عماد افروغ عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر تاکید کرد تصویری که در فیلمهای متقاضی حضور در جشنواره فجر از جامعه ارائه شده بود گاه از آینهای که او از اجتماع داشته واضحتر بوده است.
به گزارش سینماسینما، افروغ که در مجلس هفتم شورای اسلامی حضور داشت و چندیست در شورای پروانه نمایش آثار سینمایی فعال است، امسال یکی از اعضای هیات انتخاب سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بود. او به گفته خود بعد از بیش از ۳۰ روز کار شبانهروزی و تماشای فیلمهای متقاضی حضور در جشنواره، صبح شنبه هجدهم دی ماه فرصتی یافت به کارهای معوقه بپردازد و در میان این کارها، زمان کوتاهی قرار داد تا در نگاهی کلی از انتخاب فیلمهای جشنواره سی و پنجم سخن بگوید.
این استاد جامعهشناسی در مورد فضای کلی فیلمهایی که در ۳۰ روز گذشته به تماشای آن نشسته است، به خبرآنلاین، گفت: «سینما را ابزار بسیار مناسبی میدانم که میتواند مسائل و مشکلات اجتماعی را خواسته یا ناخواسته به نمایش بگذارد.»
او در توضیح این دستهبندی خواسته و ناخواسته گفت: «البته شیوه تصویر کردن مسائل و مشکلات به صورت خواسته در فیلمها روشی است که ترجیح داده میشود، زیرا آن را میتوان حاصل دیالکتیکی دانست که بین جامعه و سینما به وجود آمده است. سینما تصویرگر دردهای جامعه است و این اتفاق گاه ناخواسته رخ میدهد. در صورتیکه این اتفاق به صورت ناخواسته هم رخ دهد، ارزشمند است، چون بخشی از جامعه و مسائل آن را تصویر میکند.»
افروغ گفت: «این ۳۰ روز فرصت مغتنمی بود تا از طریق فیلمها متوجه شویم دردها و حساسیتهای جامعه ما کجاست.»
نماینده دور هفتم مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال که تصویر ارائه شده در فیلمهای سینمایی چقدر با مشاهدات او در جامعه منطبق بوده است و اصلا این دو چه نسبتی با هم داشتند، گفت: «نه تنها مشکلاتی که من در جامعه میدیدم در فیلمها وجود داشت، بلکه گاه آنچه که من ندیده بودم هم در فیلمها تصویر شده بود. به تعبیری میتوان گفت سینما آینهای بهتر از آینه شخصی من بود. من در آینه شخصی خود همه مشکلات را نمیدیدم، گاه موضوعات در حوزه مورد توجه من نبودند و گاه دقت کمتری بوده است.»
او مورد مصداق این دغدغهها و مشکلات گفت: «مسائلی چون مفاسد اقتصادی، بیکاری و فقر که از دغدغههای خود من بوده، در فیلمها وجود داشت و در کنار آن برخی موارد که کمتر درگیر آن بودم نیز تصویر شده بود: موضوعاتی چون تنازعات خانوادگی و سوءظنهای همسر به شوهر یا برعکس. گاه روابط نامشروعی بوده که فقط حاصل یک سوءظن بوده و زمانی هم واقعا یک روابطه پنهانی وجود داشه است. اینها هم بخشی از مسائل موجود در جامعه است که من به واسطه فیلمها بیشتر در جریان آن قرار گرفتم.»
افروغ همچنین در مواجهه با این پرسش که آیا حاضر است به عنوان یک چهره سیاسی پشتیبان سینما باشد و اگر برای فیلمهای منتخب مشکلی پیش بیاید در جامعه از این آثار دفاع کند، گفت: «بله، حتما و تا الان هم همینطور بوده است. در چند وقتی که به عضویت شورای پروانه نمایش درآمدهام کمی دست و بالم برای این کار بسته شده، اما همیشه در مواقع نیاز این کار صورت گرفته است.»
او ادامه داد: « انتخاب ما جمعی بود و فیلمهایی که معرفی شدهاند حاصل جمعبندی رای تمامی اعضا هستند. قطعا بعد از جشنواره فرصت مستعدتر و مناسبتر خواهد بود تا در مورد فیلمها صحبت شود. زمانی که از جشنواره عبور کردیم از تکتک فیلمهایی که دیدیم و تایید کردیم و گاه آنهایی که به بخش مسابقه نیامده است دفاع خواهیم کرد. ممکن است نقدهایی داشته باشیم و نقد مثبت هم داشته باشیم و نقد منفی هم باشد، اما فیلمهایی که مورد تایید بودهاند را حتما مورد حمایت قرار میدهیم.»
او در پاسخ به این سئوال که آیا مشکل مطرح شده در مورد فیلم کیانوش عیاری، استفاده بازیگران از کلاهگیس بوده است، گفت: «قصد ندارم به صورت مصداقی در مورد فیلمها صحبت کنم و بعد از برگزاری جشنواره فرصت خوبی است که در مورد همه این فیلمها صحبت کنیم.»
افروغ تاکید کرد در تمامی روزهای برگزاری جشنواره نکات مهم و داستان فیلمهایی که دیده را در یادداشتهای روزانه خود نوشته و گفت: «این چند روز فرصتی بود برای همنشینی با بزرگان سینما و تهیهکنندگان و فیلمسازان که ارادت من را به این دوستان بیشتر کرد و آن را تجربه مغتنمی میدانم.»
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
- ساختار «خانه سینما» پیر شده است/ صنف نباید نیازمند پول دولت باشد
- چرا ما دیگر به کمدیهای وطنی نمیخندیم؟
- «کوچه ژاپنیها» و «عنکبوت» مجوز ساخت گرفتند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





