روز گذشته بزرگترین تشکل تهیهکنندگان سینمای ایران، یعنی «شورایعالی تهیهکنندگان سینما»، نامهای سرگشاده به دادستانی قوه قضائیه ارسال کرد. این نامه در پی توقیف فیلم «عادت نمیکنیم» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان به دستور دادستانی، نوشته شد.
پخش تیزر تبلیغاتی این فیلم در شبکههای فارسی زبان ماهوارهای «جم» دردسر بزرگی را برای سینمای ایران به وجود آورده است. طبق شنیدهها و اظهارنظرهای رسمی، تهیهکنندگان سینما بارها توضیح دادهاند هیچگونه ارتباطی با این شبکهها ندارند و شبکهها رأسا اقدام به پخش تیزرهای فیلمها کردهاند. با توجه به ابعاد وسیع و تأثیرات مخرب قضیه بر پیکره اقتصاد نحیف سینمای ایران، با سید غلامرضا موسوی، رئیس شورایعالی تهیهکنندگان سینما، گفتوگوی کوتاهی انجام دادیم تا زوایای مختلف این بحران بهتر بررسی شود:
در پایانِ نامه سرگشاده از قوه قضائیه درخواست کردید در حکم توقیف فیلم، تجدیدنظر کنند. اما واقعیت این است ممکن است شبکههای فارسی زبان بخواهند همین رویه را تکرار کنند، در این صورتمسئله برای سینمای ایران پیچیدهتر میشود. آیا راهکار عملی مشخصی برای حل این بحران دارید؟
شاید راهکار نهایی این باشد که کلا شبکه «جم» تعطیل شود! ببینید، مبرهن است تهیهکنندگان هیچ رابطهای با این شبکهها ندارند و تا آنجا که من خبر دارم فقط یک مورد گزارش داده شده که تهیهکنندهای آگهی داده است. پس در شکل کلی خود شبکه سرخود دست به چنین عملی زده است.
آیا اصلا تاکنون چنین موردی در دستگاه قضا به اثبات رسیده است؟
موضوع همین است که هیچ کدام از موارد تاکنون به اثبات نرسیدهاند. با این نگاه ممکن است شخصی یا گروهی به دلیل اختلافاتی که با فیلمی و یا سینمای ایران داشته باشند، با خرج فقط چندمیلیون تومان، تیزر فیلم موردنظر را به شبکههای ماهوارهای بدهد و بعد از این طریق بتوانند فیلم موردنظر را از پرده پایین بکشند و به قولی به زمین بزنند. نکته بعدی هم این است که اگر حکمی به دلیل مشخصی صادر شده، چرا فقط درباره یک فیلم اجرا میشود؟ درصورتیکه نباید استثنائی قائل شد. پس دراینصورت همه فیلمهای تبلیغ شده در ماهواره را باید از پرده سینماها پایین بکشند.
به نظر شما انگیزه پخش تبلیغات فیلمها از شبکههای فارسیزبان ماهوارهای چیست؟
سؤال ما هم همین است. آنها با پخش تیزرهای فیلمها درواقع برای سینمای ایران تبلیغ میکنند و در نهایت تماشاگران را از پای برنامههای خود به سالنهای سینمای داخل کشور میکشانند؛ درنتیجه مخاطبان برنامههایشان کاهش پیدا میکند.
تاکنون با شخصیتهای حقوقی مرتبط، جلسه یا رایزنی داشتهاید؟
طبعا با دوستانی که دلشان برای سینمای ایران میتپد، جلساتی برگزار کردهایم. ولی مشکل است نظر قطعی بدهم که چه زمان جواب میدهند. حالا اگر مدیران این شبکهها بخواهند لج کنند و پخش تیزرها را بیشتر کنند، آیا ما در ایران باید خسارت بدهیم؟ به هر حال باید جلوی ضرر سینمای ایران را بگیریم.
منبع: روزنامه شرق / فرانک آرتا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «قصیده گاو سفید» در پارلمان ژاپن/ استقبال از اکران فیلم و افزایش تعداد سینماها
- گفتوگوی موزه سینما با فریدون جیرانی/ از ابتدا هدفم فیلمنامهنویسی بود + ویدئو
- توضیحات رئیس اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران؛ چگونگی اکران نوروزی/ سینما به فیلم پرمخاطب نیاز دارد
- آغاز اکران سراسری فیلم «قصیده گاو سفید» در فرانسه/ رونمایی از پوستر فرانسوی فیلم با نامی متفاوت
- حضور همزمان «قصیده گاو سفید» در چهار جشنواره بوسان، هلسینکی، کالیگاری و زوریخ
- «قصیده گاو سفید» در بخش مسابقه جشنواره فیلم زوریخ/ آغاز اکرانهای سراسری فیلم در سطح جهانی
- «قصیده گاو سفید» بهترین فیلم جشنواره درنو هیمات فیلم اتریش
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ خروج «قصیده گاو سفید» از جشنواره اورشلیم/ اعتراض کردیم
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ هشدار به سینماگران در زمینه قراردادهای کرونایی/ قبل از امضا دقت کنید
- غلامرضا موسوی از کن میگوید/ سطح فیلمهای جشنواره متوسط است/ کن کرونا را شکست داد
- انتقاد غلامرضا موسوی از فیلمهای شون پن و نانی مورتی/دریغ از یک فیلم خیلی خوب در کن!
- اکران قصیده گاو سفید در جشنواره فیلم برلین / گزارش تصویری
- سازندگان «قصیده گاو سفید» در فرش قرمز فستیوال برلین ۲۰۲۱
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ افزایش نامتعارف هزینه تولید در سینما/ دچار شبهورشکستگی شدهایم!
- حضور همزمان «قصیده گاو سفید» در برلین و ترایبکا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
آخرین ها
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد