم در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر هستند و میخواهند فیلم توسط هیات انتخاب دیده شود و در صورت رد شدن؛ دلایل آن اعلام شود.
این اتفاق در حالی رخ داده است که فیلم دیگر محسن امیریوسفی به نام خواب تلخ بعد از ۱۲ سال توقیف سرانجام از ماه پیش در گروه هنر و تجربه اکران شده که ازقضا استقبال خوب مخاطبان را نیز همراه داشته است.
حال باید منتظر ماند و دید که آیا فیلم آشغالهای دوست داشتنی نیز به وضعیت خواب تلخ دچار میشود و چند سال دیگر توقیف میماند یا سازمان سینمایی آن را اکران میکند؟ هرچند خواب تلخ در زمان توقیف در ایران در بسیاری از جشنوارههای خارجی به نمایش درآمد و جوایز بسیاری نیز کسب کرد.
فیلم آشغالهای دوست داشتنی با حضور شهاب حسینی، صابر ابر، شیرین یزادنبخش، نگار جواهریان، هدیه تهرانی، اکبر عبدی و حبیب رضایی ساخته شده و به مسئله وحدت ملی و تحمل عقاید میپردازد.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- «قیف» با رضا عطاران به سینما میآید
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- کتاب محسن امیریوسفی اجازه توزیع در بازار کتاب را پیدا نکرد
- محسن امیریوسفی، مجددا رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران شد
- هیات مدیره جدید کانون کارگردانان سینما انتخاب شدند
- پروانه ساخت یک فیلم سینمایی صادر شد
- در شب محمدعلی نجفی مطرح شد؛ روشنفکری که برای نجات سینما تلاش کرد
- یادداشت محسن امیریوسفی در سوگ عباس اسفندیاری، بازیگر «خواب تلخ»/ مرگ یک سلبریتی خصوصی
- تغییرات جنجالی در شورای صنفی نمایش/ امیریوسفی رفت شایسته آمد
- نامه محسن امیریوسفی به حسین انتظامی درباره «آشغالهای دوست داشتنی اصل» و بازی بهروز وثوقی
- اظهارنظر هوشنگ گلمکانی درباره نامه امیریوسفی به هیات انتخاب جشنواره
- بازخوانی نظرات منتقد سینما و عضو هیات انتخاب جشنواره فجر درباره ممنوعیت بازی بهروز وثوقی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران