زنده یاد «عبدالله تربیت» را از سال ها قبل می شناختم، از سال ۱۳۵۰، شاید هم یک سال بعدتر. هر چه هست این دوستی قدمتی ۵۰ ساله دارد، طی این نیم قرن آشنایی و مراوده همیشگی، او را مردی بسیار دقیق و موشکاف یافتم. حتی لحظه ای را به بیهودگی تلف نمی کرد. تا همین اواخر هم دنبال یادگیری نکات و مسائلی تازه بود. عبدالله، شیمیدان بود و سال ها مدیریت فنی «شرکت پاکنام» را برعهده داشت؛ نه فقط در حوزه فرهنگ و هنر، بلکه در حیطه کاری اصلی اش هم فردی بسیار کاربلد بود. با وجود بازنشسته شدن اما هفته ای یکی، دومرتبه به آنجا سر می زد و… البته فعالیت های فرهنگی اش هم برای او دست کمی از تحصیلات و تخصص کاری اش در شیمی نداشت و شاید نتوان گفت که شیمی فعالیت اصلی اش بود یا هنر. از همان اوایل دهه پنجاه که سینمای آزاد مورد توجه اهالی هنر قرار داشت؛ او هم از فعالان این عرصه بود. حافظه عجیبی هم داشت، کافی بود اسم فیلمی را کنار او می گفتیم تا به سرعت اسم و فامیل همه عوامل ساخت، از کارگردان گرفته تا بازیگر و تصویربردار و حتی تاریخ ساخت آن را بگوید. آن قدر که کار تصحیح اسامی مندرج در پنج- شش جلد کتابی را که نشر «روزنه کار» درباره فیلم منتشر کرده برعهده گرفت. کار ترجمه را از مجله «خوشه» شاملو شروع کرد، در سینمای آزاد هم برای نشریات مختلفی می نوشت و ترجمه می کرد، «مجله سینما» ازجمله آنها بود که همکاری صمیمانه ای با آنان داشت. آن سال ها که درک فیلم های زبان اصلی برای بسیاری از ما دشوار بود، پیش از پخش فیلم خلاصه ای از فیلم و حتی دیالوگ های آن را ترجمه می کرد، کپی می گرفت و در اختیار تماشاگران می گذاشت. در بسیاری از جشنواره ها در انتخاب آثار شرکت داشت و کتاب های بسیاری را هم به تنهایی در حوزه ادبیات و سینما ترجمه کرد. دقت و وسواسی مثال زدنی در انتخاب واژه ها داشت؛ در خاطرم هست که سال ها قبل کاری از «ناباکوف» به نام «شکوه» را ترجمه و منتشر کرده بود. هرچه گفتم آن را ویرایش دوباره ای کرده و منتشر کن، قبول نکرد. بدون بهره گیری از هیچ کلاسی به زبان های انگلیسی و فرانسه مسلط بود، از سویی آلمانی و پرتغالی هم می دانست. منزوی بود و هرگز دنبال جنجال و مطرح ساختن خود و کارهای متعدد ارزشمندش نبود. با این حال علاقه مندان بسیاری از طریق مراوده با او یا مطالعه آثارش از دانش و تجربه اش بهره مند شدند. با گشاده رویی زیادی با جوانان علاقه مند مواجه می شد و اصلا در انتقال داشته های خود خساست به خرج نمی داد. طی همه این سال ها، هر پنجشنبه گفت وگو یا دیداری داشتیم؛ حدود یک هفته قبل هم صحبت کرده بودیم که درباره «هانا آرنت»، اندیشمند آلمانی بود. به لطف برخورداری اش از دانش و مطالعه بسیار، هر مرتبه صحبتمان حداقل یک ساعتی به طول می انجامید؛ شیفته «استنلی کوبریک» بود و صحبت هایمان هم اغلب درباره فرهنگ، هنر و مسائل اجتماعی بود. با این حال متاسفانه به سبب منزوی بودن هرگز آن طور که باید و شاید قدر او را ندانستند. دریغ و افسوس که چنین مترجم و صاحبنظری را در عرصه فرهنگ و هنر ازدست داده ایم. نیم قرن دوستی یک عمر است. بدرود او با زندگی را باورم نمی شود؛ ای کاش این گنجینه گرانبها را قدر دانسته بودند. بعید می دانم به راحتی کسی جایگزینش شود. یادش گرامی باد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت






