شامگاه چهارشنبه سوم آذرماه مراسم رونمایی دومین فیلم از سری فیلمهای مستند «کارستان» در سالن کنفرانس وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد و طی آن، فیلم مستند «طبرستانیها» تازهترین ساختهی محسن عبدالوهاب به نمایش درآمد.
به گزارش سینماسینما، در ابتدای این مراسم که با حضور جمعی از هنرمندان، فعالان حوزهی اقتصادی و تعدادی از مدیران وزارت صنایع برگزار شد زهرا عمرانی، از سرپرستان گروه پژوهش در «کارستان» با اشاره به سابقهی عملکرد، فعالیت این گروه و تولیدات قبلی این مجموعه گفت: «آنچه که از «کارستان» یک پروژهی منحصر به فرد ساخته، همسو شدن یک نهاد مدنی، فعالان بخش خصوصی و همراهی با هنرمندان عرصهی مستندسازی است.»
وی گفت: «هرکدام از اینها ممکن است با هدفهای متفاوتی به این پروژه پیوسته باشند، اما انگیزهی اصلی پروژهی «کارستان» به قدری جذاب بوده که با وجود تمام فراز و نشیبها توانسته این عناصر را در کنار هم حفظ کند.»
سپس نجما هاشمی، عضو هیأت مدیرهی بنیاد کارآفرینی روی صحنه آمد و ضمن اشارهی اجمالی به نحوهی تأسیس این بنیاد و فعالیت کارگروههای آن در پانزده سال گذشته گفت: «در طول این سالها سعی کردیم با اتکا به توان مالی خود و بهرهگیری از تفکر و خلاقیتهای موجود، خدمات خود را به نقاط محروم کشور و بهخصوص استانهای دور افتاده ارائه کنیم.»
وی حمایت از پروژهی «کارستان» را یکی از آخرین فعالیتهای این بنیاد برشمرد و گفت: «متاسفانه کمبود منابع مالی باعث محدودیت ما شد. با این وجود تلاش داریم تا در مجموعهی مورد بحث، از تولید بیست و شش فیلم مستند در ارتباط با کارآفرینی حمایت کنیم.»
هاشمی سپس گفت: «حمایت از تولید این فیلمها، نمایش گستردهی آنها در سطح کشور و توزیع در دانشکدههای کارآفرینی میتواند باعث رشد تفکر و تقویت ایدهی توانایی در بین جوانان کشور شده و روحیهی یاس و دلمردگی را از آنها دور کند.»
حسین ابوییمهریزی، معاون طرح و برنامهی وزارت صنعت، معدن و تجارت از دیگر سخنرانان جلسهی شب گذشته بود. وی با اشاره به سابقهی دوستی دیرینهی خود با برخی افراد حاضر در مستند «طبرستانیها» گفت: «یکی از علایم توسعهیافتگی در کشورهای مختلف، نحوهی برخورد با ذخایر علمی، فرهنگی، الگوها و بزرگان جامعه است. فرهیختگان و بزرگانی که در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و اقتصادی، ذخایر یک کشور به حساب میآیند.»
وی افزود: «به طور حتم هرچه بیشتر به این ذخایر بیشتر پرداخته و از آنها الگوبرداری شود، در کارها و برنامههای خود موفقتر خواهیم بود و در این زمینه، جامعه، ملت و نظامی دچار خسران خواهد شد که نسبت به فرهیختگان و داشتههای خود کاسبکارانه و با بیاعتنایی برخورد کند.»
آخرین بخش، قبل از نمایش فیلم نیز به صحبتهای رخشان بنیاعتماد اختصاص داشت. این هنرمند که مشاورهی پروژهی «کارستان» را برعهده داشته گفت: «رونمایی هرکدام از فیلمهای کارستان یک قدم نزدیکتر شدن به ایدهآلها و آرزوهایی است که پایانی ندارد.»
وی گفت: «فکر و ایدههای کارآفرینی آنقدر جای کار دارد که باورکردنی نیست. ایدههایی که جوانان کشور ما واقعاً به آن نیاز دارند اما متاسفانه به دلیل شرایط محدودکنندهای که به شکل عمومی در رسانههای تصویری، گفتاری و شنیداری کشور وجود دارد ما از دیدن بخش قابل احترام جامعه و الگوبرداری از آنها محروم هستیم. کسانی که نیازی به تصویرشدن ندارند اما ما و جامعه به تصویر آنها نیاز داریم.»
پیش از آغاز نمایش «طبرستانیها» از حضور و همکاری کوتاهمدت زندهیادان محمدرضا مقدسیان (مستندساز) و یدالله نجفی (صدابردار) که اولین همکاریها در پروژهی «کارستان» را رقم زدند تجلیل به عمل آمد و یاد و خاطرهی این عزیزان نیز گرامی داشته شد.
پس از نمایش فیلم، نوبت به صحبتهای مهندس بهزاد نبوی رسید. این حامی قدیمی صنایع ملی که بدون آمادگی قبلی و تنها به دعوت مجری برنامه روی صحنه آمده بود ضمن تشکر از پدیدآورندگان مجموعهی «کارستان» به ساختار تخصصی فیلم «طبرستانیها» اشاره کرد و گفت: «شاید بهتر بود این فیلم به نوعی تهیه میشد که بینندههای غیر آشنا به موضوع نیز میتوانستند اهمیت کار این عزیزان را درک کنند. در بخشهایی از فیلم که به ویژگیهای سالن تولید فولاد اشاره شده احساسم این است که نمایش عملکرد کسانی که در این زمینه فعالیت میکنند به نوعی کم نشان داده شده است.»
وی شرکت فولاد طبرستان را یکی از واحدهای تولیدی بسیار موفق در عرصهی صنایع معرفی کرد و افزود: «فعالیت این شرکت در دههی شصت و با مشکلات فراوان آغاز شد. اما به شکلی باورنکردنی اوضاع اقتصادی کشور به گونهای بود که نسبت به الآن وضعیت بهتری داشت.»
سخنران بعدی این مراسم مجتبی میرتهماسب، تهیهکنندهی پروژهی «کارستان» بود. میرتهماسب فیلم «طبرستانیها» را حاصل یک فعالیت سه ساله در زمینهی کارآفرینی دانست و گفت: «در این پروژه تمام سعی خود را کردهایم تا فیلمهایی تولید کنیم که قابلیت اکران و نمایش گسترده داشته باشد و بر جامعهی جوانان کشور تاثیرگذار باشد.»
وی مستندسازی از حجم زیاد فعالیتهای انجام شده در عرصهی صنعت را از پیچیدگیهای این پروژه برشمرد و گفت: «ساختن فیلم مستند کار سادهای نیست و توزیع و نمایش آن، کار بسیار سختتری است. خصوصاً وقتی از همان ابتدا توقعی از همکاری مدیران تلویزیون در اینباره نداشته باشیم.»
محسن عبدالوهاب، کارگردان فیلم نیز دیگر سخنران پس از نمایش مستند «طبرستانیها» بود. وی در ابتدای صحبتهای خود با یادآوری یاد و خاطرهی یدالله نجفی و محمدرضا مقدسیان، از همکاری اعضای شرکت فولاد طبرستان در ساخت این فیلم تشکر کرد و گفت: «برای این فیلم از بخشهای دیگری از فعالیت این شرکت هم تصویربرداری کرده بودیم اما از آنجا که هدف اصلی ما نمایش یک کار جمعی و گروهی بود به ناچار آن بخشها را کنار گذاشتیم.»
وی افزود: «بار دیگر از طبرستانیها تشکر میکنم. نه به خاطر همکاری در ساخت این فیلم بلکه به خاطر کار بزرگی که برای این سرزمین انجام دادند.»
آخرین سخنران جلسهی شب گذشته، غلامرضا رسولیان از اعضای هیات مدیرهی شرکت فولاد طبرستان بود. وی با اشاره به درخواستهای مکرر مبنی بر تشریح نکتههای موثر بر موفقیت این گروه گفت: «این گروه کوچک، سی و پنج سال پیش کار خود را بدون پشتوانهی قوی مادی و حمایتی آغاز کرد و با کارکردی آرام و پیوسته موفق شد چندین شرکت تولیدی و صنعتی و کشاورزی را از نقطهی صفر تاسیس و راهاندازی کنند.»
وی سپس با اشاره به مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولید در کشور گفت: «بدون تعارف و شعارپراکنی، هدف اولیه از بنیان گذاشتن این گروه، کارآفرینی، خدمت به همنوع و کسب ثواب اخروی نبوده است! هدف اولیهی ما کارآفرینی برای جمع ده بیست نفرهی خودمان بود که اغلب آنها بهشدت به کار نیاز داشتند و در گذران زندگی خود معطل مانده بودند.»
وی در بخش پایانی سخنان خود از همسران و خانوادههای اعضای شرکت طبرستان تشکر کرد و گفت: «ایران را هیچکس دیگری غیر از ایرانی نخواهد ساخت و اگر هرکدام از ما جز این فکر کنیم مطمئن باشید هیچکداممان درست نخواهیم شد.»
گفتنی است پایانبخش مراسم رونمایی از مستند «طبرستانیها» پذیرایی از مهمان و شرکتکنندگان حاضر در سالن بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- همزمان در سراسر دنیا؛ مستند «ژیلا» آنلاین اکران میشود
- اختصاصی سینماسینما/ رخشان بنیاعتماد: هنرمند، مزدور و رعیتِ اربابان پادگانی نیست
- نوزدهمین جشن تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر پایان یافت/ از وصیت رخشان بنیاعتماد تا جایزه جهانی کیارستمی
- ایران در جشنواره بینالمللی فیلم هند؛ یک داور و هشت فیلم
- تصویر چهل سال تهران در خانه تهران
- پروژه های «نیویورک ۲۰۲۰» و «پاریس به وقت کرونا» در جشن تصویر سال/ تشریح جزئیات جشن تصویر سال
- محسن عبدالوهاب: سینمای مستند نیازمند پژوهشی گسترده در مورد تاریخ خود است
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (۶)/ آزاده کفاشی، گلاره محمدی
- اعتراض کانون کارگردانان به صداوسیما
- رخشان بنیاعتماد: “زغال” یک هوای تازه در سینماست
- زایش/ نگاهی به فیلم «به دنیا آمدن»
- فروپاشی یک تصویر بینقص/ نگاهی به فیلم “به دنیا آمدن”
- روایت حیرانی/ نگاهی به فیلم «به دنیا آمدن»
- فردای پس از ازدواج فیلمهای فردین
- گفتوگو با محسن عبدالوهاب، کارگردان «به دنیا آمدن»/ شکست آنجایی است که آدم از تجربههایش استفاده نکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد