امیرحسین علمالهدی در صفحه آخر شرق نوشت :پیشبینی وضعیت سینما در سال آینده کمی دشوار است و دلیل این وضعیت، پایبند نبودن سینما به متغیرهای لازم برای یک فعالیت باثبات است و ناظران حوزه فرهنگ و هنر بر این نکته اذعان دارند که سینما بهعنوان یک فعالیت غیرقابلپیشبینی در ایران شناخته میشود و شاید تنها نکتهای که بتوان برای سال آینده برای سینما پیشبینی کرد، عدم رشد معنادار سینماست و واقعیتش را بخواهید «پیشبینی یک فعالیت برای آینده» منوط به نوع برنامهریزی و اجماع مدیران و فعالان برای اجرای آن «برنامه» است و خب برنامهای مدون برای حوزه توزیع و نمایش اکران عام سینما تاکنون مشاهده نشده است! اگر بخواهیم قدرت جذب مخاطب فیلمهای جشنواره امسال را برای ارزیابی وضعیت سال آینده ملاک قرار دهیم، میتوانیم به سال آینده خوشبین باشیم که مخاطبان سینما حداقل به ۵/۱۲ میلیوننفر در سال ۹۴ برسند و حداقل سینما یک وضعیت «ثبات» را در سهسال رویکارآمدن دولت یازدهم تجربه کند و از این لحاظ باید سپاسگزار دولت باشیم که سینما در یک ثبات حداقلی به فعالیت خود ادامه دهد. البته به نظر میرسد رقابت اصلی میزان جذب مخاطب در سال آینده را باید به فیلمهایی سپرد که بنا به دلایلی در جشنواره حضور نداشتند و با اتکا به فهرست فروش سالیان گذشته سینمای ایران این فیلمها به دلیل ناشناختهبودن برای تماشاگران (که یک فرصت است) میتوانند همچنان عطش دیدن فیلم را در میان مخاطبان زنده نگه دارند و برخلاف جشن فیلم فجر که همچنان با ذات سینما در تضاد است و تمامی فیلمها برای مخاطبان در این جشن «رفع عطش» میشوند، با بررسی فروش سالهای ۹۳و ۹۴ میتوان نتیجه گرفت که صدر جدول فروش سال ۹۵ نیز در اختیار فیلمهای ناشناخته و با عدم شرکت در جشن فیلم فجر خواهد بود و البته نگرانی از عدم تولید فیلمهایی خارج از قواعد رایج سینما (سینمای آپارتمانی که مشخصه بارز سینما شده است) میتواند «پاشنه آشیل» سینمای اکران در سال ۹۵ باشد و دو فیلم شهر موشها و محمد(ص) با تولید و نمایش خارج از قواعد معمول سینما توانستند در دوسال گذشته نقش مهمی در ارتقای فروش و جذب مخاطب سینمای ایران داشته باشند و با این وضعیت فیلمهای در نوبت اکران، گیشه در سال آینده در اختیار فیلمهای متوسط خواهد بود.
و اما سینمای هنر و تجربه با فعالیت ۱۸ماهه خود آهستهآهسته در حال اثرگذاری کیفی در سینمای ایران است و با اکران و نمایش فیلمهایی برخلاف رایج سینمای تجاری و اکران عام محملی شده است برای تنفس سینمای مستقل، هنری و تجربی و فارغ از هیاهوهای سینمای اکران توانسته است مخاطبان نخبه و البته در اقلیت را درگیر این سینما کند و با توجه به بضاعت اندک و محدود این سینما «هزار صندلی از مجموع ۱۴۰هزار صندلی در اختیار سینمای هنر و تجربه است چیزی در حدود (۸/۰ درصد) ظرفیت رسمی سینمای ایران» و «دومیلیاردو ۵۰۰میلیون تومانی از بودجه ۱۰۳میلیارد تومانی سینمای ایران در حدود دو درصد از بودجه کل سینما در اختیار این گروه سینمایی است» و « فروش دومیلیارد تومانی در یکسال گذشته که بیش از سه درصد از فروش سالانه سینمای ایران است» و «جذب ۳۰۰هزار مخاطب از مجموع ۱۲میلیونو۵۰۰هزار مخاطب یکساله سینما در حدود سه درصد از مخاطب کل سینمای ایران» عملکرد این گروه سینمایی است و در سال ۹۵ با برنامهریزیهای بهعملآمده ۱۰ مرکز استان دیگر کشور بهعنوان سینمای هنر و تجربه به ناوگان این «سینمای پایه»
ملحق خواهند شد و شاهد شکلگیری یکی از معدود تجارب موفق «دولت» طی سه دهه اخیر در سینمای ایران خواهیم بود و این تجربه موفق باز هم این ادعا را ثابت میکند که «پول» نمیتواند مهمترین اصل در پیشرفت یک فعالیت باشد و «برنامهریزی» و «اجماع» حداکثری فعالان آن حوزه مهمترین عامل شکلگیری موفقیت هر فعالیتی است و سینمای هنر و تجربه توانسته است با اتکا به دلایل برشمرده این موفقیت الگوی مناسبی باشد برای «اقتصاد مقاومتی» در سینمای ایران و در پایان ذکر این نکته لازم است که فارغ از این اعداد و ارقام امیدبخش، شکلگیری کسبوکار «خرد» در سینمای ایران و از همه مهمتر «ارتقای سطح امنیت ملی» با افزایش سطح امید به زندگی در طیف وسیعی از فیلمسازان نجیب این سرزمین هنرخیز است و تمام این دستاوردهای میمون و مبارک با هزینه معادل تنها «یک فیلم سینمایی» است، تکرار میکنم تنها «هزینهنکردن» برای تولید یک فیلم سینمایی…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





