علی ملاقلیپور کارگردان سینما با حضور در برنامه «شبهای شفاهی» نظرات خود را درباره جشنواره فیلم فجر و مدیریت سینما مطرح کرد.
به گزارش سینماسینما، برنامه «شبهای شفاهی» چهارشنبه شب دوم اسفندماه روی آنتن رفت و در این برنامه علی ملاقلیپور، امیرحسین شریفی تهیهکننده و محمدرضا آهنج کارگردان مهمانان محمود گبرلو بودند.
ملاقلیپور : بعضی فیلمهای جشنواره کپی از آثار داخلی و خارجی بود
علی ملاقلیپور در بخشی از برنامه «شبهای شفاهی» با اشاره به جشنواره فیلم فجر گفت: «خیلی خوشحالم رویکرد جشنواره این بود که به دفاع مقدس و آثار از جنس آن پرداخته شد. داوریها در جشنوارهها سلیقهای است.»
او درباره فیلم «به وقت شام» ساخته ابراهیم حاتمیکیا گفت: «به طور کل از فیلم حاتمیکیا انتظار بیشتری داشتم.»
او گفت: «جشنواره فیلم فجر فاجعه بود. من ندید، اطمینان داشتم چه فیلمی تمام جوایز را می برد و در مصاحبه ای هم اعلام کردم. مشکل از هیات انتخاب فیلم ها است، فیلمی وارد مسابقه جشنواره شد که هنوز فیلمبرداری فیلم تمام نشده بود و بعد اعتراض به دریافت نکردن جایزه هم می کند، ولله که حضور آن فیلم در جشنواره حرام است.»
این کارگردان همچنین گفت: «برخی فیلمها نیز کپی از آثار داخلی و خارجی بودند. اگر قرار است فیلمی نشات گرفته از فیلمی دیگر باشد لااقل باید بهتر از اثر قبلی باشد.»
او نقد خود را به وضعیت فعلی سینما چنین مطرح کرد: «مسیر سینما درست نیست و دائما افرادی به روی کار می آیند که هیچ سابقه ای در بازیگری یا تهیه کنندگی ندارند و اگر انها هم سقوط کنند باز هم افرادی مانند انها به روی کار میآیند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بتواند جلوی مسیرهای غلط را بگیرد، این نظارت نباید فقط جلوگیری از یک تئاتر و فیلم برای ضربه به اثر هنری باشد. عدالت در سینما درست نمیشود تا زمانی که وجدان کاری نباشد. فرهنگ و ارشاد در واقع اصل است، ولی در کشور ما سیاست و اقتصاد مهمتر است. سیاست باید فرهنگ را بسازد، نه اینکه من هنرمند از سیاستمداران خواهش کنم فیلم من را ببینند.»
شریفی: قدرت مافیا از نمایندگان خانه سینما بیشتر است
امیرحسین شریفی دیگر مهمان این برنامه گفت: «در سینمای ایران اتفاقاتی برای گروه خاصی درحال وقوع است که از زمان ساخت فیلم تا اکران فیلم فقط دو سه ماه زمان میبرد.»
او همچنین گفت: «ما در شورای عالی قانون گذاشتیم که کسی که ۳شغل دارد نباید به عنوان نماینده تهیه کنندگان در شورای صنفی نماینده تهیه کنندگان انتخاب شود ولی اجرا نشد.»
شریفی تاکید کرد: «ما سینما نداریم! سینمای خاص وجود دارد که متعلق به گروهی خاص است، ۴شرکت پخش فیلمها را برعهده دارند مثل فیلمیران. سینمای ایران،سینما شخصی شده است. همه کسانی که فیلم پخش می کنند باید عدالت را رعایت کنند تا فیلم سوزی به وجود نیاید.»
او ادامه داد: «ما یک پخش کننده داریم، مشکل سینما ایران همین است.در گذشته تهیهکننده فردی دیگر وپخش کننده فردی دیگر بود. اما هم اکنون رانت در سینما وجود دارد. با این وضع من به سمت ساخت سریال مایل شدیم. اگر ما فیلم کمدی هم می ساختیم باز هم فایده ای نداشت و همان پخش کننده اجازه اکران کامل به ما نمیداد. قدرت مافیا از نمایندگان خانه سینما بیشتر است.»
او گفت: «با هیچ قانونی امکان مقابله با مافیا وجود ندارد، باید همه مسئولان در این زمینه پاسخ گو باشند.»
شریفی با اشاره به دشواری فیلمسازی در شهرهایی غیر از تهران گفت: «درحال حاضر مشغول کار در تبریز هستم که این مجموعه ادامه مجموعه «روزهای دلتنگی» است.»
آهنج: گلایه حاتمیکیا نادیده گرفتن فیلمنامه بود
محمدرضا آهنج کارگردان فیلم «من یک ایرانیم» در برنامه «شبهای شفاهی»درباره این فیلم گفت: «فیلم «من یک ایرانیم» بعد از سه سال اکران شد و ما جشنواره فجر را از دست دادیم، ما در این فیلم از اقای حیدری استفاده کردیم به دلیل ورزشی بودن موضوع فیلم و صحنه هایی از فیلم در اکراین فیلم برداری شد. نمی گویم از فیلمم راضی نیستم، فیلم من شریف است.»
او همچنین درباره جشنواره فجر و سخنان ابراهیم حاتمیکیا گفت: «گلایه آقای حاتمیکیا به این بود که فیلمنامه نادیده گرفته شده واین نوعی آفت به سینما ایران است، موضوع فیلم مسئله حمایت از کشورمان است. ما در همه جا سیاستزده شدهایم، و من به این بخش از صحبتهای اقای حاتمی کیا معترض هستم. با آن بخش ازسخنان آقای حاتمیکیا که به موضوع رزمندگان و حمایت از وطن اشاره دارد موافقم. من یک خلأ رادر سینما احساس کردم و آن وجود یک قهرمان بود امیدوارم این فیلم در سینماها دیده شود.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- محمود گبرلو: اعتراض تهیه کننده «فسیل» بهجا نیست
- انتقاد شدید محمود گبرلو از برخورد تلویزیون با اصغر فرهادی
- با معرفی بازیگران، آهنگساز و گروه نوازندگان؛ نماهنگ «مسافران خورشید» فردا در «مخاطب خاص» رونمایی میشود
- واکنش اینستاگرامی محمود گبرلو به موفقیت زهرا امیر ابراهیمی در جشنواره کن
- دعوت کارگردان برای مطالبه عمومی پخش سریال/ «کتونی زرنگی» چه زمانی پخش میشود؟
- گبرلو: ای کاش روحانیون محترم با اطلاعات دقیق درباره جشنواره سخن می گفتند/ به والله این ضد تبلیغ است
- واکنش محمود گبرلو به بازتاب انتقاد او از جشنواره فجر در بی بی سی فارسی
- دفاع محمود گبرلو از ترکیب جدید هیئت امنای بنیاد سینمایی فارابی
- گبرلو : برخی فکر می کنند خبرنگاران برده آنها هستند
- تحلیل محمود گبرلو از مناظره انتخاباتی دیروز
- گبرلو : تلویزیون در سال ۹۹ شاهکار کرد/سریال جلال از نظر محتوا و تکنیک عالی بود اما در انتخابها نبود
- محمود گبرلو: باید مدیریت اقتصادی در سینمای ایران حاکم باشد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد