سینماسینما، رویا فتحاللهزاده
فیلمِ داستانی«رضا» روایتگر زندگی مردی به نام رضاست که پس از ۹ سال زندگی مشترک برخلاف خواستهاش در آستانه جدایی از همسرش قرار دارد. رضا به درخواست و تمایل همسرش، فاطمه، احترام گذاشته است و با او به دادگاه میرود تا با اعلام عدم توافقشان به قاضی، طلاق توافقی بگیرند. فیلم ریتمی آهسته و ملایم دارد، ولی در عین حال بازی راحت و بازیگوشانه علیرضا معتمدی فضای آن را از کسالتبار بودن نجات داده است. در سیر و حرکت داستان متوجه میشویم که رضا و فاطمه دو کاراکتری هستند که شباهتهای زیادی به یکدیگر دارند. آنها هر دو شوخطبع و خونسردند، اما تفاوت مهم آنها در وفاداری و پایبندی رضا به سنت و رهایی فاطمه از سنتهای ایرانی است. رضا هنوز به سنتهای ایرانی پایبند است. او نویسندهای است که در حال نوشتن داستانی افسانهوار درباره داستانِ پیداییِ نیاکانش است. جالبتر اینکه شغل رضا که معماری و بازسازی خانههای قدیمی است نیز با ویژگی پایبندیاش به سنتها و فرهنگ کهن ایرانی رابطهای معنادار پیدا میکند و همه اینها به روایت فیلم عمق و معنای بیشتری میبخشد. کاراکتر فاطمه را میتوان نمایانگر زنی مدرن قلمداد کرد که تمایلی به اصول سنتی خانواده ایرانی ندارد. او نمیخواهد به نقش زن در ساختار خانواده سنتی، یعنی مادرانگی، تن دهد. از سوی دیگر، این ویژگی را میتوان در سکانسی مورد بررسی قرار داد که رضا و فاطمه پیش از جلسه دادگاه با یکدیگر صحبت میکنند. رضا درباره اینکه ممکن است فاطمه حامله باشد و حتی بچه دوقلو داشته باشد، صحبت میکند و همین دیالوگها بازنمایی از اندیشه اوست که به کارکرد سنتی خانواده، یعنی فرزندآوری، باور و علاقه دارد؛ درست برخلاف فاطمه که تمایلی به مادر شدن ندارد.
کاراکترهای فیلم شبیه به آدمهایی هستند که در جهان واقعی روزمرگیهایشان را سپری میکنند. به همین دلیل، ویژگی و صفتی مطلق یا به تعبیری دیگر، سیاه/سفید بودن را در شخصیتها نمیبینیم. همه چیز در فیلم «رضا» حالتی سیال دارد و در حال جریان است. حتی رابطه رضا و فاطمه پس از جدایی مدام تغییر شکل میدهد و در بلاتکلیفی و تعلیق سِیر میکند. فاطمه نه به طور کامل از زندگی رضا بیرون میرود و از او دل میکند و نه با او میماند. این تعلیق موجب میشود رضا در رابطههایش با زنان دیگر نیز مدام شک و تردید داشته باشد. رضا پس از طلاق رسمی از فاطمه میکوشد عشق ازدسترفتهاش را در دیگر زنان جستوجو کند، بنابراین به هر زنی که در مسیرش قرار میگیرد، پیشنهاد آشنایی و رابطه دوستی میدهد. رابطه رضا و ویولت میتوانست جدی باشد، اما تحت تاثیر آمدن و رفتنهای فاطمه به خانه رضا قرار میگیرد و بیسرانجام میماند. رضا در مقوله عشق نیز تحت تاثیر مَنشِ فکریاش هنوز از عشق قدیمیاش دل نکنده است و به همان اندازه که تسلیم و سرسپرده عشق قدیمیاش است، در عین حال نمیتواند دل در گرو شخصیتهای نو دهد که به زندگیاش قدم گذاشتهاند. آگاهی و در عین حال رضایت او از این وضعیت در صحبت تلفنی او خطاب به ویولت آشکار میشود: «ویولت، سلام! ببخشید من امروز زیاد روبهراه نبودم، برای همین تلفنت رو جواب ندادم. من از اینکه با تو آشنا شدم، خیلی خوشحالم. رابطهمون رو خیلی دوست دارم. اما فاطی برگشته. اما نمیدونم برگشته یا نه! هروقت میخواد، میاد. هر وقت میخواد، میره. من نمیتونم جلوش رو بگیرم. یکجایی از زندگی من قرار گرفته که نمیتونم بهش نه بگم! ولی دوست دارم رابطهم با تو رو داشته باشم…»
فیلم «رضا» بیش از آنکه کنشگریهای رضا را به تصویر بکشد، داستان سرسپردگی و وابستگی رضا به فاطمه را بازمینمایاند. داستان فیلم بر مدار خواستهها و تمایلات ناپایدار و بیثبات فاطمه حرکت میکند و سرنوشت دیگر کاراکترها بر مبنای خواست او تعیین میشود. در سکانسی از فیلم زمانی که فاطمه و رضا در حال قدم زدن هستند، فاطمه میگوید: «نمیدونم چی میخوام.» و این جمله جانمایه روایت فیلم را نشان میدهد که بر مدار تمایلات ناپایدار فاطمه شکل میگیرد و تغییر شکل میدهد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- درباره انتقاد شدید کارگردان چرا گریه نمیکنی از فیلمیران پخش کننده فیلمش
- گفتوگو با علیرضا معتمدی کارگردان «چرا گریه نمیکنی؟»/ تروما را به تجربه خلاقه و رهاییبخش تبدیل کردم
- ثبت قرارداد اکران «چرا گریه نمیکنی» و «سلفی با رستم»
- کارگردان به ملت رفت اما به نشست خبری نه!/ تهیهکننده «چرا گریه نمیکنی؟»: مگر بازیگران این فیلم من را به سینما آوردند؟
- «چرا گریه نمیکنی؟» علیرضا معتمدی در جشنواره فجر نمی تواند حضور داشته باشد
- حضور سینمای هنروتجربه ایران در سه جشنواره جهانی
- فیلم «چرا گریه نمیکنی؟» به جشنواره فرانسوی بلفورت راه یافت
- فیلمبرداری «چرا گریه نمیکنی؟» به پایان رسید
- پاسخ عضو شورای بررسی صلاحیت تهیهکنندگی به علیرضا معتمدی
- انتقادات تند وتیز علیرضا معتمدی از صادر نشدن پروانه ساخت فیلمش
- عشقی که نمیخواهد بمیرد/ نقد آن اشنایدر بر فیلم «رضا»
- عاشقی کردن در آرامش/ نگاهی به فیلم «رضا»
- نگاهی به فیلمهای «دوئت»، «رضا» و «حمال طلا»
- باش که صد صبح دمد زین شب امید مرا/ نگاهی به فیلم «رضا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند