سینماسینما، آیدا مرادی آهنی
در وضعیت بیداستان سینمای ایران باید به هر فیلمی که سعی میکند برایمان قصهای بگوید، چنگ زد. «حمال طلا» جزو سه چهار فیلم جشنواره امسال بود که داستان داشت. اما غیر از این، اصلانی سراغ آدمها و مکانهایی رفت که بهندرت میشناختیم، یا در فیلمی دیده بودیم و همین آدمها و مکانها از اولین لحظات فیلم ما را کنجکاو میکنند. شاید اصلا برانگیختن کنجکاوی یکی از ترفندهای فیلمنامه اصلانی باشد. دیالوگهایی بهشدت همجنس فضا و حرکت دوربین و قابهایی که آنقدر نرم و روان به داخلشان سُر میخوریم که گاه متوجه تغییر زاویه یا چرخشهای دوربین نمیشویم. از درون قاب پنجرهای به فضای خاکی و یک استخر میرسیم که قرار است محتویات یک فاضلاب را در آن الک کنند.
آدمهای اصلانی همه به دنبال طلا هستند. شهر با تب و لرزِ طلا گرم و سرد میشود. پس وقتی طلا توی چاه خلا هم باشد، کسانی مثل رضا و لویی [لطفالله]، داروندارشان را پای یک فاضلاب میدهند و صبح تا شب توی استخرْ فضولات را از صافی رد میکنند تا به طلا برسند. به نظر میرسد تب طلای مردمان اصلانی از تب طلای کالیفرنیا تندتر است. شاید بهترین شخصیت فیلمنامه اصلانی لویی باشد، با یک جور سادگی و نادانستگی ذاتی. وفادارانه خدمت میکند، خوشدلانه امید دارد و موقع رفتن به سمت دردسرها به تنها چیزی که نگاه نمیکند، دردسر است؛ آن هم نه از روی خواست خودش، که با شادی نیامده از لحظههایی که مثل آن همه طلا هرگز به دست نمیآیند.
هرچه رضا از سر تحقیر و بیچارگی دنبال آن گردهای طلایی میگردد، لویی برای به دست آوردن آن شادی، و آن ذوق ناممکن ورق ورق چک میکشد و میریزد توی بازار. رقصش با شانههای تخممرغ میان آن حلبیآباد گواه امیدهای کسی است که حتی معنی ترکیدن حباب را نمیداند. اما کنار اینها نمیشود از بازی ژاله صامتی هم نگفت. در همان دو دقیقهای که برای اولین بار میبینیمش، او را میشناسیم؛ زنی منتظر و سرخوش که برای به دست آوردن این سرخوشی حسابی دستودلباز است. تا اینجا میشود گفت فیلم تورج اصلانی خیلی از فاکتورهای یک فیلم خوب را دارد، اما برای ما که روی صندلی سینما نشستهایم، کماکان این سوال مطرح است: «چطوری میخواد تمومش کنه؟» و متاسفانه فیلم پاسخ مناسبی به این پرسش نمیدهد. پایان فیلم به هیچ عنوان درخور آن نیست. یک پایان عجولانه و راحتترین راهی که میشد با آن یک داستان را تمام کرد و چه حیف!
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی از اولین تصاویر و تیزر «وابل» همزمان با نخستین اکران
- همکاری تورج اصلانی با کارگردان گرجی/ فیلمبرداری «پسر کوچک و جنگل» به پایان رسید
- تورج اصلانى جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره بالیوود ۲۰۲۱ را گرفت
- «نان مقدس» جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم «دهوک» را گرفت
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- اولین نمایش جهانی «بی سرزمین» در جشنواره سینه کوئست آمریکا
- «نان مقدس» در رقابت اصلی «زاگرب داکس»
- «نان مقدس» در ایتالیا برگزیده شد
- «حمال طلا» در جشنواره جهانی فیلم کُردی لندن اکران میشود
- «نان مقدس» در بخش مسابقه جشنواره «ترنتو» ایتالیا
- ۴ مستندساز ایرانی به جشنواره هات داکس دعوت شدند
- «بی سرزمین» تورج اصلانی راهی جشنواره فیلم فجر شد
- نگاهی به فیلمهای «دوئت»، «رضا» و «حمال طلا»
- نمایش پانزده فیلم کوتاه از ایران در نخستین جشنواره فیلم لیلون سوریه
- تورج اصلانی داور یک رویداد سینمایی بینالمللی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد