در هیچ کجای دنیا مجری مناظره نقش چوبخشک یا نهایتا تایمر را بازی نمیکند. او و البته تیم پشتیبان برگزاری، نماینده افکار عمومی و مخاطبان بیطرف برنامه هستند؛ پس باید بر «اطلاعات خام» ارائهشده نظارت کامل داشته باشند و اگر خبر نادرستی اعلام شد، دخالت کرده و حرف صحیح را به مردم اعلام میکنند؛ برای مثال، آمار تورم رسمی کشور یک عدد ثابت است که باید از جانب مراجع ذیصلاح اعلام شود. معنی ندارد که هر نامزدی بنابر مصحلت خودش یک عدد برای تورم اعلام کند. بعد هم هریک از طرفین بروند در روزنامههای جناح خود مدعی شوند که طرف دیگر دروغ گفت!سنت نامیمون دروغگویی نامزدها در کشور ما دقیقا محصول نقص در شیوه برگزاری مناظره است. متأسفانه مسئولان برگزاری مناظره در صداوسیما، تعریفی ابتدایی و کودکانه از بیطرفی دارند. از نظر تلویزیون ملی ایران، بیطرفی مجری در آن است که اگر یک نامزدی به دیگری تهمت دروغ زد، سکوت کند! این مسئله نه تنها از لحاظ اخلاقی کاملا مردود است؛ بلکه اساسا مخل قضاوت صحیح شهروندان است.با این روال نادرست از برگزاری مناظرهها، به جای اینکه مردم در جریان اصل حقایق قرار بگیرند و نامزدها هم موظف شوند راهکارهای خود برای مسائل عینی را مطرح کنند، شاهد وضعیتی هستیم که مدام ادعاهای متناقض ارائه میشود و مردم صرفا باید به این فکر باشند که کدام طرف در حال دروغگویی است! آیا برای کشور و ملت ما شرمآور نیست که جدال نامزدهای بالاترین ارکان اجرائیاش به رقابت برای دروغگویی بدل شود؟اگر مسئولان میخواهند یک بار برای همیشه این جرثومه دروغگویی را ریشهکن کنند تا نه در این دوره و نه در هیچ دوره دیگری نامزدی با هدف «هرچه بیشتر دروغگفتن» وارد انتخابات نشود، شیوه برگزاری انتخابات باید اصلاح شود. به صورت مصداقی، وقتی دو گزینه مطرح انتخابات (روحانی و قالیباف) دارند درباره یک صفحه کاغذ یا ادعایی که تصویرش موجود است، حرفهای متناقض میزنند، تیم برگزاری باید بخشی از وقت مردم (نه از وقت یک نامزد خاص) را به بررسی صحت و سقم ادعای طرحشده اختصاص میدادند و مثلا آن برگه را با صدای بلند برای همه میخواندند و البته درباره صحت و سقمش هم اعتبارسنجی میکردند. این سادهترین و بدیهیترین وظیفه برگزارکنندگان است و سنت میمونی است که از این پس نه اینقدر بیاخلاقی در مناظره ببینیم و نه اینقدر مردم گیج شوند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- پس از چندبار وقفه؛ مل گیبسون «رستاخیز مسیح» را ۲۰۲۶ میسازد
- معرفی نامزدهای جوایز انجمن بازیگران آمریکا؛ نامزدی بازیگر فیلم علی عباسی/ پیشتازی «شرور» و «شوگان»
- معرفی نامزدهای جوایز ۲۰۲۵ انجمن کارگردانان آمریکا
- معرفی بخشی از فیلمهای جشنواره برلین
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ پوستر جشنواره رونمایی شد/ نشان جشنواره عنواندار میشود
- پایان ناامیدکننده سریال مهیار عیار
- یادداشتی به مناسبت زادروز فریدریش دورنمات
- پوستر دوم رویداد فرهنگی-هنری «خوشه پروین» رونمایی شد
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- برای کامران قدکچیان و روزهای اوجش
- کمدیهای مشنگ سینمای ایران را به کدام سو میبرد؟
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری /تراژدی بیپایان فقر در سینمای کمدی
- «خانه عروسک»؛ خودشناسی، خودباوری و رهایی
- تام فورد از حرفه مد بازنشسته میشود
- برگزاری کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت همراه اول
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- «بایکوت» ایرانی در راه بلغارستان
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود