امیر حسین علم الهدی رییس شورای سیاستگذاری گروه «هنر و تجربه» در گفتوگو با آیسینما در مورد اکران فیلم «فروشنده» در این گروه سینمایی همزمان با نمایش آن در سینماهای عادی توضیحاتی را ارائه کرد. علم الهدی معتقد است تمام آثار فرهادی شاخصههای هنری و تجربی را دارد و به همین دلیل میتوان آخرین ساخته این کارگردان را همزمان در این گروه سینمایی به نمایش درآورد.
به گزارش سینماسینما، با توجه به اینکه فیلم «فروشنده» قطعا در زمان اکران با استقبال مخاطبان مواجه خواهد شد، نمایش همزمان آن در گروه «هنر و تجربه» کمی عجیب به نظر میرسد. از سوی دیگر «هنر و تجربه» پیشتر با اکران فیلم «ایستاده درغبار» در سینماهای خود، نشان داده که به نمایش فیلمهایی با تعداد سالنهای بیشتر علاقه دارد. با توجه به این موضوع به سراغ امیرحسین علم الهدی، رییس شورای سیاستگذاری «هنر و تجربه» رفتیم و از او پرسیدیم که دلیل اکران همزمان فیلم «فروشنده» در این گروه، همزمان با سایر سینماها چیست؟
علم الهدی درباره اکران آخرین ساخته اصغر فرهادی در سینماهای گروه هنر و تجربه به آیسینما میگوید: «تمام آثار سینمایی آقای اصغر فرهادی شاخصههای هنری و تجربی را دارند. ایشان در تمامی فیلمهای خود به مشکلات اجتماعی جامعه میپردازند و این موضوع ذات سینمای هنری است. ما هم به همین دلیل حمایت خود را از این فیلم اعلام کردیم و همزمان با اکران «فروشنده» در سینماهای کشور، این فیلم را در سینماهای گروه هنر و تجربه هم به نمایش در میآوریم.»
او با اشاره به این که گروه «هنر و تجربه» در تقابل با انواع دیگر سینما نیست: «این گروه قرار است تکمیل کننده سینماهای عام باشد و ما اطراف گروه هنر و تجربه سیم خاردار نکشیدهایم. سینمای آقای فرهادی هم قطعا مخاطبان بسیاری دارد و از سوی دیگر مخاطبان هنر و تجربه هم که جزو مخاطبان جدی سینما هستند، فیلمهای بزرگان سینمای ایران نظیر اصغر فرهادی و عباس کیارستمی را پیگیری میکنند.»
رییس شورای سیاست گذاری هنر و تجربه در ادامه میگوید: «برخی از افراد فکر میکنند که فیلمهای هنر و تجربه نباید فیلمهایی باشد که لزوما پر مخاطب باشد، در صورتی که مخاطبان هنر و تجربه با سایر مخاطبان سینماها تفاوت دارند و آنها تمام آداب فیلم دیدن در سینما را رعایت میکنند. به همین دلیل بسیاری از سینماداران از اکران فیلمهای هنر و تجربه راضی هستند.»
علم الهدی در پاسخ به این پرسش که آیا تمام سانسها و سالنهای این گروه سینمایی به نمایش فیلم «فروشنده» خواهند پرداخت یا خیر، تاکید میکند: «ما قطعا تمام سانسها و سالنهای خود را در اختیار «فروشنده» قرار نمیدهیم، ما این فیلم فاخر را در سانسها و سالنهای معقولی به نمایش در میآوریم که بتواند به بهتر دیده شدن این فیلم برای مخاطبان جدی سینما کمک کند.»
اما همزمان با اکران فیلم «فروشنده» در گروه «هنر و تجربه» شورای سیاست گذاری این گروه تصمیم گرفته است که تمامی آثار این کارگردان را در سینماهای خود به نمایش درآورند. اما در این میان، تنها «درباره الی» نتوانسته در این فهرست قرار گیرد که علم الهدی در رابطه با این موضوع میگوید: «متاسفانه هم اکنون امکان نمایش فیلم «درباره الی» در سینماهای ما وجود ندارد و ما به این دلیل که نمیخواستیم سینمای ایران دچار حاشیه جدید شود، از اکران «درباره الی» به دلیل بازی گلشیفته فراهانی در آن خودداری کردیم. البته این موضوع دلایل فراتر از هنر و تجربه دارد.»
امیر حسین علم الهدی درپایان در مورد اعلام میزان فروش فیلمهای گروه هنر و تجربه میگوید که تهیه کنندگان این آثار به نوعی خیلی تمایل ندارند که فروش فیلم هایشان اعلام شود و آنها هر وقت مصلحت دیدند میتوانند میزان درآمد فیلمهایشان را از اکران در گروه هنر و تجربه اعلام کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «آلفا»؛ فیلمی ناامیدکننده از دو زاویه
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- با دلایل اعلام نشده؛ پروژه دیزنی درباره ایران متوقف شد
- مهرداد فرید : مسئولان آستان قدس می گفتند که چرا ازخواهر گلشیفته استفاده کرده اید؟
- «درباره الی» در بلژیک و هلند به روی صحنه رفت
- داوران جشنواره برلین معرفی شدند/ گلشیفته فراهانی در لیست
- هشدار برای یک فرونشست سینمایی
- تاریخ فراموش نمیکند، شما هم فراموش نکنید/ درباره گلشیفته فراهانی و کنایههای مجددش به اصغر فرهادی
- گوهرهایی ناب که جایی در سینمای محبوب فرهادی نداشتند/ درباره انتخابهای آقای کارگردان در ویدئو کلوب «جی ام»
- آیا اظهار نظر وزیر ارشاد درباره ریحانه پارسا و گشت ارشاد، مشکلات بقیه فیلمها را هم حل میکند؟
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «درباره الی» با صدای فرشته صدرعرفایی + تیزر
- خسرو معصومی: عملکرد شورای پروانه ساخت سلیقهای است
- ویدئویی از مصاحبه با بهزاد فراهانی برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت





