جواد طوسی در شرق نوشت :پریروز سالگرد تولد یک شاعر و نویسنده خودساخته و صاحب سبک بود. کسی که مثل هیچکس نیست. احمدرضا احمدی در طول حیات فرهنگی هنریاش، همواره انسانی بیحاشیه بوده است. از شروع فعالیت ادبیاش در انتشارات «طُرفه» در نیمه اول دهه ۴۰ و همکاری با «جنگ طرفه» و انتشار مجموعههای «روزنامه شیشهای» و کار در «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» از اواخر دهه ۴۰ و پیشنهادی نو و متفاوت برای تلفیق شعر و موسیقی با دعوت از آهنگسازانی چون فریدون شهبازیان، اسفندیار منفردزاده، کریم گوگردچی، مجید انتظامی و…، تا دستیاری برای جلال مقدم در فیلم دیدنی و ماندگار «فرار از تله» (۱۳۵۰) و ایفای یکی از نقشهای فرعی فیلم «پستچی» داریوش مهرجویی و انتشار هرازگاه چندین مجموعه شعر در این فاصله، با آدمی طرف بودهایم که بدون جاروجنجال کار خودش را کرده و اسبش را تاخته است. تنها شاعری چون او میتواند سوار بر اسب خیالش به سیاست و خشونت و زشتی و پلشتی پشت کند و با واژگان دلخواهش حریمی امن و چشمنواز بسازد و در چهارراه فصول نظارهگر روز و شب و ابر و باد و باران باشد و با رنگها بازی عاشقانه کند، عشق را با مرگ درهم آمیزد و در دامان سپید برف، خوابِ کودکانههایش را ببیند. تنها احمدرضا احمدی میتواند در کنار باغ خاطرهها، تصویرگر دریای متلاطم و پرآشوب باشد و همزمان گریز به داریوش رفیعی و ترانههایش بزند. این کُلاژ غریب، شاعرانه و نوستالژیک را در اشعار او میبینیم و گاه با خشخش صفحه گرامافون و صدای سنتور، به گذشتههای دور و خاطرات غبارگرفته پرتاب میشویم. ریشههای عمیق رفاقت احمدرضا احمدی و مسعود کیمیایی را در جوانی پرشروشورشان و نقشهای بهجامانده در خیابان ایران و عینالدوله و کوچه سقاباشی باید جستوجو کرد. از آن همدلی و همراهی و همکلامی جاری در حس و غریزه، به این بدهبستان هنرمندانه در آثار هنریشان رسیدهایم. احمدرضا شعر و دلنوشتههایش را به یار غارش مسعود تقدیم میکند و اینگونه از او و گذشته پرخاطرهشان یاد میکند: «…ناگهان مسعود کیمیایی رسید، شعر رسید. رنه کلر با «دروازههای پاریس» آمد… گرامافون کوکی از خانهها رفت، مسعود کیمیایی گرام برقی خرید. ما غروبها کنار باغچه خانه مسعود کیمیایی به گرام برقی گوش میکردیم… بیکاری و اضطراب و وحشت از آینده از کنار گرام برقی میگریختند، پدر مسعود هر شب برای ما از جنگ جهانی دوم میگفت… قصههای کوتاه ارنست همینگوی مرهم شد و به قلب من ریخت، به قلب مسعود کیمیایی گاری کوپر آوار شد، زندگی هرچه سعی داشت چهره زشت و مکارش را به ما نشان دهد، نتوانست…۱». از آن سو مسعود کیمیایی، همان ابتدا قبل از «بیگانه بیا»، تست فیلمسازیاش را برای «برادران اخوان» استودیو مولنروژ با احمدرضا احمدی و فرامرز قریبیان کار میکند که بعدها در تیتراژ فیلم «تجارت» میآید و در «قیصر» از زبان اعظم (پوری بنایی)، قطعهای از یکی از اشعار دوستش احمدرضا را میگوید: «میوه تو عزا طعم نداره». سالها بعد نیز فصل سینمایی و تأویلپذیر اسبسواری رضا (فرامرز قریبیان) در خیابان و میدان فردوسی را با وامگرفتن از این شعر احمدرضا احمدی شکل میبخشد: شما که اسبم را در خیابان رها کردید و آن باران بیپایان را حدس نزدید/ چرا به من امید زندهماندن میدهید؟ میدانم اسبم/ به روی آسفالت، از بیعلفی، میمیرد…».۲ احمدرضا احمدی در ۷۸سالگی، همچنان مینویسد و میسراید و نقاشی میکشد و «عمر مفید»ش را بدون «پرتی» ثبت و ضبط میکند. دوستی و رفاقت و نگهداشتن حرمت، هنوز برای او معنای هویتمند و قدیمیاش را دارد. گاه با آیدین آغداشلو و به هر مناسبتی با ابراهیم گلستان و پرویز دوایی و… . همچنان دلسپرده و دلواپس رفیق دیرینش مسعود کیمیایی… سرش سلامت و عمرش در این زایش و خلق پایانناپذیر، پربار… .
۱- کتاب «شعرها و یادهای دفترهای کاهی»، صفحات ۳۸۳ و ۳۸۴
۲- از مجموعه «قافیه در باد گم میشود»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
- نسخه اصلاح و مرمت شده «دندان مار» در موزه سینما نمایش داده میشود
- در موزه سینمای ایران مطرح شد: سینمای دانش بنیان نیاز جدی امروز کشور است
- مرد خوب مصائب/ در یادبود احمدرضا احمدی
- بررسی «زمانی برای کشتن» در خانه هنرمندان ایران؛ وقتی قانون ناکارآمد است، عدالتخواهی مطرح میشود
- «زمانی برای کشتن» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ تعجب میکنم برخی در جامعه ما توصیه به لیبرالیسم میکنند!/ عدالت ترمیمی تمرین دموکراسی است
- «و عدالت برای همه» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ وکیل مدافعِ یک قاضی
- خانه فیلم طهران گشایش یافت
- در هوای آن مجنونِ عدالتخواه
- «جشنواره آنلاین فیلم کوتاه کشف استعداد» آغاز شد
- همسفر کوچههای عشق/ یادداشت جواد طوسی درباره خسرو سینایی
- انتقاد جواد طوسی از ساخت فیلم های سطحی و بزن برویی
- از پشت عینک دودی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است
- پنج جایزه برای «انتقام تیرهروزان» از جشنواره فیلیپینی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- فیلم کوتاه «پیاده»؛ ایکاش وطن جای بهتری برای ماندن بود
- میزبانی جشنواره تئاتر فجر از ۳ نمایش هنرمندان دارای معلولیت
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- اولین اجرای «مزین السلطنه» تقدیم خبرنگاران میشود/ «ژن زامبی» در راه تماشاخانه هما
- معرفی برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۵؛ پیشتازی «امیلیا پرز» با ۴ جایزه/ بردی کوربت بهترین کارگردان شد
- وقتی از سینمای حرفه ای و اصیل حرف می زنیم
- روزنامه فرهیختگان : فیلم پروین تبدیل به یک بیوگرافی متوسط شده
- عمارت روبرو برگزار میکند؛ سومین دوره «چشم در چشم» با رخشان بنیاعتماد
- ۲ فیلم جدید روی پرده سینماها میرود
- نگاهی به «هفتاد سی»؛ شروع امیدوارکننده بهرام افشاری
- در یک نشست فوقالعاده مطرح شد؛ دغدغههای تهیهکنندگان سینمای ایران چیست؟
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- برگزاری هفتمین کنفرانس سنجش و ایمنی پرتوهای یونساز و غیریونساز با مشارکت همراه اول
- فیلم رسولاف میان بهترین فیلمهای غیرانگلیسی/ اعلام برندگان انجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا
- در جشنواره فیلم گوتبورگ سوئد؛ ژولی دلپی جایزه یک عمر دستاورد هنری میگیرد
- نشست رسانهای جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ دبیر جشنواره: به حواشی توجهی ندارم/ مشارکت ۲۸۱ هنرمند در جشنواره چهل و سوم
- انتقاد از سانسهای محدود فیلمهای غیرکمدی؛ کدام فیلمهای کمدی و جدی در هفته گذشته پرفروش بودند؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- در یک اظهار نظر غیرمنتظره؛ اولیور استون «شرور» را بهترین فیلم ۲۰۲۴ دانست
- دردم از عشق است و درمان نیز هم
- تقدیر وزیر ارتباطات از همراه اول بابت حسن تدبیر در پایهگذاری سایت ارتباطی امیرآباد دشتروم
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- بهرهبرداری از سایتهای روستایی جدید همراه اول در کهگیلویه و بویراحمد با دستور وزیر ارتباطات
- گیشه سال سینما در تسخیر انیمیشن و دنبالهها/ ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۴