مجری برنامههای تلویزیونی کودک و نوجوان معتقد است جاذبه بصری یک اثر سینمایی یا تلویزیونی، مهمترین موضوعی است که کودک را جذب سینما میکند.
به گزارش سینماسینما، داریوش فرضیایی مجری برنامههای تلویزیونی کودک و نوجوان که این روزها در شبکه نمایش خانگی با سریال «بالشها» حضور یافته است، درباره وضعیت کنونی سینمای کودک و نوجوان، گفت: بیشتر فیلمهایی که برای کودک ساخته میشوند، با نگاه و الگوبرداری از فیلمهای کودک دهههای ۶۰ و ۷۰ ساخته شدهاند، اما در ایجاد فضای آن فیلمها با ویژگیهای امروزی موفق عمل نکردهاند.
وی با انتقاد از خلا فیلمنامههای قوی در سینمای کودک و نوجوان، گفت: بسیار مهم است که در سینمای کودک و نوجوان به موضوع فیلمنامههای خوب بپردازیم، اما سازندگان فیلمهای کودک از حمایت کافی برخوردار نیستند و انگیزه لازم را برای تولید آثار خود ندارند، حتی از سینمای کودک و نوجوان حمایت معنوی چندانی هم صورت نمیگیرد.
فرضیایی با اشاره به تغییر اولویتها در سینما عنوان کرد: به نظرم میرسد در عرصه سینما، تولید آثار سینمایی برای کودکان دیگر در اولویت نیست و تمرکز بیشتری بر مخاطبان جوان سینما وجود دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که کودک و نوجوان امروز چه ذائقهای دارد و چگونه جذب سینما میشود، عنوان کرد: به نظر من مهمترین موضوعی که کودک را جذب سینما میکند، جاذبه بصری یک اثر سینمایی یا تلویزیونی است و در مرحله بعد موضوع آن اهمیت مییابد.
«عمو پورنگ» با اشاره به نیاز مخاطب کودک و نوجوان به همه انواع آثار انیمیشن، کوتاه و بلند سینمایی بیان کرد: در کشور ما انیمیشنسازان خوبی فعالیت دارند، اما نمیدانم چرا در ساختار و متن ضعفهای عمدهای را در آثار کودک و نوجوان شاهد هستیم، در حالی که در کشورهای دیگر انیمیشنها با ظرافت و دقت بسیار بالایی ساخته میشوند و آنچه را که میخواهند به بچهها القاء میکنند، به طور غیرمستقیم و تاثیرگذار مطرح میکنند. ضمن این که شخصیتهای این آثار غالبا به برند تبدیل میشوند.
فرضیایی همچنین خاطر نشان کرد: درست به همین دلیل کاراکترهای انیمیشنهای خارجی در کشور ما بیشتر طرفدار دارند و تمام عروسکها و محصولات آنها نیز به تدریج وارد کشور میشوند. کودک ایرانی نیز با آنها ارتباط برقرار کرده و دیالوگهایشان را هم در مکالمات روزمره خود تکرار میکند و این یعنی فاجعه!
وی با اشاره به این که فیلم کودک دچار از هم گسیختگی است، افزود: ما باید ابتدا ویژگیهای کودک امروز را بشناسیم و بعد برای او فیلم بسازیم. ضمن این که فیلمسازی برای این مخاطب کار تخصصی است و یک کارگردان و نویسنده موفق سینمای بزرگسال لزوما نمیتواند در گونه کودک و نوجوان هم موفق شود.
سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان به دبیری علیرضا رضاداد ۸ الی ۱۴ شهریور ۹۷ در شهر اصفهان برگزار میشود.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داریوش فرضیایی در کارگاه آموزش بازیگری کودکان افغانستانی
- نعیمه نظامدوست : داریوش فرضیایی سوپر استار است
- تهیهکننده «کلبه عمو پورنگ»: تحمل فضای شاد این برنامه را ندارند/ شاید باید در اوج خداحافظی کنیم
- آموزش انتقال شادی و هیجان به کودکان در رادیو
- «شبکه کوچک» در کنداکتور برنامههای شبکه ۲ قرار گرفت
- گفتوگو با عباس امینی، کارگردان فیلم «هندی و هرمز» / ازدواج کودکان مسئله اصلی «هندی و هرمز» است
- نبود اسپانسر «محله گل و بلبل» را به تعطیلی کشاند
- فیلم/ انتقاد عمو پورنگ از گرانی، هنگام تهیه غذای نذری
- واکنش عمو پورنگ به پست انتقادی شهاب حسینی/ عکس
- عمو پورنگ ازدواجش را تکذیب کرد/ بابت اشتباهی که رخ داد عذرخواهی میکنم
- پست اینستاگرامی عمو پورنگ درباره ازدواجش
- عمل جراحی عموپورنگ با موفقیت انجام شد/ مرخص شدن از بیمارستان
- بنی اعتماد، میلانی و فروتن در اختتامیه یک جشنواره / گزارش تصویری ۲
- پژمان بازغی مجری برنامه تحویل سال شبکه دو شد
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
خیلی فیلم های عمو پورنگ قشنگ هست
من از بازی عمو پورنگ خوشممیاد